Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1684 ggr
HannaDolly
0

Körövningar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni tips på körövningar? eller ngn hemsida att tipsa till? SKRIV ;DDDD

Dregazuk
0

Jag återkommer när jag är på loggin Skäms

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bra och enkel övning på en körplan: 25X60 exempelvis.
Du kan lätt göra en körplan genom att placera ut koner eller upp och nervända hinkar för att markera hörnen och mitten av lång- och kortsida. Undelaget kan vara grus eller gräs, kanske en plan och nerbetad hage?

Du skrittar längs fyrkantsspåret i vänstervarv och gör varje hörnpassering enligt följande: Håll samma tempo genom hela övningen. Förbed hörnet genom att se vägen, gör en halvhalt, höj yttertöm för att ge stöd, ställ med innertöm så att du ser näsborre och öga, rakrikta ur hörnet. Se till att ponnyn inte skjuter ut baken i skackeln genom svängen (du förhindrar det genom trycket på yttertöm.) Den ska forma kroppen på böjt står och gå kvar mitt mellan skacklarna. Gör övningen i båda varven. Sluta så fort det går bra och håll inte på för länge. När ponnyn gör rätt är en omedelbara eftergiften berömmet, då förstår de snabbt.

Övning 2: Gör som ovan men nu lägger du in en halt mitt på spåret på varje långsida. Förbered långt innan genom att tänka ut hur många sekunder du ska stanna, variera sekunderna mellan varje halt. Se till att ponnyn är rakriktad, förbered halten genom halvhalt, gör sedan ditt stoppkommando med rösten. Gör ditt startkommando en sekund innan ditt tilltänkta antal sekunder i halten. Halten belönas på millisekunden när ponnyn stannat genom att ge töm.

Övning 3: Gör som ovan men nu lägger du till två 10-metersvolter på varje kortsida. var noga med att rakrikta efter hörnet och innan nästa hörn. Se vägen istället för ponnyns huvud. Runda, symmetriska, stora volter. Öva att ponnyn inte faller innåt i något av varven. Du akn smeka innerbogen med spöet om ponnyn skjuter ut den.

Hälsar Ulrika Gindemo

HannaDolly
0

#2 tack så jättemkt ! Detta verkar jättekul :DD

QuickStep
0

jag ska oxå pröva dessa övningar nästa vecka.