Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 963 ggr
monzun
0

Halmbekymmer

Mina två små herrar äter upp all halm i uteboxen/lösdriften. Någon som har tips på vad man kan göra åt saken?

Just nu så är det bara halm där inne men skall lägga in spån i botten.

SofieN
0

Äter dom upp all halm nu, Går dom i en grushage eller?

SofieN
0

Ops, blev dubbelt..

monzun
0

#1 Ingen grushage. Men gräset e slut. Fodras med hö.

exitingsvillemo
0

Hur mycket hö får dom? Hur mycket halm äts egentligen upp i lösdriften?

Aktiveras dom? Är dom feta? Tunna? Finns många orsaker till att dom äter upp halmen.

PP
0

Hur länge har du haft problemet? Många hästar hetsäter innan de förstår att de kommer få tillgång till strå hela tiden.

monzun
0

Har inte haft halm så jätte länge, 2-3 veckor. La in 2 relativt stora balar, hela utrymmet var iaf väl fyllt. Nu finns det bara lite kvar, kanske en 1/2 bal. Så de är ju inte jätte mkt dom äter, men bädden försvinner ju.

Dom får 4 kg hö per dag, har gett dem lite mer innan men fick minska då dem inte åt upp det utan bara trampade ner det. Men får väll kanske försöka öka mängden igen.

Dom aktiveras inte speciellt mkt just nu då jag precis fått barn, men dom är oxå bara 2 år. Dom borstas och blir lite miljötränade.

Jag tycker att dom har lagon hull.

PP
0

Har de ätit 1,5 bal på 2-3 veckor är det ingen hetsätning att tala om iaf. Flört

Såvida vi inte pratar rundbal… Förvånad

monzun
0

#7 hehe nä det gör vi inte. Vanliga småbalar, fast jag tycker att dem var rätt stora jämfört med vad jag är van med.

Får öka fodergivan och se om det blir bättre. Annars får jag väll lägga in hö som bädd istället. Tungan ute

exitingsvillemo
0

2 bal halm på 3 veckor är väl inget =) då äter dom inte speciellt mycket

Mossedal
0

Jag hade kanske också reagerat om det var rundbal… Skrattande

1/2 bal PER DAG kan en totto lätt sätta i sig om de inte har bete/sysselsättning. 1,5 halmbal på två hästar över flera veckor??? Det är ju ingen ting!

Om de ser fina ut tror jag du ligger helt rätt i fodringen. Visst kan du utöka högivan med motsvarande den halm de äter - men de kanske VILL äta lite halm också? Vad är det för halmtyp? Viss halm är ju smakligare och äts mer gärma av hästarna - havrehalm brukar ju gå åt som smör i solsken ;-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

polgara
0

Det är ju inga mängder att tala om, mina lösdriftshästar åt upp en rundbal på 1 vecka trots fri tillgång på bra hö

monzun
0

Bara jag som inte är van vid att pållarna äter upp bädden. Skrattande