ID-kontroll med DNA-analys
En fundering: När man chipmärker de raser som oxå kräver DNA-analys, behöver man ändå ta tagelprov för "arkivering"..? Jag har fattat det som att dessa "arkiverade" tagelprov används vid behov eller vid stickprov för att säkerställa härstamningen, men om en DNA-analys måste göras vid stamboksföring känns det ju lite onödigt. Eller?
Har ställt frågan till SH, men de menar att jag får fråga respektive avelsförening. Tänkte att id-kontrollanterna här på forumet kanske har större koll. 
Oj, jag är så arg, här kommer ett ironiskt och genomsurt svar Pernilla. Kram på dig förresten, ses på RIKS!
Men så trevligt! Ska vi kontrollanter fråga respektive rasförening om deras rutiner inför varje chippmärkning/ID-kontrollering? Vart är den samlade informationen från SH? Var är informationen som vi skulle få via maillistan? INTE ETT MAIL från förbundet med information har jag fått under alla dessa år. Vill jag leka proffesionell och kunnig får jag själv och på ett utelämnat vis söka mig informationen. Något brev från ASVH har kommit för flera år sedan. Islandsbrevet som många har fått har inte kommit fram till mig.
Kan det verkligen krävas av mig att jag ska bemästra alla tusen olika rutiner som rasföreningarna har?
Vissa rasföreningar vill göra importer "Svenska" genom byte av pass, exempelvis Svensk ridponny. Medan vissa rasföreningar accepterar utlänska pass, exempelvis PRE.
Vissa rasföreningar begär TVÅ DNA-prover, ex. ASVH och även islandshästarna tror jag. Provtagningskittet jag beställde med posten innehåller en följesedel som vissa kontrollanter fyller i men andra inte. Även klisterlappar med adressuppgifter medföljde, vilka man ska klistra på kuvert, lägga provtagningskittet i och posta till Husdjursgenetiska laboratoriet. Vilket endel kontrollanter gör medan andra skaickar åda poverna till rasföreningen.
Jag har just höjt mina priser då att ID-kontrollera och Chippa för det är ett J***a dektektivarbete i jakten på information. Och min uppdragsgivare och utbildare SH vet inte ett J***a skit! Detta är skött under all kritik. Många hästägare tror att JAG ska skicka in papprena, posta dem, kunna alla rasföreningars rutiner. MEN NU HAR JAG GETT UPP. Hädan efter får det bli upp till varje hästägare att själv kontakta sin rasförening för information.
Nu lägger jag mig innan jag fullkommligt exploderar. Kram på dig!
Ja, det ska tas ett prov för DNA-analysen och ett prov för arkivering.
(Och jag överlämnar rubbet till hästägaren, med info om vad som ska skickas vart i de fall då jag vet. Och vet jag inte så får hästägaren ta reda på vad som ska skickas vart…)
På halvbloden står det att allt ska skickas till föreningen, sedan skickar de vidare.
Som ID kontrollant behöver man inte kunna alla rasföreningarna men visst kan man försöka kolla upp innan man åker ut. Jag frågar alltid vad det är för ras innan jag åker ut. På de raser jag vet ex hbld och welsh, ska DNA skickas in, där lämnar jag alltid ett prov på analysmaterial och ett prov i kuvert för arkivering. Är inte så himla mkt jobb faktiskt. Men visst kan det bli två ryck i svansen istället för ett.
Blir något fel i slutändan får dom ju höra av sej. Jag tycker det är kanon att alla ska chipmärkas för då behöver man inte hålla reda på raser där längre.
Jag lämnar alla papper till hästägaren, det är dennes skyldighet att lämna det vidare till resp rasförening.
#1 Maila/skriv dina synpunkter till SH, tycker du har rätt i mycket.
Håller med #1 i mycket.
När hästägarna ringer till mig för att boka chipmärkning och id-kontroll så frågar jag alltid om vilken ras det gäller. Skulle det visa sig vara en ras som jag är osäker på vad gäller regler för ber jag hästägaren att själv kontrollera vad som i dagsläget krävs från rasföreningen. Brukar fungera bra och hästägarna verkar oftast känna sig trygga i det handlingsförfarandet. Då får de själva också lite mer insyn i reglerna för respektive ras.

Jag säger till hästägaren direkt i telefon att det är upp till dem att reda på vad som gäller för deras häst för ofta säger de att det är en ras så kommer man ut och det visar sig vara en ostammad eller någon annan ras och då har jag tagit fram info från helt fel rasförening. Jag kollar upp själv ändå för min egen del men jag vågar inte ta ansvar att kunna alla raser.
#1 Håller med dig!
Jag brukar också be hästägarna själva att ta reda på vad som gäller för just deras ras, efter att flera ggr kommit ut på plats och det visat sig att jag fått fel info, och kollat upp fel rasförening.
Tycker att det är ganska "intressant" att det är så många som inte har den blekaste aning om vad det är som gäller. Har flera ggr stött på hästägare som tror att det är jag som gör passet, alternativt att det är jag som ska skicka in papperna.
Jag tar alltid två tagelprover, ett för dna och ett för arkivering, på dom raser där härstamningskontroll krävs.

#5 Gör som du men känner igen mig i #1
Ofta så vet inte hästägaren någonting om hur det ska gå till och vilka papper som ska skickas var.
Förstår inte varför det inte är samma på alla raser.

#1 Förstår så väl din frustration! Eftersom man tar betalt för en tjänst, känns det ju bäst om man själv har lite koll, tycker jag. Men det är på snudd ohållbart att hålla reda på alla raser och ändringar…
Verkar som om det är bäst att fortsätta ta två tagelprover vid chipmärkning och dna-analys, även om jag inte riktigt förstår varför. Men bättre stamboksföraren får slänga onödiga kuvert med tagel än att hästägaren ska få påbackning för inkompletta passansökningar…
efter den här tråden har jag skickat ett mejl till rasföreningarna där jag ber dem svara på hur just de vill ha det, i syfte att sammanställa detta i ett PDF-dokument som ID-kontrollanter kan ha med sig…
Ví får väl se hur många svar jag får.
Lite trist bara att inte SH kan göra detta…
#10 Anna, PUSS på dig!

#10 Superbra! 
Fast jag håller med om att det skulle ha varit bra om den informationen självmant hade funnits på SH:s hemsida (om det nu är för mycket begärt att skicka mejl till alla id-kontrollanter).
#10 Bra initiativ!
#10 Klockrent! Vore helt suveränt.
Ulrika:), du vet vart jag står i det hela…