fodermängd/åtgång
Tycker att räkna ut ungefärlig foderåtgång vid hö/hösilage beställning är hiskligt svårt, blir antingen för mkt eller för lite.
Hur mkt kan man räkna med på en höft att 4 shettisar varav 3 dräktiga äter under uppstallnings perioden?
Ute dagtid 6-22, inne nattetid ståendes på halm. Tänkt mig i stort sett fri tillgång ute dagtid o mindre inne nattetid då de står på halm.
Mängd att beställa hem? Svårt!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jag skulle räkna 4-5 kg per häst och dag om alla är fullvuxna individer. Är det hö (inte hösilage) du ska köpa så gör det ju inget om det blir lite för mycket, går ju åt en del sommartid till t ex utställningsdagar, vid fölningar (stall nattetid även på sommaren) osv.
jag har också svårt med att räkna ut detta jag ska ha hö i vinter och har sto med föl men hur länge räknar ni att de kan behövas hö?
Har man fri tillgång så tycker jag att 5 kg hö känns lite att räkna med. Speciellt om det är hösilage.
Jag skulle räkna på 10 kg om dagen/ponny om dom går på fri tillgång, man får räkna med en del spill och att dom tuggar i sig en hel del på ett halvt dygn =)
Bättre att räkna lite för högt än för lågt, så man står där framåt våren och är helt utan.
#3 10 kg! Det åt inte ens våra halvblod/dygn… Och varför räkna med spill? Skulle i såfall bygga någon utfodringsanordning så man slipper slösa flera kg/häst och dag på spill. Jag kastar i alla fall inte pengar i onödan…

Vi testade att ha två av våra shettisar på fri tillgång hösilage en vinter. Jag kan garantera att de åt mycket mer än 4-5kg. Jag blev helt paff när jag insåg att de inte låg så jättelångt efter halvbloden i matintag. =) Så vi fick bygga en foderbinge att ställa ned hösilagebalen i så att halvbloden nådde hö't men inte shettisarna. Det funkade bra. (och det är inget spill inräknat då vi även innan hade en låg binge)
#4 vad har du får halvblod som inte kom upp i 10 kg hö på et helt dygn?
Jag fodrade mitt fullblod med 11 kg/dag , alltså givor. När vi sen började med fri tillgång så gick det åt mer.
Spill blir det oftast, hur man än gör, det är svårt att undgå.
Ska man räkna på hela året så är det bättre (tycker iaf jag) att räkna högt.
Det är inte kul att stå Mars-April utan hö.
Mina shettisar kanske äter ovanligt mycket då, men det går då åt betydligt mer än 4-5kg hö/dygn vid fri tillgång =)
Håller nog med de som nämt de övre siffrorna.
Halvblod under 10 kg??? då är nog fodergivan snedfördelad mellan krafftfoder och hö ;-) Även halvblod kan klara sig på bara hö av god kvalitet - och så väl shettisar som halvblod är ju byggda gräsätare (inte havreätare). Även om hästen ser fin ut undrar jag hur de mår psykiskt av att inte få stå och tugga. Har sett skräckexempel på halvblod som ätit upp sin högiva på en kvart och sedan stått och surat/vävt/vandrat till nästa giva om mååååånga timmar.
Vi har haft färre hästar i år än vad vi räknat på - så vi har hö över. Hellre det än att stå utan samtidigt som resten av Sverige kommer på att hö´t inte räcker (sker varje vår ;-)
Sedan beror det ju givetvis på vart man bor i Sverige. Vi har bete länge (går att tugga på men utan näringsinnehåll) så vi behöver inte fodra så mycket för sysselsättning utan kan räkna enbart på näring.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Och vi har inget tugg alls i vår vinterhage så vi behöver en hel del sysselsättnings-tugg =)
#6 Hade, inte har. Vad vill du veta? Härstamning eller? 
De åt knappt något kraftfoder, lite betfor och mineraler. När de var i hårdträning fick de en del havre men inte mycket, motor fanns ändå.
Jag ser till att det inte blir något spill, oekonomiskt och framförallt ohygieniskt med massa nertrampat hö.
#9 jisses vad du tar i, tagga ner, finns ingen anledning att vara vass i mun ;) betvivlar starkt att härstamning har ngt ed hur mycket dom äter och göra.
Jag har inte heller "en massa" spill i min hage, men lite blir det ju.
Det är väl isåfall olika från ponny till ponny då.
4-5kg/dag vid fri tillgång är aldeles för lite för mina ponnyer iaf. Det skulle vara slut efter en halv dag. Men som sagt, mina kanske äter enorma mängder då =)
#10 Inte ett dugg vass i mun. Förstod inte din fråga med "vad har du får halvblod"?
Har jobbat i ett stall med över 80 hästar, det var inte många som åt mer än 10-12 kg hösilage och de gick alla i hårt arbete, kan inte se hur en shettis skulle kunna sätta i sig 10 kg/dygn.
Mina 12 shettisar snittade 4,5 kg/dygn förra vintern, blandade åldrar.
#11 Ja dom är väl olika då, mina shettisar och dina =) Inget mer med det.
Jag kan ju enbart svara TS efter mina egna erfarenheter 
Mina shettisar hade fri tillgång förra året varav jag räknat att de åt ca 6-7 kg så de äter mer med fri tillgång

Våra shettisar ligger på runt 8 kg hösilage och stora hästarna klämmer i sig 20 kr hösilage per dygn. Dom har inte helt fri tillgång utan vi fyller på 4 gånger per dag så att de hinner äta upp emellan målen.
Vi har provat helt fri tillgång men det gick åt enorma mängder foder då 2 av hästarna roade sig med att slita ut allt på backen så det blev nertrampat.
Åtgången på foder beror ju även mycket på ts halten är i fodret.
Det skiljer sig rejält i foder mängd på tex 10 kg hö med ts på 84% och 10 kg hösilage på 55 % ts.