Vansinnespris eller??
Fick höra en som skulle sälja sin 6 åriga shettisvalack som har gått rätt hyfsad tid på travet för 14.000 kr. Är det rimligt eller vansinnepris?
Allt är väl relativt?! 
Ett pris blir aldrig högre än det köparen betalar. Bara för att man sätter ett högt pris, så betyder det inte att man får det för ponnyn.
Dessutom beror priset på HUR fort hästen gått och vad den har för stam och hur mycket bättre den kan gå.

Tycker det är ett helt okey pris på en ponny som startat på trav , med en hyfsad tid, det kostar att anmäla dem till travet livstids licens, inkörning, matchning, mm , tänk på att det kostar att få alla intyg och annat , förstår inte att man reagera på det priset , är det för att det är en shettis som man reagerar eller .
Vansinnes priser kan man väl tala om när en D-ponny kostar över 5 hundra tusen ……
Hästen har gått ca 2.55 .Har fått 38 p på utställning.Tycker bara det låter otroligt om hon kan få ut det priset för hästen (hästen är ingen barnhäst heller, sticker när han blir riden bl.a).
Vad kan man då sätta för pris på ett sto som har flera avkommor med goda resultat o som själv har bra poäng på utställning (guld), och bra travtid m.m.?? Bara ren nyfikenhet, för hon är ej till salu.

#3 15-20.000:- kanske?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag blev erbjuden 10.000:- för mitt ostammade sto, ville ha en trav ponny, som gått 2.48, visserligen ca 6 år sedan men, det var hon värd. Sålde henne nyligen som "familje ponny" för 8.000:- och det tycker jag var ett skäligt pris då hon var en enormt trevlig tjej och en väldigt bra allroundponny som gjort mycket, hon var nu 10 år.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Visst är det bra om hon kan få ut det priset, det kan man alltid hoppas på!Men om man läser endel inlägg här på forumet så har jag tyckt det verkar som om "normalpriset" ligger runt 7000 kr för en shettis ,endel får inte ens ut det priset.
#4 Wow! Jag köpte henne för 4000 kr ,men då var hon ej varken inkörd eller utställd.

#7 Sen beror det ju på andra saker också. Stammen är ju väldigt viktig också.
/Cattis
#8 Hon har bra stam från Rungegårds.
Tycker det är ett helt rimligt pris. Folk betalar glatt 30-50 000 för en grundriden ostammad b ponny som på sin höjd gåt några clear round på 50 cm.
#3. 15-20 000 kr
Veritas odium paretFörvånad

#9 Jo, men det beror på om det är en stam som köparen anser vara bra. Tycker inte köparen att det är rätt blodslinjer, då går det inte lika lätt att få de pengarna. Det är ju väldigt olika vad vi anser vara bra stam och inte. Och hur förärvningssäker den är osv.
Men hur som haver. 15-20 borde man kunna få för ett så pass bra sto.
/Cattis

Jag gav 15 för mitt sto. 5 år 39p på utställning,inriden, påbörjad inkörning mm.
Tack för era svar! Jag blev med en gång rik kan man säga då..:) eller snarare fattig, för lär nog få sätta henne på en högre försäkringspremie nästa år!
#13 tycker jag låter som ett väldigt klokt val jag tycker man utan att tveka ska försäkra sin shettis för åtminstonde 10 jag menar vad säger att inte en shettis kan göra illa sig eller bli/sjuk kanske lite offtopic nu då :)
#13 Vi har våra högst meriterade märrar försäkrad för 20.000-30.000:- (shetland + russ), så höjd din märr du.
Nu vet jag precis vilken häst du menar. JA, jag tycker ABSOLUT att han är värd de pengarna (har själv haft hästen hos mig och han är/var underbar)!!
Tror inte det blir några som helst problem att få honom såld! Kanske inte idag, men lite närmre våren så.