Skurna hästar...
Fick ett sms idag:
"Hästar har blivit skurna i Örby natten mellan lördag och söndag…"
Bra att veta så ni som bor i denna del av länet kan ha lite ökad uppmärksamhet. Jag har inte sett något i tidningarna om det.
Örby ligger i Marks kommun, Kinna/Skene, V. Götaland.

Är detta sant? Fick sms om de

alltså nu tar man inte det på allvar längre.
hoppas det inte är på riktigt.

Men det är inte så länge sen faktistk som det var en som blev så svårt skuren här i Getinge och de fick avliva hästen och det är sant.
nu igen??

Lite kusligt kom grannen på när man tänker på det är att våra hästar smet den natten, genom tre eltrådar. Vi bor nån mil från örby. 
Jag har fått sms från vänner i olika delar av landet. Smsen ser exakt likadana ut, bara orterna varierar. OM detta nu vore sant, varför står det inget i kvällstidningarna? De brukar ju hänga på direkt när det är något "smaskigt" (sett med deras ögon alltså).
Det hela börjar likna en sk vandringssägen. Sjukt.

Det är ju rätt skönt att höra iallafall, så förhoppningsvis har det inte hänt något. Jag känner några i Örby och vill inte de ska drabbas. Fast ökad uppmärksamhet skadar nog inte, så kanske det inte händer igen på riktigt heller. Eller åtminstone att förövaren upptäcks.

Polisen har ju dessutom dementerat att de fått in anmälningar. Jag läste även en artikel någonstans, där en veterinär uttalade sig. Han hade under 25 år aldrig träffat på en häst som varit skadad på detta sätt av en människa. Det finns mängder av naturliga saker de kan skada sig på.
Vi hade en hästskärargubbe lös här för ca 20 år sedan. Men han drogade hästarna innan han skadade dem. Jag tror inte en häst låter sig skadas utan att försvara sig om den inte är drogad på något sätt.
Vi HAR haft en hästskäraridiot som härjat här. Men jag tror att han häktades i samband med något annat och sitter inne nu. Han skar hästar med ngr månaders mellanrum. Som jag kommer ihåg bodde han i ett annat län.
För någon månad sedan hittades en kviga fastkilad mellan några träd, med en träpinne istucken i slidan. Tidningarna skrev spaltmeter om illdådet; Sextrakasserier osv. Efter diverse undersökningar kom man fram till att kvigan blivit skrämd och jagad av ett gäng småkillar, ramlat nerför berget och hamnat på rygg mellan träden. Pinnen skulle ha kunnat kommit dit i fallet, eller om de hade petat dit den efteråt.
Det stod en liten förklaring i tidningen långt efteråt, inte alls i proportion till hur de smällde upp det från början.
Pratade med polisen i Kinna i dag ang smsen som är ute, han hade inte fått in något fall, och de hade man väl gjort en anmälan om man hade varit utsatt för något eller??
Pratade med grannen som berättade att för 15-20 år sedan härjades det ganska friskt här i våran lilla by, många hästar som blev utsatta.
Men självklart så blir man misstänksam iallafall.