Nordponnyn
Som det ser ut idag så kan man inte utse någon Shetland-Nordponny (allround och bruks) i år då Nords egna bruksresultat inte finns tillgängliga.
Har jag fel?

Hade de inte bruksklasser i Köping? Då måste det väl finnas resultat?

#1 Jo, de ligger väl på Nords sida tror jag. Eller RKS.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Finns inget från Delsbo. Eller vi kanske inte ska räkna med Delsbo?

#3 Det är ju skumt. Men utställningsresultaten därifrån tg ju en mindre evighet innan de rapporterades in, så kanske sitter de fortfarande på de resultaten också. Ngn ansvarig i Nord får väl jaga upp dem så att de kan användas de med…?
Kontakta ngn ansvarig så de får ta tag i det.
/Cattis
#4 Gissa om jag har gjort det…(suck)? Gång på gång.

#5 Tråkigt!
/Cattis
#6 Ja… det tycker jag verkligen. Särskilt med tanke på fadäsen vid förra årets uttagning av Shetland-Nordponnyn (allround). Jag tycker man lika gärna kan lägga ner det.
Ifjol sökte sammanlagt 4 ponnyer till de tre priserna och då fanns det tillgängliga resultat i alla fall.
Om man utser en allround eller bruksponny utan tillgängliga resultat begås ett mycket stort fel.

#7 Vad var det för fadäs i fjol?
/Cattis

Jag hade inte tänkt ge mej in i den här diskussionen innan styrelsen haft möjlighet att diskutera detta, men jag känner att jag nog måste försöka räta ut en del frågetecken.
Vi har dessvärre inte kunnat redovisa några resultat från Delsboutställningens bruksklasser pga datorhaveri, vilket jag har meddelat Inger. De bruksansvariga har fått i uppgift att sammanställa nya resultatlistor, vilket säkert inte är det lättaste. All hjälp från de som deltog i bruksklasserna är därför mycket välkommen. Det viktiga är att få till placeringarna och antalet starter i varje klass eftersom det är det som i huvudsak styr poängen när man ansöker om Shetland Nord Ponnyn.
Ingen ska tro något annat än att vi i styrelsen tycker att detta är mycket pinsamt..! Det får naturligtvis inte hända, likväl är det sånt som kan hända. Vi kommer naturligtvis att se över våra rutiner för rapportering av bruksresultat, så att något liknande aldrig behöver hända igen.
Personligen kan jag inte se att detta ska behöva sätta stopp för utnämningen av 2006 års Shetland Nord Ponnyer, då det endast är en tävling och man får tillgodoräkna sej samtliga bruksresultat så länge de har gått som minst utlyst klubbtävling.
Vill man söka på sina meriter från Delsbo så kan man givetvis göra det genom att ange placering även om resultatlista inte kan bifogas. Vi får isf försöka kontrollera att uppgifterna stämmer. Vår förhoppning är förstås att detta ska lösa sej.
Vad det gäller den "fadäs" Inger nämner, så var det så att Inger ville ge Allroundpriset till en ponny som saknade meriter från utställning eftersom den hade mycket mer brukspoäng än den ponny som hade meriter från både utställning och bruks. Ingen annan i styrelsen var av någon annan åsikt än att allround betyder att man ska ha meriter från både utställning och bruks. Det var ingen annan än Inger som tyckte att detta var en "fadäs" och jag trodde att detta var avklarat för länge sedan efter all kontakt jag hade med henne inför årsmötet. Jag tycker det är mycket tråkigt att detta ska tas upp igen på det här sättet så att det kan tolkas så att den mycket värdiga vinnaren av allroundpriset inte skulle ha haft det..!
#9 Bra skrivet detta med Allroundpriset. SJÄLVKLART ska den ha och få detta pris som ÄR JUST den i ALLA KATEGORIER, BRUKS + UTSTÄLLNINGSMERITER = BÄSTA ALLROUND. Ordet ALLROUND säger ju ALLT
#9 Jo, vi har ju diskuterat detta förut….
Saken är ju fortfarande den att dessa regler saknades vid tillfället då allroundponnyn utsågs. Det är ju inte vad jag tycker. Man måste följa de regler som finns vid tillfället. Inte lägga till /ta bort när man inser att det blivit fel.
Självklart ska ett allroundpris gå till en allroundponny, men då måste tydliga regler faktiskt också finnas. Finns inte dessa regler är det bara att "gilla läget" och följa det som finns.
Försök inte att få det att de ut som jag i ensamt majestät gått emot något, jag följer bara skrivna regler.

#11 Tycker #10 sammanfattar det hela i sin sista mening…
Vi har inte ändrat några regler, däremot kände vi oss tvungna att förtydliga att allround kräver meriter från både bruks och utställning genom att skriva ut det efter din tolkning av reglerna förra året.
Hoppas slippa dra den här diskussionen ett varv till…
#12 Lilla vän…. MIN tolkning. Du erkänner själv att ni förtydligade reglerna. DET gjordes när anmälningstiden gått ut.
Ska det vara så svårt att erkänna att det sköttes mycket illa?
Själv tycker jag det är bra att alla får se hur det går till "bakom kulisserna".

Men Inger allround betyder att man är allround att man har gjort allt inte bara blivit körd eller riden utan både utställd, så har det ju alltid varit även på riks . Har aldrig hörtalas om att allround ponny betyder att man bara är en bruksponny inom shettis världen.
Ibland kanske man måste förtydliga regler så att ALLA förstår för det verkar ju som inte alla har gjort det , även om jag nog tror att de flesta har förtsått vad det betyder.
#14 Har man tävlingsregler måste de vara tydliga, man ska inte behöva förstå det som inte är skrivet. Eller läsa mellan raderna.
Har man missat det så får man "stå sitt kast"
Som jag skrev förut så är det naturligtvis självklart att allround är allround. Det är inte det jag opponerar mig emot. Det är att reglerna (uteblivna reglerna) ändrades sen anmälningstiden gått ut.

Inga regler ändrade , de blev ju bara förtydligade ju och sen var ju marioteten överens om den som vann och det är säkert en jätte duktig allround häst så jag förstår inte varför du gnäller .MIg veterligt så är det ju fortfarande marioteten som gäller och inte något envälds bestämmande när det gäller sådana saker…
Sen så tycker jag att det var rätt naturligt och inte speciellt krånglit att förstå vad allround betyder , ….
#16 Men snälla…. hur kan du prata om majoritet? Det bevisar ju bara att det varit diskussioner om vem som skulle haft priset. Säkert är vinnaren värdig priset inget snack om det, men det gick inte rätt till. Ska det vara så svårt att fatta?
Som jag sa tidigare… man ska inte behöva förstå. Reglerna ska finnas svart på vitt.
Hur ska jag kunna förklara detta tydligare?

Verkar som om det är du faktiskt som har svårt att förstå och inte de andra , eftesom det är du som drar upp det igen när ni har alla redan diskuterat detta, precis som om du vill att det ska bli lite tjabbel och röra av det hela.
Jag menar de har ju faktiskt förklarat för dig så vad är problemet eg???
Sen vet jag inte om det varit några diskussioner då jag inte tillhör Nord, men jag läste att resten av styrelsen var överens om den allroundsegraren som blev och då menade jag att marioteten ville ha den som segrare eller hur jag ska skriva för att du ska fatta…
Så nog tycker jag att det gått rätt till…
Men det är ju vad jag tycker ….