Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 656 ggr
QuickStep
0

har läst tråden om harmi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och blev väldigt berörd. fick mig att tänka på min historia om en liten ponny vid namn Gösta. eller var det bobby!?

Köpte honom från skåne. Hingst. Väldigt ängslig men va både riden och körd enligt ägaren. hade haft i ett år. Svår född och man såg revbenen på den lite sa hon.
Sagt o gjort. Jag köpte honom osedd. Passet skulle oxå komma i efterhand. (har lärt mig en läxa om det!)

Kom hem till oss på natten med transport. Åh det va den minsta lilla häst jag sett. så tunn! så små hovar. felställda oxå.. tyder väl på inte så god skötsel.
Jösses så stark! kunde knappt hålla han te hagen..
8 månader tog det mig. sen kunde vi gå på skogspromenader tillsammans med min andra shettis.

riden eller körd tvivlar jag på! tömkörning va inte o tänka på.
Men i mitt fall om man jämnför med harmi så ville den gamla ägare i skåne ta tillbaka honom om det inte funkade.
just för att hon inte ville att han skulle vandra runt.

I efterhand så önskar jag att jag hade nöjt mig med att ge denna lilla häst skogpromender. klättra och bada på vår strand. alla hästar behöver ju inte mer om dem är nöjda så.

Men ja ville mer just då och han fick åka tillbaka.
Jag tog honom till min veterinär och fick ett friskhetsintyg på honom.
2 dar efter han kom till dem ringer dem.
Vad har du gett han att äta frågar dem först.
Hmm.. mineraler och ett bra hö svarade jag.
inte ett revben syntes.
det tog mig 8 månader att få han gå breve min andra shettis utan att dem bråka. dem trodde att efter 2 dar kunde dem rida ut på deras andra och ha honom med sig som handhäst.
vilket såklart inte går eftersom han va hingstig. ängslig och dessutom bytt hem igen. även om det va tillbaks. men ändå.
jaja…
saken blir iaf.

gösta/bobby sliter sig. sparkar och försvara sig. ryttare ramlar av. ridhästen skenar iväg. ja ni kan ju ana hur det blev. .

Bobby/gösta stängs in i lada på 50 kvm.
demf örsökte ha han i hage men han spränger staketet.
efter 3 dar i ladan tar dem ut deras veterinär.
som säger nått om att han e farlig och det kan bero på nått i huvet/hjärna. han blir utdömd och får avsluta sitt liv.

Så missförstådd denna lilla häst varit hela sitt liv.
pga av okunnig människor!

ville bara berätta min lilla historia. blev lite påmind när ja läste om harmi. men hans öde slutade ju lyckligt och fick komma till en som förstod honom.
jag ångrar hela tiden att ja skickade tillbaka honom men just då hade jag inget annat alternativ.

Ja kan nog skriva hur mycket som helst om honom. men nu msåte ja jobba vidare.
slänger inen bild på honom.
/ veronica

jag önskar all lycka till harmi!

QuickStep
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bobby/Gösta