Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 673 ggr
fejema
0

Ponnymorsa =))

Skrev en fråga för ett tag sedan vad en hästvan 9-åring kan klara av själv med sin lilla häst…varför jag frågade var att min dotter och jag kört fast och kom inte vidare med hästeriet…jag mest "curlade" och servade, hon ville rida men var mest spänd och rädd trots att våran shettis är ursnäll…vi bestämde gemensamt att låna ut våran shettis ett tag…ta en paus helt enkelt.

Saknaden kom efter dryga halvåret och jag kände att ska vi ta hem henne igen ville jag att tösen skulle ta mer eget ansvar och viljan att jobba på sin osäkerhet på hästryggen…med mammas helhjärtade stöd så klart…

Men istället för att ta hem henne så får hon stå kvar hos familjen som hon var/är utlånad till (granne ca 1.5 km från oss) men vi får ta henne hur mycket vi vill och när vi vill…en bra lösning för oss.

Åh herre jisses vilken skillnad på min dotter nu…hon är engagerad vill göra det mesta själv och rider för egen maskin och vill inget hellre  än att känna sig trygg på ryggen dvs fast hon känner sig osäker ibland utmanar sin rädsla med att fortsätta med eller utan mej vid sin sida.

Vi är nu anmälda på clearounder och vi har varit med på lite olika aktiviter.

JIPPI HURRA…detta är så KUL…

Ville bara dela med mej av min "mammaLycka" över att vara ponnymorsa.

Mvh fejema

Charlotte-Aveback
0

Vad härligt att det löste sig så bra och att ni bägge är nöjda med utvecklingen. Glad

andaloce
0

Så kul att det går framåt! jag tror det är lättare för ett barn att intresset växer om dom inte "ser" hästarna varje dag, det blir mer som en vana då, att dom "bara finns där". Så upplever jag det iallafall.  Så det kanske är bra att ni har er ponny en bit bort.

jag upplever mina barn lite så, dom är så vana att hästarna hela tiden finns där, så då är det inte lika inressant. Lite tråkigt tycker jag, då jag önskade att mina barn (6,5 och 9år) var mer intresserade. Visst, ibland vill dom mata, rida osv, men att borsta och lära sig rida, sköta hästarna flera ggr i veckan, det är dom inte alls intresserade av Rynkar på näsan.  Det kanske kommer med tiden… hoppas kan man ju iallafall.

KarinRendahl
0

Det här är problem jag känner igen! Vad härligt att det löste sig så bra för er!

Det är jättesvårt att inte "curla" för mycket tycker jag, ofta har man ju bråttom och vill att hästen ska få så mycket motion som det är möjligt med den tid man har mellan jobb, skjutsa ungar och laga mat. Mina ungar tyckte mest det var roligt att va på stallet och tjattra med alla andra, gärna hjälpa dem med olika saker men vänta på att jag skulle komma för att fixa med vår häst. Suck. Nu har vi hästarna hemma och det går lite lättare. Ena dottern har tappat intresset totalt men den andra kommer nog att fortsätta tror jag. Ibland har jag kännt att kanske jag är mer intresserad än barna och är rädd att jag tvingat på dem hästintresset….. Det är inte lätt att vara förälder, hur man än gör känns det ibland som om man gör felObestämd.  Shettisen är i alla fall min häst numera och den hästintresserade dottern har gått vidare till C ponny och det funkar rätt ok. Tack och lov så har vi jättebra delryttare på bägge hästarna så att man kan ha hästlediga dagar emellanåt.

Vi får fortsätta kämpa på! Hästintresset är bra och utvecklande tycker jag. Man lär sig att ta ansvar och sätta gränser och säga nej samtidigt som man kommer ut och får röra på sig.