Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1800 ggr
QuickStep
0

Eländiga sommar

nu får det vara nog med elände för min del.
en häst blir sjuk på betet av 4. den trejde skulle ändå hem. varvav dem andra 2 smiter och galopperar hem på stor väg.
2 dar senare får min häst ett sticksår i den vanliga sommarhagen. sys med 3 stygn och står i sjukhage.

värme.. flugor.. bromsar.. mitt foder håller på att ta slut.. min ork och tid finns inte längre. 2 barn plus firma med sambo.

hästar e kul att ha o göra med.
skulle tävlat på söndag men det lägger jag ner.

det enda positiva i det hela?
min häst och jag har kommit varandra mycket närmare nu sen han gjorde illa sig. Nu tror jag tillomed att jag vågar sitta upp på han så småningom efter sommaren..

funderar starkt på vintervila istället för sommarvila.

Nån annan som har en eländig sommar så kan det här bli en klagotråd! Skrattande 

// fått skriva av mig lite nu - vera.. (kanske borde börja blogga istället… ?)

Hanna-D
0

Två ston med föl på sjukhus inom en månad kanske kan kvalificera sig här? Dock i princip friska nu… Glad

Josefina-Aslund
0

Finns fler med otur just nu, har också haft ett riktigt elände, denna vecka som kommer blir det två besök till veterinär, hoppas de kryar på sig snart får man hoppas, man blir en aning "häst trött" när det är så där. Man vill kunna göra saker med dem och inte fara fram och tillbaka till klinik dels kostar det ju en del också, (även om man har försäkrat) har två utlånade hästar också som är dåliga så får se hur det går där…. man kanske skulle bara ha en häst och rå om ;) men avel är ju ändå så kul, om man slipper elände!

Nu har jag beklagat mig också ;)

Trine
0

Ja det här var en bra tråd känns det som nu…SkrikandesRynkar på näsan

Började i mars då min Flöjta åkte på fång igen och svarade inte medicinen så hon fick vandra vidare..Har nyss fått avliva min treåring pga benbrott…och nu är min fölis sjuk, vetten hittar inte nåt specifikt fel, haft två olika men ingen av dom kan säga riktigt vad..Han verkar "sätta fodret i halsen" o slutar tutta så jag får mjölka och "Spruta" iom att han inte går o nappa,nu det senaste dygnet verkar han få allt i fel strupe så allt känns så tröstlöst nu…O värmen gör ju inget bättre, helt otroligt att det inte kan vara "mittemellan" endera kallt o konstant regn eller så grillas man i över 30 graders sol…

Har kollats i halsen och det enda dom kunde se var att struphuvudet var lite svällt..Allt på en ggn känns det som, nu får man för alla skade/sjukdomsfria år jag haft..

Jösses va bra jag är på o gnälla Flört Säger som föregående, bara haft en och dona med, fast då hade det varit tomt här vid det laget…

QuickStep
0

bästa av allt med denna sommar är att hästägare till beteshästarna pratar och hugger mig i ryggen att jag inte sköter och ser om deras hästar.. fy för skitsnack mellan hästmänniskor.
det kan få en och vilja sälja…. men nää.. d här va min sista sommar med andras hästar. nu sköter jag mig själv i forsättningen.

fy vad hemskt och behöva åka med 2 hästar o deras fölisar inom en månad!
jag saknar verkligen mina shettisar. dem va små men lämnade ett stort tomrum efter sig.

Anna-karinS
0

Jag har inte heller haft en särskilt bra sommar, men som tur är, peppar peppar så mår hästarna bra. För mig så gick min bil sönder på måndagen på tisdagen så höll jag på i trädgården och böjer mig ner för att plocka upp en sten. När jag reser mig upp med stenen i famnen så slår jag huvudet i en ljuslykta, instinktivt så duckar jag då och slår i tänderna i stenen. Vilket reslulterar i tre krossade tänder. På onsdagen så sliter min snart 2-åriga son sönder min "oförstörbara" glasögon. Det är titanbågar som inte ska kunna gå sönder men det gick tydligen. Resten av veckan så vågade jag knappt gå utanför dörren, så nog är det en eländig sommar alltid!!!!

Jag måste bara tillägga att jag vet att jag var klantig med stenen, till och med på försäkringsbolaget så skrattade dom åt mig när jag ringde och talade om vad jag hade gjort. Min sambo har gått och sjungit "Min tand är lös" för mig i en hel vecka nu.Skrikandes

Jag hoppas att det bara kan bli bättre för oss med otur nu. Lycka till alla!!!

Johanna-Granberg
0

#5 Men Anna-Karin då, vad är det jag läserFörvånad Hoppas att det nu blir en bättre sommar, annars så håller vi tummarna för en dröm höstFlört Kram Johanna

Trine
0

#5 Tack för ett skratt i eländet GladGråter..Även om jag förstår att du inte gjorde det..AJ vad ont det måste ha gjort..

Jag hoppas att mitt elände slutar nu för idag fick min Kråka somna in….Känns som det får räcka nu…

Anna-karinS
0

#7 jag beklagar verkligen, usch vad hemskt. Jag hoppas att det blir slut på eländet för er nu. Tänker på er!!!

#6 Ja det har varit lite mycket nu men vi hoppas på en drömhöst tycker jag.Flört

Min vecka är verkligen något man kan skratta åt nu i efterhand när man äntligen har fått tänderna lagade igen så att jag inte läspar längre. Det tog två veckor att få dom lagade och under tiden så kunde jag inte stänga igen munnen ordentligt, och sen fick jag bara äta mat av typen barnmatpureer eftersom tänderna satt löst så det gick inte att tugga.

Josefina-Aslund
0

#7 Tänker på er, som mist ett fint föl, vad tråkigt det är när de blir så där, det är det som är den bistra baksidan med avel.

Än har jag inte behövt ta bort någon, men med flera hästar dåliga ( två hemma, och två utlånade ) och av olika orsaker så kommer man säkert inte slippa undan från detta onda ting. Avlivningen, jag klarar inte sånt även om man får vänja sig när man promt ska ha djur :(

Men lyckan vore ju att alla skulle krya på sig…

Trine
0

Tack alla för omtanken.

#9 Vi får verkligen hoppas dom kryar på sig.

Jag tycker inte det är roligt heller men ändå så är det en tröst att man varit med hela vägen och vet att djuret var  lugnt o tryggt in i det sista,

Som Omeega, fast hon hade brutet ben försökte hon backa undan när farbrorn som avlivade henne tog i hennes grimma för att hålla henne still.Så jag höll henne o gav äppelbit o sa åt henne att det är lugnt gumman nu står vi stilla..Och det gjorde hon när hon hörde min röst o kände att jag var med henne.Då minskar ju riskerna för att dom "missar" o det blir  mindre stressigt för djuret,.

SHV-Pysen
0

eländiga sommar, javisst. om vi bortser från pållarna så är ju värmen olidlig, man blir meddragen på sandstränder (sand måste vara ett av guds straff till människan, förutom när det är underlag till hästarna såklart!!) man blir svettig av att gå ett varv runt huset… nej fy.

sen kommer man till hästarna. lillpållen har eksem och är känslig mot värmen, medispållan har problem med ögat, har inte hört nått ännu, men när vetten fått tag på ögonläkaren så kan det i värsta fall bli akuttripp till strömsholm, en annan pålle i stallet har blivit skadad igen, fast sätts igång nu..

och slutligen så har vi till skillnad från vintern ljus hela dygnet i stort sett, men man kan bara vistas ute från kl. 20 och framåt till ca kl. 8 och vi har tider i stallet då man inte får vara där, så det är sällan man hinner med två hästar om dan, samt att jag inte vet hur många gånger jag måste tacka nej till mina kompisar för att man måste till stallet, för det går ingen annan tid på dygnet..

nej, vinter ska det vara, älskar den, mycket bättre än denna långa plåga. vinterlov istället för sommarlov!!

älskar att klaga om det märks. min specialité..

AusaBausa
0

Stackare vilken otur ni har haft, hoppas turen återvänder nu!

#5 gud vad jag skrattade.Lessen att jag gjorde men kunde inte hålla det inom mig…men kunde se det framför mig…hihih! Hoppas det löste sig sen iallafall…

Anna-karinS
0

#12 ingen fara, man ska bjuda på sig själv och nu är det bara bra igen. Glad Det är ju bara bra om man kan glädja några andra som har det eländigt!Flört Jag skrattar faktiskt själv åt eländet nu när det är färdigt.

QuickStep
0

jag orkar inte mer nu. sticksåret vill aldrig läka. jag byter bandage morgon och kväll och det är fortfarande gul gucka på kompresserna varje gång. såret ser helt sjukt ut och han kommer få världens fulaste ärr trots att det syddes med 3 stygn. snart åker jag till klinik me honom och ber dem kolla allt som går att kolla.
hur kan det vara och vätska sig så lång tid? med alsospritomslag hela tiden kan det väl aldrig läka heller?

ska se om ja kan få till en bild på såret..
hur mycket har det inte kostat oxå.. equiwrap bandagen är svindyra men enda som sitter kvar.. alsolsprit och bommull och kompresser.. urk!

PP
0

När jag hade en sårskada på en av ponnyerna, rådde mej min veterinär att alternera behandlingen: använda en slags rengöring/salva en vecka, sedan byta.

Min hade skada på skenbenets framsida och jag köpte en slags stora "plåster" avsedda för liggsår. Det blev som en andra hud och satt bra. Hydrocolloide hette de. Finns på apoteket, men var dessvärre oxå dyra.

Josefina-Aslund
0

Har också haft en häst med stickskada av det allvarligare slaget, hon gick också länge och varade och det ville aldrig läka, sen ringde jag en klinik, mälardalens hästklinik som vi åkte till, där på plats blev hon opererad och kvar i en vecka då hon hade en flisa ca 1 dm stor kvar längst inne i såret som veterinären missat ! Därför läkte det ju såklart inte heller… Hon blev bra direkt efter och såret läkte !

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja lite så känns det…först fick jag kraftig järnbrist, sen går foderhästen vi haft i minst 12 år bort i kolik, sen hamna jag på sjukhus i en vecka, sen gick en släckting bort och nu har isläningen fång >.<

Bild på den underbara killen som nu galopperar fritt i trappalanda..Gråter

QuickStep
0

Hej Hur har det gått för alla med eländet?
Börjar det vända?

Idag fick jag lite av den känslan. Hade ridit 3åringen som är bra från sticksåret. sen äntligen har mitt russ fått skor på sig så imorse kunde jag köra en sväng. Helt underbart var det!
Båda hästarna friska och dem verkade så glada att komma igång.

jag e alltså ute från halv 7 på morgonen. då  är det svalt och man kan röra sig.
Jag längtar tills det blir mellan 15 o 20 grader. 
/ Vera

Trine
0

Ja inget mer har hänt iaf..Och det räcker väl med det som man råkat ut för iår..Nu får man ta nya tag och hoppas på nya fölar att glädjas nästa år men fy så Kråkan fattas mig än..Han var nå speciellt allt.

Men solen hjälper ju upp humöret oxå !