Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 1181 ggr
Unni
0

Hvilken farge har Lucas?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lucas er e. gråskimmelhingsten Waulkmill McLintock u. fuxstoet Østertorps Effi.

Nyfødt her.

Unni
0

Noen fler bilder

Unni
0

Glad

Cattis
0

Skimmel, född brun. Ser det ut som på bilden i #1 tycker iaf jag.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Unni
0

Og nå ser han slik ut under føllpelsen

Cattis
0

Nu såg jag bilden i #2, så jag håller kvar vid född brun. Tungan ute

/Cattis

Unni
0

Ja, synes du det, Cattis? Håper du har rett :) Vi ser ingen hvite hår rundt øynene enda, men kanskje de kommer senere.

Unni
0

Ok Flört

achibaldsminiatyrer
0

Jag håller faktiskt med cattis han ser ut att va skimmel

exitingsvillemo
0

Ja brun är han ju definitivt =) skimmelär ju svårt att se.

Rent spontant skulle jag vilja säga att han inte är skimmel, han ser inte ut som en skimmel.

Det säga att skimlar föds med en annan färg på grunden än icke-skimlar.

Tex fux är "fuxigare"/rödare, brun är riktigt brun, men framförallt svart på benen redan vid födseln, svart är riktigt svart och inte älggråa =)

Nog tycker jag att han ser grå ut på bene nu och inte svart. Så för tillfället ser han ut som en vanlig brun utan skimmelanlag =)

Men långt ifrån alla håller sig till den regeln, så visst kan han vara skimmelGlad

Cattis
0

Jag tycker att han är väldigt "ren"/"klar" i sin bruna färg, utan de ljusa håren på benen, i ljumskarna osv - som skimlar brukar vara. Men jag har haft fel många ggr förr, och kommer garanterat ha det många gånger igen. Men tills jag fått se andra bilder som motsäger det jag tycker mig se nu, så tror jag han är född brun o troligen skimmel. Det som talar emot det än så länge är isf att han inte har minsta spår av att "skimla" under fölpälsen på huvudbilden. Men det finns ju många olika varianter på hur och var de "skimlar" först. En färsk helkroppsbild vore ju bra att få se tex.

Svårt också att bedöma på bilder om det är fel ljus eller liknande.

/Cattis

Frida-E
0

Jag tycker det är svårt att se på de bilderna om han är skimmel eller inte. På mitt skimmelföl ifrån i år kunde jag i alla fall se ett fåtal gråa strån precis ovanför ögonfransarna redan från första dagen, titta om du kan se något liknande på din fölis.

Frida-E
0

Hmm.. kollade nu på bilden i #4, inga vita/gråa strån där inte, men det kanske iaf inte är ett helt säkert tecken..Om din lille kille skulle vara skimmel borde du annars se det ganska snart, jag tvivlade också en hel del i början men nu råder inga tvivel över vad min fölis har för färg… Glad

(Han är nu tre mån gammal).

Cattis
0

#11 Så var det på ett skimmelföl som föddes hos oss förra sommaren också, med ljusa strån direkt runt ögonen tex. Han färgade om snabbt och är nu ett år och i princip helt ljusgrå.

Men jag fick själv ett skimmelföl en gång, född fux, och han fick inga ljusa strån alls som vi kunde se förrän han fällde fölpälsen. Och då syntes det inte alls i ansiktet först. Utan på rumpan och på sidorna av magen. Han var inte ens lika ljus som treåring, som fölet jag nämnde ovan är nu som ettåring. Så visst är det väldigt olika!

Ca 1 månad gammal:

3 månader, med sin första "skimmelfläck".

Ett par veckor senare:

3 år gammal:

/Cattis

exitingsvillemo
0

Ja det kan tydligen vara hemskt olika hur dom beter sig i sin skimling =)

#13 är nog första gngen jag sätt en avblekbar börja skimla på annat ställe än just ansiktet =)

Skulle också vilja se en helkroppsbild på TS fölis. Solen låg på honom på korten här över så hela han skimrade ;)

Unni
0

Tusen takk for svar alle sammen!

SaraDoos
0

spontant gissar jag skimmel. Har haft skimmelföl, född brun, med precis så gråa ben. Söt var den i vilket fall Skrattande

Unni
0

#14 Jeg er enig med deg. Det er første gangen jeg også har sett en slik måte å skimle på. Det viser mangfoldet av skimling!

Her har jeg fått et bilde av Lucas i helfigur som er tatt nå. Han er født 22.juni

exitingsvillemo
0

#17 Jag får ändra mig, tror han blir skimmel ;) Att han är så mörk i ansiktet får mig att tro det.

Min skimmel, född brun, blev först svart innan hon blev grå. Fast hon hade de tydliga vita stråna runt ögonen.

När hon föddes var hon också extremt brun, med kolsvarta ben =)