Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1624 ggr
Ahnna
0

Vad händer med föl e. icke godkänd hingst?

Flera jag känner har på sistone uttryckt ett intresse för att avla på hingstar som är avelsvärderade men som inte har uppnåt rasvisa krav. Vad händer med fölen? Var kan de reggas och räknas de som renrasiga shetlandsponnyer? Vad händer med dem om hingsten blir godkänd längre fram i tiden?

Jag är mest bara nyfiken och skulle vilja ha bra info att komma med i diskussioner med dessa personer. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PP
0

Shetland + shetland = shetland

UG
0

#1 Glad

Miija
0

Så länge språngrulla förs är det inget som hindrar registrering i SSS. Med reservation för fel då jag har enorm skallbang. Rynkar på näsan

AnnaLundin
0

Hingstarna måste vara DNA-typade och betäckningarna ska redovisas till SH enligt konstens alla regler, då blir det fullvärdiga shettisar som reggas hos SSS.

SofieN
0

Detta måste vara något nytt?

Dessa hästar som är efter icke godkända hingstar kan väl inte själva bli godkända hingstar? Och hur blir det med stona efter dessa hingar, kan dom få RS nummer?

PP
0

Ska man vara petig, så är det möjligt att stamboksföra en shetlandsponny även om språngrulla inte är förd över betäckningen. Men då krävs full härstamningskontroll.

icansson
0

DNA måste väl alltid göras mitt föl är e icke godkänd hingst o eftersom hingsten är död blir fölet ostammat.

icansson
0

#6 språngrulle måste väl ändå göras ?

PP
0

#8 Enligt EU:s sätt att se på saken, måste en avkomma till två individer i en stambok, kunna införas i samma stambok.

Det SSS gör är att kräva bevis på att föräldradjuren verkligen är de angivna = fullständig härstamningskontroll. Därför är det så viktigt att man som stoägare kollar upp att den hingst man vill använda är härstamningskontrollerad, annars kan man hamna i din sits med en uppfödning som inte kan stambokföras som shetland om hingsten, som i ditt fall, inte längre är i livet och kan kontrolleras i efterhand.

Väljer man en RS-hingst slipper man det problemet. Dessa har dessutom genomgått en avelsvärdering där de bedömts exteriört och veterinärt samt fått sin härstamning värderad. Före 2009 har de (flesta) även genomfört ett godkänt bruksprov (numera frivilligt).

icansson
0

#9 Mycket bra skrivet tydligt så till o med jag förstår hehe.

Givetvis är jag en av dom som kommer använda rs hingst på mitt sto. Betäcker man men en "okänd hingst" så vet man kanske inte va för sjukdomar som kan nedärvas.

Ahnna
0

Okidoki. Men som någon frågade ovan, kan en hingstavkomma efter en icke godkänd hingst själv bli godkänd? (Om alla papper är skötta ordentligt.) Och kan en stoavkomma efter en icke godkänd hingst få RS-nummer, premieras och få t.ex. diplom och egna avkommepoäng?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mossedal
0

#9 Är bruksprovet frivilligt efter 2009? Har jag totalt missat!
Kan hingst alltså visas på premiering, bli godkänd men avböja att göra bruksprov och ändå få RS? Kan bruksprov göras vid senare tillfälle om man vill?

När det gäller avkommorna till ovan nämnda hingstar… kan alltså de tilldeles RS med de nya reglerna… för med den gamla formuleringen kan det INTE det. Är formuleringarna ändrade?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Hanna-D
0

#12 Ja, men inte få mer än G.

achibaldsminiatyrer
0

mitt ena sto är en shettis och betäckt med icke godkänd shettis hingst båda dock reggade i sss och han e DNA typad kan de fölet reggas i sss trots att fadern inte är godkänd? sorry hänger inte riktigt med,

AnnaLundin
0

#14 - om ni rapporterar betäckningen till SH så borde fölet kunna reggas som shettis.

SaraDoos
0

Är också intresserad av svar som #5 och #11 ställer.

stallostby
0

Förut var det väl iaf så…att de inte kunde få RS. Jag premierade mitt sto så hon fick RS nr av bla den anledningen, om hon skulle få ett hingstföl så skulle den kunna få RS för att få avlas på, om det uppfyller övriga krav.