Intresse för brukstävling i höst?
Vi i RKS funderar på o anordna en tävling i oktober. Vi undrar då om det finns något intresse för detta?
Vilken helg vore då mest intressant?
3-4, 10-11, 17-18, 24-25 eller 31?
Dressyr, precision och agility kommer förmodligen att anordnas.

17 oktober har Dalarnas Ponnyavelsförening utställning, så om det går att undvika den helgen (dagen) kanske jag kan vara med. 

Jag är intresserad beroende på var det är isåfall.
Jag är intresserad av körningen i alla fall. :)
Den 3:e oktober är det inte ridklasser på Östutställningen då?
Lägg tävlingen nära Karlstad
typ 15-20 mil…
Forsätter mina shettisbarn igen efter årets "timeout" kan jag gå med i RKS igen till nästa år…och försöka ha någon dag här. Det hade ju varit lämpligt i samband med Nords utställning…det kanske går att ordna till nästa år om de ska vara på samma ställe som i år. Där är det gott om plats.
När jag var aktiv och tävlade så var det mycket träningar och tävlingar i bro, det var riktigt skoj då. Har alla broare lagt av?
Det var i alla fall ganska okej avstånd för mig :) Det är ju det som kan sätta käppar i hjulet ibland tyvärr.
Va är det för fel på Gävleborg då brudar
.
Rubiinen

Jag tävlar hoppning 3 och 11 oktober, så de helgerna kan jag inte. Men i övrigt är jag ledig i oktober. "Häst finnes, tävlar gärna."
Vi tittar på anläggningar kring Bro/Åkersberga/Norrtälje. Men förslag mottages tacksamt, som vanligt. 
#6 För min del får det hemsklert gärna vara i norra Uppland eller Gävleborg, för lägger man ihop milen som jag har åkt till tävlingar i RKS de senaste 3 åren så kommer man nog baske mig till Sydamerika!
Jag kan tänka mig att boka ett datum häromkring nästa år för att se om någon anmäler sig, men i dagsläget så är det ju bara du och jag som bor här, som är intresserade. (Väl?)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tror att det finns fler som skulle vara intresserad om dom bara blev medveten om att möjligheten finns =)

#9 Kruxet är att få dem så intresserade att de blir medlemmar så att de kan vara med. Många vill ju åka och titta en gång först och det går ju inte om tävlingen blir inställd på grund av för få anmälda. Moment 22… 
Men som sagt, vi kan ju försöka en gång till med en tävling häromkring och blir den inställd också så vet vi det, det är för få som vill åka hit.
www.stuteriprecious.se
En fundering som jag har är följande. om det skulle gå att tävla på RKS tävlingar men som på en vanlig tävling man kan tävla för sin klubb? Då kan man ragga ekipage på ridskolor runt omring där man bor. Förutsättningen är givetsvis stamboksförd shettis.
Jag vet att det inte går än enligt stadgar men man kanske kan få dessa ändrade. Då kanske det är lättare att få ekipage och ridskolor skulle kunna satsa på shettisverksamheten och ut och tävla med sina elever. För den här tävlingsformen är suverän.

#11 Att man kommer till RKS tävlingar och tävlar för sin egen klubb? Det är dessvärre omöjligt, eftersom RKS bara får ha klubbtävlingar och inte lokala tävlingar. Numera får man ju bjuda in folk till pay-and-ride och sånt, men det är ju inte tävling.
www.stuteriprecious.se
Jag försökte skriva ett inlägg (#7) med mobilen men misslyckades :P
Jag och Catarina håller på o ringa till Upplands väsby, Vallenuna och Bro ryttarförening. Men tror de flesta har stängt nu över sommarn, Bro öppnar inte förrän den 10 augusti, så ska försöka ringa dem då.
Vi letar efter en anläggning runt sthlm med ridhus, eftersom det är så osäkert med vädret så sent på hösten.
Finns det något förslag? 
#12 Det jag menar är att man skulle kunna arbeta för att få till en förändring så att RKS får anordna lokala tävlingar. Jag vet att Ridsportförbundet är byråkratiskt men från början var det ju "omöjligt" med RKS över huvud taget. Allt har en utveckling framåt … det gäller bara att lägga fram saken på rätt sätt. Man skulle kankse kunna börja med att bearbeta sina disktrikt. För min del så skulle jag ha en mycket god förhoppning att mitt diskrikt skulle gå med på detta. Här är shettisverksamhet på stark fram marsch och kan man samtidigt arbeta för den stamboksförda vore det ju strålande!
En tanke bara

#14 Det är en bra tanke!
Men för att RKS ska kunna fortsätta ha egna tävlingsregler så måste vi vara kvar där vi är.
Blir vi en "riktig" ridklubb, som får arrangera lokala tävlingar och uppåt, så måste vi följa TR på alla punkter. Det innebär att vi inte får hålla oss till enbart en ras och vi får inte dela in åldrar och barn i olika katergorier, vi får inte tävla i tömkörning, handlerhoppning, agility och så vidare förutom inom klubben. (Inte inbjudningstävlingar på lokal nivå och högre.) Vi skulle i princip bara kunna arrangera hopp- och dessyrtävlingar då, eftersom körning enligt TR innebär maraton också och det har vi ingen möjlighet till. Vi saknar också en hemmaanläggning, vilket vi då måste skaffa oss.
Så tyvärr, det är som det är.
Men det har ju funkat i 10 år, så jag tror säkert att det kan funka i framtiden också. Det handlar bara om att få ut informationen om att vi finns till de som inte är medlemmar i SSS, men som har en shettis som de tävlar med.
Personligen så tycker jag inte att det är så svettigt med RKS medlemsavgift, även med nästa års höjning med 25:-, eftersom vi fortfarande är ungefär hälften så dyra som de flesta ridklubbar är. Om vi ser att det finns ett medlemstryck på en viss ort så försöker vi ju arrangera mer än en tävling där varje säsong och våra klassavgifter är bra mycket billigare än de flesta klubbars. (Jag ska t.ex. tävla hoppning om en månad och då kommer två klasser kosta 220:-, mot RKS 160:- för två klasser.)
Så de som hävdar att de inte vill vara med i RKS på grund av att det blir för dyrt har helt enkelt inte räknat på det. Det är ju en sak om man redan är medlem i en "dyr" klubb och absolut inte har råd att vara medlem i RKS också, men dyrt blir det ju inte hur man än ser på det. Blir man medlem i RKS i år och bara är med i 3 klasser på en enda tävling så blir det 130:- per klass inkl. medlemsavgiften, vilket är vad det kostar att tävla på andra ställen PLUS en medlemsavgift på 200-350:- per år. 
www.stuteriprecious.se
Jo, jag vet vad det innbär att vara en "riktig" klubb. Hur om helst så tar jag med mig min tanke till distriktet för att se reaktionen. Så klart att RKS klasserna ska vara som de är. Det är det som är vitsen. Men att förenkla för en del ekipage, typ ridskoleryttare…
Jag tycker inte heller att medlemsavgiften är något hinder i sig, även om jag just för dagen inte är medlem (pga timieout..)
Nu tänkte väl inte jag från lokal och uppåt…( kunde iofs vara kul och se en nationell… ha ha ha) och inte har jag funderat på detaljer heller. Mer än bergränsat till stamboksförd + de klasser som finns inom RKS, eftersom jag börjar tycka att de "stora" börjar försvåra LC-klasserna. Det blir mycket vägar att hålla reda på om du är liten och rider på ponny och kanske är 8-9 år. Dagens dressyrklasser börjar se ut som de enbart är tänkta till vuxna och stora hästar med sikte på chanmpionat o dyl… men det är en annan tråd…
Själv gör jag vad jag kan för att sprida budskapet men en del vänner envisas ändå med att skaffa oäktingar…suck men så får de inte tävla heller…
Ha det gott Ahnna och lycka till på både hoppningen och om du kommer med till Rikstorneringen. Får du ihop ett lag?
Nu är det slut tänkt och vidare till köket som håller på att målas om.

#16 Kruxet är att SvRF har förbjudit inbjudningstävlingar på klubbnivå. Man får alltså inte, som RF-ansluten klubb, bjuda in andra klubbar att delta på klubbtävlingar. Då måste det heta pay-and-ride och genomföras som en sån, det vill säga utan priser och inbördes placering. Bara träning. 
För all del, fråga ditt distrikt och hör vad de säger. Kanske kan det sätta bollen i rullning på högre ort så att det kommer nya regler i framtiden…?
www.stuteriprecious.se
Just därför att slippa kalla en tillställning "Träningstävling under tävlingslika former" så tycker jag att man skulle kunna på den här nivån med shettisar - för främjandet av ridsporten… - kunna ha lokal så som RKS klasser. Återkommer med distriktets åsikter… Någonstans måste man börja…
Nu börjar ni komma ifrån ämnet 
Finns det någon anläggning nära dej i Sthlm som du kan tänka dej att vi kan ha en tävling på?
Hör gärna av er, förslag mottages tacksamt!
#19 Om det är mig du menar så bor jag på
Hammarö - Värmland. Ja, jag vet att det inte riktigt framgår av min profil. Jag kan försöka anordna något här till våren. Under hösten har jag fullt upp med andra projekt. Och då är jag och sonen medlemmar igen. Om vi inte tar och åker till Mantorp förstås nu när Cornell är hemma igen och sonen rider.
Men hör med Vällingby Ridhus nu har de två ridhus och jag har iofs ingen riktig koll på hur höstens verksamhet ser ut eller Gömmargården - Västerhaninge, om de hyr ut sina anläggningar.
#20, nja, frågan var riktad till allihopa, så du får ju också svara 

Ute i Håtuna ( andra sidan bro jämfört med Säbyholm ) finns flera anläggningar med ridhus. Kvarnnibble, Frötuna, Skällsta, Fäbodarna. Utanför Bålsta finns Stigsbergs Gård, där har Nord haft utställning för något år sedan.

Hej. Vad gäller det för regler o krav på häst o ryttare
Har nu hittat en gård som verkar intressant.
Stigsbergs gård utanför Bålsta. Klasser som då blir aktuella är hoppning, precision och agility.
Där finns även rum att hyra.
Så, vad säger ni? Låter det intressant. Datum blir förmodligen i slutet av oktober så det inte krockar med annat.

jag har varit där och praktiserat och bott där under 2 v.
Det är ett fint ställe.

#23 Alla regler/tävlingsmoment finns att läsa på www.klubbenshetland.se under Tävlingar. 
www.stuteriprecious.se