Nybörjare inom utställning...
Nu ska jag bannemej våga mig på att visa min 1-åring. Jag har aldrig visat förut så jag är helt grön på området och känner mig helt lost. Så lite frågor skulle behöva svar. :)
Vad bör jag visa henne i? Grimma/träna och vilken färg passar bäst till en mörkbrun nästan svart ponny?
Vad är säkrast/ser bäst ut att leda henne i? Kedjegrimskaft? Här läst att endel visar i tunna kedjehundkoppel.
Hur tränar ni hemma? Ska dom stå ett visst antal sek/min i en pose så man måste öva på att verkligen stå still?
Nu till mig, vad bör jag ha på mig? Vitt och välvårdat? Kan man ha handskar på sig?
Och till sist, hur går en anmälan till? Måste man vara medlem i något t.ex SSS för att ens få delta i en utställning?
/SG
Här är några tips: Visa din ponny, Utställningsdax & SSS hemsida
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag är ganska ny inom detta med men kan försöka svara på några frågor.
Jag tycker de e finast att visa i vit grimma eller träns till mörka hästar.
jag brukar ha på mig svarta byxor eller jeans o vit tröja.
Jag svarar gärna på dina frågor också, men det är hur jag personligen gör/visar själv.
1. Till mörka hästar har jag mörkt huvudlag, men det är en smaksak. Jag vista alltid ston i grimma. Valack och hingstar visas i träns från 2 år och uppåt.
2. Lika där, jag har både kedjor och vanliga ledtyglar i läder. Smaksak, ta det som du trivs bäst i.
3. Jag tränar hemma. Brukar gå ut på gräsmattan som är ungefär lika stor som en utställningsring. Där tränar vi på samma sätt som en utställning går till. Vi går i höger varv (medsols) och går ett par varv. Sedan går vi in i mitten, ställer upp, olika lång tid, men undefär 1 minut i alla fall. Sedan skrittar vi och travar fram och tillbaka. Håller på i max 5 minuter varje gång. Träningen ska vara rolig! Sen kan man ju träna på många andra sätt också, viktigat är att ponnyn förstår att gå framåt, ha en fin bjudning framåt.
4. Jag har helvita kläder, men även där är en smaksak. Välvårdad skulle jag vilja säga, snyggt och prydligt. Handskar är inget jag rekomenderar i alla fall.
5. Nej nu måste inte vara medlem i SSS, men ponnyn måste vara en shetlandponny med känd härstamning och ha pass i SSS. Om du inte är medlem får du deltaga till en kostad av 500 kr/utställningsklass och ponny.
Lycka till!
#3 Jag tränar också på gräsmattan här hemma
Perfekt underlag men det är inte uppskattat av alla i familjen…
#4 Nä, men de får man helt enkelt leva med