Utställningsfrågor
Hej här har ni mig igen, med mina frågor! 
Denna gången undrar jag vad det kan tänkas kosta med utställning. Ja alltså förutom transport, anmälningsavgift osv…vad är det mer som kan tänkas kosta kring det hela?
Och ska man ställa ut i grimma eller träns? var kan man iså fall få tag i fina utställningsgrimmor/träns?
Shenzi är ju bara ett år och jag aldirg haft bett i munnen på henne och vill helst vänta ett tag till…
tacksam för svar!

Ston brukar man visa i grimma, så du behöver inte känna dej stressad att ha bett i munnen på henne. Jag har köpt fina vita grimmor på www.selar.se/butiken som jag är väldigt nöjd med! men det finns ju fler ställen som har fina grimmor. Som www.jaboruder.se med flera!
Vad det kostar, förutom om man räknar anmälningsavgift osv. har jag inte helt kläm på… Shampo och pälsglans behövs ju förutom grimma att visa henne i. Några hundra kanske…?
Lycka till!!
Här finns det också mycket användbart inför utställning!
Amor vincit omnia 

Jag bytte rubrik, så är chansen att du får svar större :)

pernilla på www.adelsson.se syr upp grimmor och visnings träns precis som du vill ha dem !
skulle inte visa en 1åring i träns, dom blir finare i en grimma !
lycka till!!!

Tack alla för svaren :) ska gå in och kika på hemsidorna ni tipsar om nu :) skoj!
#3 Tack så mycket
Det är bra ifall jag kommer på mer frågor. Det poppar upp hela tiden känns det som!! Men jag vill ju vara så förberedd som det går!

kan varmt rekomendera grimmorna från selar.se :D
När jag ställt ut James så hade jag ett fint träns som jag köpt på hööks och använder nu att köra i. Jag badade honom inte då det var kallt och han gick på lösdrift.
Så Förutom bensinpengar och utställningsavgift så kostade det ca 59 kr för en flaska pälsglans när jag ställde ut :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

Har en fråga till!
Är det någon som vet vad det brukar kosta att hyra box på utställningen?
Brukar vara väldigt olika kan vara allt från 150 till 500, men på en vanlig mindre utställning så skulle jag tippa på 200-250 kanske? =)
Hakuna matata!
#8 Det är inte så jättevanligt att det finns box på utställningsplatsen. Skulle vilja påstå att det är mer ett undantag än en regel.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Ja på lokalutställningar är det inte jätte vanligt, (även om nästan hälften av alla lokalutställningar jag varit på anordnadee av SWF brukar ha det) utan det är väll mer om det är premiering/riksutställning men då och då finns det möjlighet till i.af ett begrensat antal (då gäller det att vara snabb) boxar på mindre ponnyutställningar osv över dagen då det kanske finns ett stall i samband med utställningsplattsen där man kan få låna box över dagen.
Men jag antar jag har haft ganska så tur med utställningar vad det gäller boxar xD
Hakuna matata!

Brukar man få papper om utställningen någon vecka innan eller hur funkar det? jag har ju ingen aning om vilken tid det börjar osv…
det är många frågor, men allt är så nytt för mig!
#12 Fråga på du bara! Prospektet (utställningskatalogen)brukar komma ca 5-7 dagar innan utställningen.
Läs noga de första sidorna, där står starttid och i vilken ordning klasserna går. Gör inte misstaget att tänka att ponnyerna visas i nummerordning. Klasserna går ofta i annan ordning än de står i katalogen, klassordningen går att läsa i de första sidorna. Inom klasserna går man i nummerordning.
Jag önskar någon förklarade detta för mig inför min första utställning på Rockelstad 2003. Hälsar Ulrika Gindemo
#12 det är jätte bra att du frågar det är så du lär dig. Fortsätt du att fråga på och när du ska iväg på din första utställning så önskar jag dig lycka till.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#12 & 13 Tack va söta ni är!Det ska bli jättekul med utställning, men det är så mycket att lära sig!! Men det är ju alltid kul med nya erfarenheter :)

Hur "fixar" ni till ponnyerna innan utställningen? Då menar jag alltså om ni gör något annat än dusch osv. Brukar ni tex ha all man på en sida och iså fall; hur får man till det enklast?
Klipper ni "skägget" som är under käken? jag läste på SSS hemsida och där stod ju lite vad som är tillåtet och inte. Jättebra att veta! 

#17. Jag visar med delad man och klipper skägget.
Propparna kan ändras, så titta igenom dem innan varje utställningssäsong.
#17 En del ponnyer får bättre hals/överlinje om man delar manen, dvs gör en mittbena med lika mycket man på båda sidorna. En del klär bättre i all man på en sida - testa innan utställningen vad du tycker passar din ponny bäst.
Skägget och utstickande öronhår klipper jag lite. Lycka till!
#20 Varken Welshar eller Shettisar får u egentligen vara klippta i nacken, men det är väll mer för att framhöva halsen. De Welsh Mountains med tjocka manar här hemma klipper jag en liten rand på (ca 1 cm) och sätter sedan en fläta i nacken på den även till vardags. Det är bara för att förenkla vardagen och har de ett träns på sig och du har klippt så det inte syns - vem skulle då veta det? ;P
Jag har i.af aldrig fått några klagomål från varesig engelska eller svenska dommare. Men akta så du inte tar så mycket så det synns bara!
Hakuna matata!

spelar det någon roll vilken sida manen ligger på? hon har vanligtvis delad man, men jag tror det är till hennes fördel med all man på en sida under utställning.
#22 Det spelar ingen roll vilken sida du har manen på, bara man visar den manfria sidan mot domaren.
#23 Det är ju lite svårt om man väljer att ha manen delad
Veritas odium paretFörvånad
jasså är det
! hon funderade ju över att ha manen på en sida
.

Jag funderar på hur jag ska göra med min ena 1-åring när hon ska ställas ut första gången. Hennes man är nämligen "naturligt delad", med den övre halvan på en sida om halsen och den undre halvan på andra sidan!
Ser superlustigt ut och det går inte att flytta över ena halvan, då faller den tillbaka till ursprungsläghet direkt. Jag tror inte att det blir så snyggt att tvinga över den med spray eller gelé heller. Hela manen är envis och har först nu lagt sig ordentligt, efter att ha stått rakt upp i över ett år. Vad gör man?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Går det itne så går det inte… Men försök att bada hästen eller i.af halsen/manen och blöt ner och shamponera in ordentligt. Är den tjock så gör en bena och fläta annars så gör flera små flätor på ena sidan medan manen fortfarande är blöt och försök att verkligen få dem att ligga ner.
Låt det sitta i någon vecka (eller längre om du har tid, eller kanske fläta om) och ta ut det dagen innan utställningen. blöt då igenom manen ordentligt och kanske bada hela hästen så den blir fin. Sedan kan du istället för flätorna bara göra massvis med små toffsar. Tänk på att inte göra för få utan gör ganska många små. Dessa tar du ut när du kommer till utställningsplattsen och ev blötkammar lite lätt och låt det torka. Har du nära kan du göra det innan du åker med.
Lite babyolja brukar göra manen glittrig och glansig men utan att den blir flygig.
Jag vet även att endel har använt brylcrém eller andra hårprodukter för att få den till att ligga på platts. Själv brukar jag alltid ha med en flaska hårspray om hästen har lite kortare man någonstans efter att ha kliat sig lite eller så för att kunna spraya på lite och få det att ligga ner.
Lycka till!
Hakuna matata!

#27. Jag vet inte om du brukar visa shettisar, men dessa skall inte ha lockig man, så att fäta dem och låta det sitta i en vecka är nog inte att rekommendera.

Har hört att endel använder vasselin på sina shettisar bla i ansiktet på utställningar. någon som vet varför?
#28 fast blöter man igenom manen igen det sista man gör så lägger ju sig lockarna igen
.
#29 Antagligen för glansens skull. Jag brukar använda barnolja, blir inte lika kladdigt/fettigt.
Vaselin kan man ha runt ögonen för att de ska bli mörkare~ Vaselin blir extra blankt, men babyolja gör det lika mörkt och är lättare att hålla på med.
#28 Det är därför man ska ta ur flätorna dagen innan - blöta igeom ordentligt - och sedan bara sätta i toffsar som håller manen på rätt sida - alltså inte fläta den och även dessa toffsar tar man ur några timmar innan och blöter lite och låter torka. Självklart ska de inte vara krulliga!
Hakuna matata!

#26 Jag har precis samma "problem" med min storhäst. Han har övre delen av manen på ena sida och undre på andra sidan. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt att få all man på EN sida, men det går bara inte. det kan hålla sig i någon dag eller så men sen faller allt tillbaka igen. Han ser ut som ett riktigt troll i manen :)

Förresten, en fråga om klädsel! Jag kikade in på welsh i fokus och där hade de en tråd om det, med lite bilder osv. Alla var så prydligt klädda. så hur klär ni er?
#34 Oftast helvitt eller vita byxor och mörk tröja. Gympadojjor ett måste.
Jag brukar ha mörka byxor, oftast svarta men ibland bruna beror på vilken häst jag visar. Vit eller svart enfärgad tröja. Tycker det ska vara enkla stilrena kläder. Har hänt att jag visat i vita byxor oxå, men jag är så duktig på att lorta ner mig, så jag tycker det är opraktiskt.
Så mitt tips är bara att man ska ha skor som är bekväma och lätta att springa i, samt enfärgade neutrala kläder som inte "stör".
#36 håller med där visar inte heller i vita byxor kan ju lätt skita ner sig
#37 Vi har tvättmaskin med ganska bra tvättmedel, så vita kläder för mig är inga problem. Brukar också passa på att köpa billiga vita jeans på rea eller liknande. Då kan man slänga dem efter ett tag om de inte går att få rena. De sista jag hade köpte jag för 89:- och hade i tre år tror jag innan knappen sa upp sig.
Jag är helvit när jag visar häst och har ett par bra gympaskor, det är nästan ett måste!

# 38 vad fint klädd du var på bilden!! Så kan man visa i vanliga blå jeans? svarta jeans kanske? jag är en jeanstjej haha! har mest utav den sortens byxor..gympaskor har jag som är bra att springa i!!

Får man visa barfota?
Alla mina skor är trasiga och ser för-taskiga ut…
www.stuteriprecious.se
#39 Tack
Där visade jag i maj, under sommaren har jag bytt ut den långärmade tröjan till en kortärmad tenniströja med SSS logga på, finns att köpa på SSS hemsida.
Ja, man kan absolut visa i blåjeans, kanske en snyggare skjorta blus till, skulle passa bra 
38# ja men jag är så klantig så jag skulle lyckas med att vara helt smutsig innan jag ens e innre i ringen
o tvättmaskin har ja de med hehe

# 41 ja en sån tröja skulle man ju ha :) tenniströjor som är så fint!!
Det var de tankarna jag hade, jeans och en snygg skjorta till och så lätta gympadojjor såklart!
#40, jag vet, du kan väl testa att visa barforta så får vi se vad domarna säger om det!? 

Av säkerhetsskäl så är det olämpligt att visa barfota.

#44 Men man får alltså!

www.stuteriprecious.se
#40 haha Ahnna, du får se det som en investering, det är billigare att investera i ett par nya skor än ett sjukhusbesök på grund av bruten fot… 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#46 Det är frågan om, asså!
Men kruxet just nu är att jag ska ställa ut på RIKS och har ingen möjlighet att köpa nya pjuck innan dess. Men mina ridstövlar är förstås hela… (Snart 20 år gamla. Men konstläder spricker inte!)
www.stuteriprecious.se
#47 Fast är det så bekvämt att visa i ridstövlar? Det känns som att det är rätt jobbigt att springa i… I värsta fall får du väl stanna till någonstans på vägen ner och köpa nya skor. 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

#48 Jag har visat i de stövlarna förut, det är inga problem. "Lätta att springa i", som det alltid heter vid valet av visningsskor, är för mig en smaksak. Jag kan springa i stövlar, men alla andra kanske inte kan det.
Jag har som sagt ingen möjlighet att köpa nya skor innan RIKS. Pengar, du vet. 
www.stuteriprecious.se
#49 Aha, det är sådant också, av någon underlig anledning verkar man alltid ha för lite av dom…
Fast å andra sidan kanske det är tur, tänk vad många hästar man skulle samla på sig annars.
Men visa i stövlarna då vet jag, blir nog ännu billigare så, skor kontra sjukhus vet du… 

#50 Ja, det blir stövlarna om jag inte springer på några bra skor på rea. (Har ingen lust att köpa billiga tygskor som ändå går sönder efter ett par gånger.)
www.stuteriprecious.se
#42 Jag är också en lortgris, så för mig är överdragskläder ett måste. Tar inte av mig det jag har utanpå mina vita kläder förrän precis när jag skall in i ringen…..
Det är en gammal tradition att man skall ha vitt när man visar som jag tycker är rolig att upprätthålla, men huvudsaken är att man ser prydlig ut tycker jag, inte träskor, jympabyxor och tajt linne så brösten hoppar ur liksom…..
52# hade inte ens tänkt på att man kunde göra så hehe då har jag ju löst mitt problem för att hålla mej ren