hingsten favoriserar
Har ni problem med att avelshingsten favoriserar vissa ston?
Jag har det problemet. Xtan prioriterar hela tiden skäckstona, särskilt det största. Vet inte varför han är så förtjust i henne. Var samma förra året… Men hon tillåter sig inte bestigas (lågbrunst). Däremot är mitt bruna sto brunstigt och går och svätter hos honom men han är helt ointresserad av henne. Det var så även förra året att skäckstona favoriserades och de enfärgde fick jag betäcka förhand…
Nu ska han få gå några veckor med stona men sedan får han gå i hingsthagen så får jag gå med det bruna stoet och betäcka henne för hand… Gör jag rätt?
jag hade låtit honom gå med det stoet han inte vill betäcka om hon är brunstig.
#0 Blev inte det bruna stoet dräktig förra året?
Hingstarna brukar ju känna av om stona har några andra problem, tex hormonstörningar, infektioner, osv. Kanske skulle du kolla upp henne med vet.

Apropå favorisering av vissa färger…
Jag var på ett föredrag med Margareta Rundgren för flera år sedan och hon sa då att det inte är ovanligt att hingsten favoriserar ston i samma färg som sin mor.
Vet inte hur mycket som kan ligga i det…
Det stämmer ju inte på X-tan då, och på föredraget avslöjades det att hans bror föredrar fuxston (mamma är ju brun). Ni som har avelshingst kanske har någon uppfattning?
Jag tror också på teorin att hon kan ha t.ex någon infektion (= luktar illa) som gör att hingsten inte vill betäcka henne.
Så var det med ett sto hos oss för något år sedan. Efter lite Hippotrim så var hon jättepoppis.
#9 Ja, veterinären hade det med sig så jag kunde ge i visst många dagar. Annars skriver "vetten" ut ett recept.
Har aldrig varit med om att min hingst favoriserat något sto. Däremot har jag märkt att han hellre umgås med gallstona när det inte finns något brunstigt sto, flocken delas som i två mindre grupper - en med gallston och en med ston och föl. Han rör sig mellan båda flockarna men när det ska klias eller liknande så är det gallstona han väljer att umgås med. Kanske en slump? För han älskar att leka med fölungarna.

Är han ointresserad av alla bruna ston?
Det är inte så att han fått ordentligt med stryk av en sådan någon gång och därför undviker henne? En tanke bara.
#13 du får handbetäcka ett sånt sto för att ha 100 koll tror jag.

#13 Har du kollat om hon är infekterad?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Behandla aldrig med något innan ni tagit ett bac. prov på stoet. Det kan få förödande effekter.
# 14 vad är vitsen med att handbetäcka ett sånt sto? Handbetäckar man får man förmodligen hingsten att betäcka ett infekerat sto vilket han inte skulle ha gjort på fribetäckning.
Blir stoet trots allt dräcktig kommer hon att tappa fosterblåsan för att miljön i livmodern inte är bra pga. tex. colli bakterier.
#16 jag förutsätter givetvis att stoet är frisk. Att hon skulle handbetäcka ett sto som hingsten inte är så förtjust i är väl inget konstigt. Bättre det än att han ska låta henen vara och lägga all energin på de ston han gillar.
#13 att du sen betäcker dina ston i år begriper jag heller inte. Du kunde ju inte ha hästarna kvar och att göra ännu fler är ju väldigt onödigt.
EFTERSOM JAG FÅR KRITIK FÖR ATT SKRIVA SAKER SÅ ÖNSKAR JAG ATT DENNA TRÅD TAS BORT….
#19 om det är så himla privat ska du kanske inte lägga in en massa trådar om det själv. Då är det ju öppet för "prat".

För det första, det är INTE okej att sitta och redigera/förvanska sin inlägg i efterhand o sabba hela trådar på detta sätt.
För det andra, det är heller inte okej att dra upp andras privata saker och kasta dem i ansiktet på varandra. Att man skriver om känsliga privata saker på ett ställe, betyder inte att ngn ska komma och klappa det i truten på en i en annan tråd.
Sen kanske man skall tänka sig för ang vad man ger ut för info iom att det uppenbarligen finns de som kan göra just det - använda det emot en.
Kan inte alla vara/bete sig schysst mot varandra? Är det jättesvårt?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Han kanske bara är förälskad, och lite trött på sitt vanliga "jobb"!? 
Även hingstar har känslor.
För många år sedan hade jag ett sto (av annan ras), och när hon var hos hingsten vägrade han betäcka gårdens ston. Hingsten var kär i mitt sto! sa hingsthållaren. Inom den rasen var det handbetäckning som gällde.
Det sägs också att ädlare hingstar (halvblod) föredrar kallblodsston, så kanske storleken på stoet har betydelse?

er det noen som får kritik her da?man spør om hva andre mener og trur.og man får svar . ikke noe kritik vell?

Fick precis höra från stationen som haft Rival i år och förra året, att han och ett visst sto stått och kliat varandra rätt mycket och varit allmänt bästisar. (Rivals man är ett minne blott, kan jag tillägga!) Samma sto har tydligen varit där både i år och förra, och de var lika "kära" både gångerna. Om jag fattade rätt så var det ett svart sto, men Rivals mamma är röd, så teorin att de favoriserar sin mammas färg verkar inte stämma…?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag tror också på att hingstar favoriserar färger, jag har haft 3 halvblodshingstar och en arab och den ene av dem älskade svarta ston men ratade skimlar, han var mörksvettfux och hans mamma fux, däremot var pappa svart men honom träffade han aldrig så, araben gillade bruna ston och tyvärr även valacker med denna färg till deras förtret, så nog är de som oss människor de faller för en viss sort, och som någon skrev att ädlare hästar gillar typ kallblod, det stämmer med min gamla travare, han stora kärlek var en korsning ardenner/nordsvensk de såg ut som helan och halvan däe de gick och mös med varandra de följde varandra överallt var riktigt charmiga.