Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 838 ggr
zettan
0

Hur stor tror ni hon blir?

Hej

Fick hem mitt ettårs sto idag. Hon mäter nu 1 meter. Hennes mamma är 101 cm och pappa 98. Hur stor tror ni lillan blir? Brukar ettåringar lilla runt metern?

Trine
0

Man kan väl aldrig säga exakt antar jag men när jag köpte min Trine som ettåring var hon 95 hög och mättes som 97 som treåring.

Beror väl på , alla växer ju så olika..

Hanna-D
0

Hon blir nog ganska maxad men det beror lite på hur de växer/utvecklas. Tror min ettåring är 90 cm nu, föräldrar 100 cm och 97 cm.

[Billan]
0

Det är nog väldigt olika på linjer hur unghästar växer. Åtminstone har vi sett det. Många av våra ettåringar har inte växt mera än någon cm till när de lägger på sig massa, andra har tagit mera tid på sig.

polgara
0

Jag är lite orolig att min åring ska bli för stor, hon mäter oxå runt en meter, mamman är maxad dvs 107 o pappa häst är 101cm. Hon är dessutom rätt överbyggd just nu

ThiffannyJ
0

Min Whitney mättes till 97 cm på hösten som ett åring. Hon stamboksfördes och mättes till 103 cm som tre åring. Skulle kunna tänka mej att hon har vuxit någon cm till. Pappan, No Fear är mätt till 102 cm, hennes mamma kommer jag ej i håg hur hög hon var.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

zettan
0

Hoppas så hon inte blir för stor bara. För hon ser riktigt bra ut. Hon får gärna bli runt 103,104 men inte högre. Kanske får ta och tvätta henne i tvätten så hon krymper Cool hihi

StuteriSolo
0

Vår ettåring är också runt metern, har inte mätt henne, men hon är en bra bit större än mamma, 96 cm, men mindre än femåringen som är 104 iaf. Femåringen har en stor mamma, och ettåringen en stor pappa…

AnnicaL
0

Det finns ett litet knep att kolla hur höga dom blir med hjälp av ett rep, en medhjälpare och en tummstock! ;)

Man tar repet, själv tycker jag det funkar utmärkt med ett balsnöre, och så håller man ena änden av repet på hästens armbåge. Sen "nyper" man repet i höjd med kotleden. Sen vrider man den änden vid kotleden uppåt i linje ovanför manken, håll hela tiden kvar änden vi armbågen! Sen mäter man man från golvet och upp till "nypan" på repet. 

Ett gammalt knep som ska stämma ganska bra! Jag kanske är dålig på att förklara… Men, men…  Obestämd

zettan
0

#8 får testa de tror jag Glad

polgara
0

#8 Tattarmåttet kallades det för, tycker att det stämmer rätt dåligt faktist

[Billan]
0

Skulle det stämma om man gör det på en ettåring ? eller när ska det göras.

AnnicaL
0

#10 Det finns ju alltid undantag! Skrattande 

#11 Tror man kan göra det först från ett års ålder.

[Billan]
0

Ok,