Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1017 ggr
taija
0

problem :P

hej jag har en 10 åring sto som vi sköppte för ett halv år sen och så har vi en 19 årinf valack men de problemen är att zorro(19 åringen) är smalare en laika(10åringen) fast dom båda får exat samma mat motion pmpyssling o kärlek osv. va kan de bero på laika e riktig rund men hon kan inga vara me föl för egarn vi sköppte henne av sa att hon inga e de o vi har inga hingstar här elle ri närheten o hon har aldrig varit på rymmen

[Teddy]
0

Din gamle valack kanske har problem med sina tänder? Eller behöver avmaskas kanske.

Pia-Lena
0

Det första man behöver veta för att kunna försöka svara är att veta hur du definierar "rund". Menar du att Laika ser ut att vara rund  eller har du känt på hennes hull? För att veta om en häst har lagom hull räcker det inte att bara se på den, man måste känna efter. En hullbedömning gör man genom att lägga handen över hästens revben och trycka lite lätt, då ska man kunna känna revbenen. Behöver man borra ner fingrarna för att överhuvudtaget kunna hitta några revben, ja då är hästen lite väl rund. Å andra sidan, känns revbenen  väldigt tydliga under huden och syns de när man tittar på hästen så är den nog lite väl mager istället. Din Laika kanske har haft föl, många fölningar kan få ett sto att se lite för rund ut men det är bara stor buk, inte fetma.

Sedan har vi detta med att du jämför henne med den gamle valacken, Zorro. Det kan inte vara så att Zorro är lite tunn? Gamla hästar har  ofta lite svårare att bibehålla normalhull, kan vara olika orsaker till det men en kan vara tänderna.

Kris_J
0

Tänker precis som 1. Men glöm inte att alla inte är lika, jag har också ponnyer som trots lika förutsättningar är olika i hullet. Vissa behöver mer mat andra behöver mindre.

Veritas odium paretFörvånad

[Shettisar]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har själv samma "problem".Min welsh/shettis korsning är fet. Hon får samma grovfoder som mina 3 andra shettisar.De håller sig i bra hull. Vad exakt hon blir fet av är för mig en gåta.För höet de får är ängs hö dvs massa olika örter etc.Andra kallar det ogräs men det är alltså inte insådd vall eller liknande. Har funderat på att kanske man kunde prova betes reducerare på henne? Men får hon då i sig tillräckligt? Har en reducerare som är som en "korg" med ett hål i botten.Eller det är enbart motion som gäller?Bilden är tagen 15 Maj.Som synes är hon fet.Får inget annat än hö.

ThiffannyJ
0

#4 I mina ögon är inte din ponny fet. Hon har en kort och grov hals, men fet tycker inte jag att hon är, då har jag tyvärr sett värre.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Shettisar]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5  Jo visst är hon grov men om man jämför bilderna så är hon betydligt "större". Hon har valkar vid frambenen och halsen är väldigt "spänd" alltså mankammen är riktigt hård och bullig.

Detta fotot är taget hos förre ägaren 2007.

icansson
0

#6 tycker verkligen inte hon e fet på den sista bilden tycker jag man skymtar revbenen så att jämföra med en bild där hon i mina ögon kan vara lite tunn så klart ser hon större ut på den andre

Miija
0

Visst är din pålle på första kortet lite tjock om magen men du ska absolut inte jämföra med andra fotot. Där är hon inte alls i bra kondition.

[Shettisar]
0

Tack alla för svar. Jag kan då lugna mig lite med att banta henne.Cool