RIKS 2009
Jag har fått i uppdrag att meddela att:
1. Grillkvällen är inställd pga för dåligt intresse.
2. Hederspriser fortfarande mottages och de som önskar skänka priser skall kontakta Kristina Korsbäck 0221-40523.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Så himla trist att inte grillkvällen blev av

Jag glömde bort att anmäla till grillkvällen, men en extra deltagare hade väl knappast hjälpt.
Vad synd. Men många kanske visar både på RIKS och GM, och ska hem och byta pållar och bada, så det kanske är en bidragande orsak?
Delad glädje är dubbel glädje :)

De anmälda ponnyerna syns nu via webbstamboken. Den vanliga katalogfilen kommer att läggas ut på SSS hemsida under dagen.
/Cattis
#2 Tror inte det då det var väldigt dåligt med anmälda.
#3 Tror också att det beror på detta, tyvärr.
Fast vi kanske kan dra ihop ett gäng och åka och äta någonstanns i närheten?? Någon som är intresserad??

#5 Vi är 4 sydare som kommer upp redan på fredag och vi skulle tycka att det vore jättekul om vi kan åka någonstans ihop och äta på lördag kväll. Ett annat alternativ är att var och en tar med sin lilla engångsgrill och mat och vi grillar på plats?!
Undrar också, vi tänkte tälta- kan vi göra det på Strömsholm i närheten av ringarna kanske? Kostar det något och finns det tillgång till toalett och dusch? Vi kommer redan fredag kväll.
#6 För bästa svar så ring Magdalena på 070-5574038 angående tältning och dylikt.
#6 Vad trevligt att ni kommer upp, visst kan vi grilla på plats men annars så finns det ett mysigt ställe ca 3 km bort. Vi kan väl kolla vad fler vill göra!?

#7 Jag kollar med Magdalena!
Det mysiga stället låter prima- vi hänger på!

#5 Flera diskuterade detta igår, går det att göra ngt gemensamt så vore det ju klart roligast.
/Cattis

Jag är också intresserad av att hitta på något
.
Det stället jag hade tänkt mig heter Westerqwarn gå in och titta om ni vill www.westerqwarn.se Visst kostar det lite men det är det värt
. Hör annars av er med fler ideér.

#11 Om jag inte minns alldeles galet är det väl ganska stort på Hamra!
För en grillkväll alltså. 
Nejdå, skojar bara. Svårt för oss som inte bor där att veta vad för alternativ det finns.
/Cattis
#12 Visst finns det möjlighet att komma hem till oss, ni är välkomna om så önskas, fast bara om det blir knytis
I själva Strömsholm så finns det tyvärr inte så mycket, Westerqwarn, Gula Hästen (vet ej hur länge de har öppet) samma med Markan, tror det ska finnas en pizzeria också
Vi får väl samlas på Utnäslöt och bestäma oss för vart färden går
Såg nu att katalogen finns på SSS hemsida, så spännande…
Jag ska ju tävla bruksklasserna också så ja vill planera lite, när kommer klassen 10A börja? På ett ungefär?

Detta står i katalogen:
Dagen börjar med gemensam bedömning i RING 1 av klasserna 8A (5), 8B (7) och 8M (3).
**Förmiddag
**RING 1: Torsten Jeppsson bedömer: 10A (7), 10AM (4), 10B (2), 6M (3).
RING 2: Ulricha Nordmark bedömer: 4 (5), 4M (5), 6 (9).
Direkt efter lunch är det gemensam bedömning i RING 1 av klasserna: 9 (1), 11 (6). 11M (1), 14A (1).
**Eftermiddag
**RING 1: Torsten Jeppsson bedömer: 12B (4), 1 (3), 2A (5), 13B (7).
RING 2: Ulricha Nordmark bedömer: 12A (7), 12M (1), 15M (1), 15 (4), 2B (4), 2M (2), 13A (5) 13M (4).
/Cattis

#15 Man brukar räkna med ca 10 hästar i timmen. Men glöm inte att räkna med eventuella strykningar. Var ute i god tid.
/Cattis
Så min klass börjar runt 11.30?

#18 Det vet jag tyvärr inte. Det beror på om alla som skall visas i klasserna före dig kommer eller inte. Och på hur snabba domarna är att bedöma dem. Jag törs inte säga någon tid, det vore ju hemskt om jag sa fel och du missar din klass.
/Cattis
I katalogen finns det information om att det förekommer gräsbetessjuka på utställningsområdet. Hur länge har det varit känt?
Har hört från en vän som har islandshäst uppfödning att ett par islandshästar dog där för några år sedan pga det.
#20 Oj! Det är ju en dödlig sjukdom 
Himla otäckt med Gräsbetessjuka. Smittar det bara om dom betar? Annars känns det ju inte alltför bra att komma dit med häst. Fanns det ingen annan anläggning i närheten som hade funkat? Jag är himla rädd för allt sånt som smittar och i synnerhet sånt som kan ha dödlig utgång. Vem bär ansvaret om nån häst blir sjuk? Absolut inget illa menat till någon utan bara en rak fråga.
Amor vincit omnia 
Det är rätt läskigt. Blev varnad för ett par veckor sen att ponnyn absolut inte får ta en endaste tugga pga det. Livsfarligt.
#25 Men smittar det bara om de äter gräset?? Kan de inte få typ sporer på benen som det sen slickar i sig av misstag?
Amor vincit omnia 

Tydligen så är det störst risk på våren och tidig sommar men vem vågar chansa? Jag ska visserligen inte visa häst men är det verkligen att rek. att hålla utställning och generalmönstring där man har en känd smitta? Vad säger Djurskyddslagen om detta? Någon som vet? Är detta kontrollerat av veterinär?
Mne så otäkt! Vågar man åka i väg dit nu?

Jag har nu pratat med de utställningsansvariga. Vi har läst igenom den info som finns att läsa på sidan som det länkas till i katalogen, som vi inte ens reflekterade över då vi fick den i förrgår. Tyvärr visste vi inget om hur allvarligt detta i värsta fall kan vara. Vi "tog för givet" att det var okej på alla sätt, då det under vårt besök på platsen var stora tävlingar där och det kryllade av hästar.
Men, eftersom vi inser allvaret undersöker vi omgående möjligheten att flytta utställningen till annan plats på Strömsholm. Jag har fått löfte om att i morgon förmiddag kunna informera er här (och på SSS hemsida) hur det blir. Så snart jag får information av de ansvariga för utställningen, så delger jag er detta direkt.
/Cattis
#29 Gäller det både Riks och GM då?
Amor vincit omnia 

#30 Givetvis Lotta! 
/Cattis
Tänkte väl det!
Amor vincit omnia 

Bra att du tog tag i detta Cattis!
Kan dock inte låta bli att undra över häst- Sverige: dels att Strömsholm inte plöjer upp denna del och sår om, så är de av med problemet. Dels att SSS faktiskt övervägde att lägga en utställning på en sådan plats! Att hopphästar förhoppningsvis inte sätter ner huvudet och äter gräs mellan hindren kan man nog förutsätta men att en Shetlandsponny ska gå kanske en timma mellan klasser etc på gräs utan att få sätta ner huvudet måste vara tortyr för en Shetlandsponny!
Om man inte känner sig trygg med turerna kring grässjukan. Är det Ok att dra sina ponnyer och få pengarna tillbaka?

#33 Jag tror inte att man skall glömma en viktig detalj… Det var inte vidare många som visste vad grässjuka var eller att det var så farligt/smittsamt. Med tanke på den mängd islänningar vi såg röra sig på samma område då vi var där, så fanns liksom inget som satte igång någon varningsklocka.
/Cattis

#34 Ingen aning. Tvivlar på att det funkar om man byter plats och lägger hela arrangemanget på ex en plats där man haft utställning årligen - under väldigt lång tid, tills för bara ett par år sedan.
/Cattis
Någon som vet när handlerklasserna och Maskeradklassen kommer att starta på Riks? Tyckte inte att jag kunde läsa mig till det i katalogen… missade jag det någonstans?
Någon som vet?
#21 De hästarna du syftar på dog inte på Utnäslöt utan i Munktorp, vilket ej är i närheten.
Puttar frågan om handler- och maskeradklasserna på riks. När börjar de?

BYTE AV PLATS!
Riksutställningen och Generalmönstringen som skulle hållas på Utanäslöt i Strömsholm kommer att flyttas.
Istället förflyttas alltihop till Köpings Ridklubb, dvs samma ställe som Shetland Nord brukar ha utställningar på. Det är ett par (2 kanske?) mil ifrån Utanäslöt, men det är en väldigt bra anläggning - även för bruksen.
Alla som skall deltaga på Riksen och/eller mönstringen kommer att få mer utförlig information per brev eller e-post. Samma information kommer även att läggas ut både här och på SSS hemsida.
Tider och bedömningsordning som är angivna i katalogerna gäller fortfarande. Där är inget ändrat.
Så nu behöver ingen känna obehag inför att åka eller överväga att stanna hemma pga gräsbetessjukan!
Mer info har jag inte för stunden, utan uppdaterar om någon dag när allt är klart.
/Cattis