Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5889 ggr
Ellinor Johansson
0

Gräsbetessjuka

Hur kan det vara möjligt att man får lägga en Rikutställning och Generalmönstingen  på en plats där det finns  grässjuka?

Vem bär ansvaret om någon häst blir sjuk?

Kan jag verkligen tvingas åka med mina hingstar till en plats där det finns gräsbetessjuka för att de ska få behålla sitt RS nummer?

Mmia
0

Det låter inte kul.

Är det någon som vet hur smittsamt det är och hur det smittar ?

SofieN
0

Det är väl bara att se till att hästarna inte betar på platsen? Risken ska ju vara betydligt mindre på sensommaren, och den smittar väl bara om hästen äter av gräset så?

Carita
0

Vad jag tycker är underligt i detta fall är att det varnades redan förra året om detta under en ryttartävling. Varför plöjer man inte upp markerna om det nu är smittsamt?

Jag har sett en häst dö i denna sjukdom och det gick fort kan jag säga….. Han var på unghästbete då han blev smittad.

Mmia
0

Vad jag har läst nu så är det ju inte säkert HUR det smittar och även om hästarna inte får beta så kanske dom får med sig smittan hem Oskyldig

Cattis
0

Jag hade ärligt talat ingen som helst aning om vad gräsbetessjuka var, mer än att jag typ hört att det finns något som heter så.

#2 Bara att se till… Kanske inte så lätt alla gånger.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

Jag undrar detsamma som TS. Verkar riskabelt att ha utställningen där under de förutsättningarna.

Veritas odium paretFörvånad

Cattis
0

Jag har nu pratat med de utställningsansvariga. Vi har läst igenom den info som finns att läsa på sidan som det länkas till i katalogen, som vi inte ens reflekterade över då vi fick den i förrgår. Tyvärr visste vi inget om hur allvarligt detta i värsta fall kan vara. Vi "tog för givet" att det var okej på alla sätt, då det under vårt besök på platsen var stora tävlingar där och det kryllade av hästar.

Men, eftersom vi inser allvaret undersöker vi omgående möjligheten att flytta utställningen till annan plats på Strömsholm. Jag har fått löfte om att i morgon förmiddag kunna informera er här (och på SSS hemsida) hur det blir. Så snart jag får information av de ansvariga för utställningen, så delger jag er detta direkt.

/Cattis

Charlotte-J
0

Om man nu blir så orolig att man stryker sin hingst från Generalmönstringen, kan man få byta plats då eller hur gör man? Jag kan inte säga att jag känner mig trygg att åka till Strömsholm.

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#8 Byter vi plats är det ju inte längre ngt problem. Så jag tror inte man får byta plats då nej.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Min åsikt är att man måste flytta GM och RIKs.

Vad säger djurskyddet om att man medvetet anordnar en tävling för ponnyer på en mark som kan göra ponnyn så sjuk att den kan dö?

Ellinor Johansson
0

#9  Bra Cattis att du tog tag i detta.

Kan inte Köping vara ett alternativ?

Charlotte-J
0

#11 Köping låter ju jättebra!! För om man bara byter typ plats på samma anläggning så känner i alla fall inte jag mig tryggare. En helt annan plats känns ju bra mycket bättre! Toppen Cattis att du kollar!

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#11 Nej inte i nuläget. Det finns ju andra platser på Strömsholm, där man haft utställningar o dyl i många år. Det är nog bäst att hålla sig i "närheten" ändå, iom att vi kommer att ha boxarna där det var tänkt från början.

/Cattis

Charlotte-J
0

#13 Ponera att jag inte vågar åka, är detta ett giltigt skäl att få byta plats och dag då?

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#12 Allvarligt Lotta, de platser som skall kollas om vi kan vara på har använts i massor av år och där finns ingen grässjuka. Självklart flyttar vi inte utställningen 100 meter till höger och hoppas på det bästa.

Alltså: På de platser som finns som alternativ finns ingen gräsbetessjuka. Det är hela poängen med att byta plats.

/Cattis

Charlotte-J
0

#15 Okej så det finns typ "fria ytor" då? Jag vet inte hur det funkar med denna sjuka men det lät bara så jädra otäckt.

Amor vincit omnia Kyss

Cattis
0

#14 Det har jag svårt att tro, eftersom platsen vi flyttar till isf inte HAR gräsbetessjuka. Hingstarna skall visas på platsen de är anmälda till, om inte väldigt särskilda skäl finns att byta - så som ex hälta kanske. Men är platsen helt okej, lika okej som Nossebro och Bjärsjölagård så finns ingen anledning till oro.

/Cattis

Charlotte-J
0

#17 Okidoki! Hoppas det löser sig till det bästa.

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

Bara en tanke.

Om det finns platser på Strömsholm som det inte finns grässjuka på varför hyr man då en plats där det finns grässjuka för ett evenemang ponnyer.?Förvånad

Cattis
0

#16 Det är bara på vissa ställen. Seså, lugn och fin nu!

/Cattis

Cattis
0

#19 Ingen aning. Vad jag förstår ansåg man att det inte var någon fara så länge ponnyerna inte betade på platsen? Om jag fattat rätt. Jag VET inte. Och man kanske precis som vi, inte reagerade iom att det hela tiden hålls stora tävlingar exakt där. Islandshästarnas SM osv…

Bortsett från smittan, så är anläggningen nämligen jättefin o bra för ändamålet. Så visste man lika lite om detta som ex jag, så kanske man inte ansåg att det var ngn fara? Men som sagt, jag kan inte uttala mig om hur andra resonerar…

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Bortsett från smittan tycker jag också att Strömsholm är en fantastiskt vacker tävlingsplats.

I och med att arrangören har informerat om risken är det mitt ansvar som hästägare att avgöra och stå för konsekvenserna av mina beslut.

Jag tycker inte att det känns speciellt bra som läget är nu iallafall.

.

[Teddy]
0

Det finns ganska lite vetskap om gräsbetessjuka. Hos en granne dog två hästar för 6-8 år sedan. Jag trodde det kunde spridas med själva hästarna, att de kanske gick förbi här och lade en hög, och så blev mina hästar smittade.
Men vet förklarade då att det smittar inte sekundärt. Smittan, som sprids via en svamp, kan vara på 2x2 cm och hästen måste beta just där för att bli sjuk. Smittan kan finnas i närheten av råg, vattendrag, men hos mina grannar har inte odlats råg på decennier, och det finns inga vattendrag i närheten.

Det är en gräslig sjukdom, men samtidigt sällsynt och smittar inte speciellt lätt.

Kimpa
0

Här kan ni ju läsa lite om sjukdomen.
http://www.stallsmart.nu/article.aspx?forumID=133&articleID=1724

Vet att den här sjukdomen togs upp på detta forum för ca 2? år sedan.
En bekant till mig skickade iväg sin häst på betäckning och det stoet drabbades av gräsbetessjukan hos hingsten.
Hon avlivades några dagar senare på Strömsholm.
Bli inte hel hispiga nu…Det var ingen shettishingst-station.

Hur som visste inte denna hingsthållare att sjukdomen förmodligen kommit till hennes hagar då hennes granne odlade råg precis utanför hagen.
Det hela slutade med att hon flyttade därifrån, då jag har för mig jag hört av någon att även om man plöjer jorden kan sjukdomen finnas kvar i över 10 år!

#16 & 22 Jag är årligen på utställningar på Strömsholm utan att känna mig orolig. Och om ni är så oroliga som det verkar är det väl bara låta bli att beta hästarna.
Har inte hört att någon tävlande på Strömsholm åkt därifrån med betessjukan så länge jag kan minnas iaf.

Ahnna
0

Framförallt är ju gräsbetessjukan väldigt svår att diagnosticera, vilket innebär att alla hästar som dör av den inte rapporteras (feldiagnos) och de som får den kroniska varianten oftast undergår en miljon undersökningar innan diagnosen kan fastställas och då kan man redan ha glömt var och när hästen började bli sjuk. (Källa: en kompis till mig som är veterinär, vi pratade den del om det när min hingst dog av oförklarliga orsaker förra året.)

Om vi byter plats så hoppas jag förstås att ingen glömmer bort oss som ska tävla bruks. Glad Vi kommer i så fall också behöva en ny bana i närheten av den nya utställningsplatsen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

# 24

Jag minns då det var gräsbetes sjuka i en av hagarna på Strömsholm för måååånga år sedan,  det var på 60-talet. Hagarna fick stå obetade massor av år, de var till och med tomma på hästar i slutet på 80-talet då vi var där nere på utställning. Har för mig att man sa 20 år innan det var riskfritt igen.

Men det är ju inget som smittar så att man ska vara rädd för att vara på platsen, man får helt enkelt inte beta hästarna. Föresten man vet väl aldrig när man är på ny plats vad som finns i gräset.

PP
0

#26 Föresten man vet väl aldrig när man är på ny plats vad som finns i gräset.

Det är väl iofs sant. Men jag tycker ändå att det känns väldigt onödigt att förlägga arrangemang på platser där konstaterade "smittor" finns.

Just shetland är ju dessutom lite speciella, när de flesta kombinerar en stor aptit med näsan placerad väldigt nära backen (jämfört med större hästar)…

Hoppas det går att flytta utställningen, för det här känns inte alls bra. Rynkar på näsan

Johanna-Granberg
0

Hej alla !

Vi önskar er alla Varmt Välkomna till Utnäslöt Strömsholm!

Lite mer information till er från Utnäslöt där jag arbetar med både tävlingar och avelsbedömningar av olika raser.

Islandsuppfödaren som ni skriver om bodde ca 1 mil från Strömsholm och hade hästar som avled och man misstänkte att de hade fått gräsbetarsjukan. Ingen obduktion eller prover togs utan bara misstanke.

Lite ur almanackan 2008-2009 har vi på Utnäslöt haft 6 avelsbedömningar med ca 100 Islandshästar vid varje varje bedömning. Klubben Sleipnir, Svenska Islandshästförbundet, Ridskolan Strömsholm arrangera 5 stora arrangemang varje år med sammanlagt över 2000 hästar av olika raser. Dessa stora arrangemang pågår under minst 1 vecka. Ryttare och hästar kommer från hela norden och hela Sverige för att få delta och bo under dessa arrangemang. Vi har också flera olika mindre tävlingar kurser m.m. då ryttarna erbjuds grushagar men de väljer själva att ha sina hästar i hagar runt sina transporter ute på gräset.  

Senaste dödsfallet på Utnäslöt som är bekräftat var 1992. Efter detta år plöjdes hela området upp och det har såtts nytt gräs. Vi går ut med information om gräsbetarsjukan hos häst till alla som vill arrangera något hos oss med häst. Ridskolan Strömsholm har sina elever och betande ridskole/privathästar (från augusti-maj) på utnäslöt men vid större arrangemang flyttas de för att ni alla ska känna er välkomna och vi krockar inte med varandras evenemang.

Gräsbetarsjukan beskrivs i veterinärmedicinsk litteratur i början på 1900talet. Gräsbetarsjukan hos häst kan ej smitta människor eller andra djurslag.Hästen kan inte föra med sig gräsbetarsjukan till annan mark.

Har ni frågor är ni välkomna att maila till oss på Svenska Islandshästförbundet, Ridsportens Hus Strömsholm.

Väl mött och åter igen varmt Välkomna till oss på Utnäslöt !

Anna Sahlander/ avel.svenska@icelandichorse.se

[Billan]
0

# 27

Vad jag menar är att sjukan har alltid funnits i omgivningarna runt Strömsholm och även i deras hagar. I alla år har häst tävlingar av olika slag funnits där, så har även deras egna hästar  betat där i angränsande hagar till de som hästarna blivit sjuka i.

Tror inte man ska vara överdrivet rädda.

Hanna-D
0

På mitt förra jobb förlorade man två hästar i gräsbetessjuka, de såg ut som vinthundar men de avlivades ganska omgående, hemskt plågsam sjukdom!

Obegripligt att man kan välja en sådan plats som utställningsplats, jag kommer oroa mig för min hingst både på plats och efteråt trots att jag inte kommer låta honom beta där.

Kimpa
0

Själv är jag glad åt att det återigen kommer(?) vara utställning på Strömsholm då jag tycker det är en väldigt fin anläggning att vara på. Vi kommer gladerligen komma med tre stycken.

JennyR
0

Man ju alltid använda tex en betesreducerare från Globus mellan klasserna och tejpa igen hålet i botten Glad Tungan ute

Hanna-D
0
PP
0

Jag har svårt för att bestämma mej för hur jag ska förhålla mej till detta. Hade önskat att denna information hade funnits i propositionen så man vetat innan man anmälde…

Jag kanske överreagerar (förmodligen). Men jag tycker det är skitläskigt att det finns risk (om än minimal?) för att min ponny kan drabbas av en dödlig sjukdom.Rynkar på näsan

Någon som funderar på att stryka pga detta?

Mmia
0

Glad att jag inte anmälde dit.

SofieN
0

#34 Nu har jag inte anmält någon häst dit, men om jag hade gjort hade jag inte tvekat att åka dit. Den eller dom hästarna som dog gjorde det 1992, alltså 17 år sedan.

Med tanke på att dom har plöjt upp marken, sått om och att det gått så pass lång tid gör inte mig orolig, man behöver ju inte låta hästen beta och om den skulle ta en tugga eller två är det väl ingen katastrof.

Det känns som att risken att hästen skulle drabbas av samma sjukdom hemma är i princip lika stor.

PP
0

#36 Men varför gå ut med en varning efter så lång tid om det är helt ofarligt..? Obestämd

SofieN
0

#37 Var det i katalogen det stog en varning? Har inte sett den nämligen. Uppfattningen jag fick var bara var information om att det funnits gräsbetessjuka på platsen och att man inte ska låta hästarna beta där?

Men om det verkligen var en varning förstår jag att man blir riktigt orolig.

PP
0

#38 Det är just det att det i katalogen står att det finns gräsbetessjuka på platsen.

SofieN
0

#39 Då förstår jag oron som uppstått!

Men om det inte finns någon häst som smittats med det på 17 år kan man väl inte riktigt påstå att det finns? Även om risken absolut finns där..

Kimpa
0

Håller med #40 att om ingen häst smittats de senaste 17 åren behöver man nog inte känna sig SÅ orolig.
De kanske är tvunga att upplysa alla tävlande om att det funnits/finns gräsbetessjuka där.
För det hade nog blivit mer liv på folk om de hållt tyst om det.

ThiffannyJ
0

Varför informerar man nu, och inte alla tidigare gånger man varit på utställning på Strömsholm, om det nu var 17 år sedan smittan var där?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SofieN
0

#42 Har det varit utställningar på Utnäslöt då?

Lise
0

Jag har boken "håll hästen frisk" i den står det att sjukdomen har förekommit på betesmarker vid Herrevads kloster, Kullabygden, Helsinborgstrakten och i Ringsjöområdet i Skåne, samt vid Strömsholm. För många år sedan dog fem hästar i ett stall i Malmö under stallutfodringsperioden i november månad. Genom undersökningar har det klarlagts att sjukdomen sannolikt är virusbetingad.

polgara
0

En liten fråga bara, ska inte hästarna ställas ut där? På de flesta här låter det som om dom ska gå på bete där. Om smittan funnits där sen 17 år tillbaka så är det kostigt att inga hästar blivit sjuka sedan 1992. Strömsholm är ju en väl anlitad anläggning.

Cattis
0

#45 Det handlar inte om hela Strömsholm (som ju är stort), utan om en specifik tävlingsbana/område.

/Cattis

Kana
0

Nu har jag bestämmt mig, Vi åker med våra 2 älsklingar. Jag tycker att det är bra att man fått informationen om att det finns gräsbetessjuka. Det betyder att våra hästar inte kommer att få beta något gräs där. Annars är det ju lätt att man låter dom beta när väntar.
Hoppas på att det är fler som åker, det är ju så många fina hästar som är anmälda som man gärna vill se.

Cattis
0

Jag har tyvärr inte fått all information ännu om hur det kommer att bli, därför kunde jag inte ge mer besked igår som det var tänkt. Men hela dagen igår gick åt, då de ansvariga jobbat som bara den med att försöka hitta en annan lösning iom att det är en hel del utställare som känner oro inför att vistas på Utanäslöt. Och det måste givetvis prioriteras, att medlemmarna skall slippa känna så.

Nu säger ju kunnigt folk, som rådfrågats, att risken för att smittas av gräsbetessjukan där är i det närmaste "obefintlig", så troligen är det ingen fara. Men de ansvariga för utställningen känner att det är värt ett försök att fixa en annan lösning, så att utställarna skall slippa vara oroliga och känna obehag inför att vistas på platsen. Det är ju väldigt olyckligt. Så de gör allt de kan för att hitta någon lösning. Även om risken tydligen är "obefintlig" att man smittas…

Jag återkommer självklart med klarare besked så snart allt är klart.

/Cattis

Hanna-D
0

Vem tar ansvaret OM en häst skulle insjukna? Ersätter alla försäkringsbolag detta när man gått ut med varning om gräsbetessjuka eller anses det då som att man ställer upp på egen risk?

Många av hingstarna som ska visas på generalmönstringen har ett högt värde och är högt försäkrade (och kanske många av utställningsponnyerna också). Chansen att någon häst skulle insjukna kanske är obefintligt men ändå väljer man att varna om sjukdomen och länkar till information om denna.

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om min hingst dog efter att ha varit på Utnäslöt, funderar starkt på att stryka honom.

Cattis
0

För de som kanske missat det, så finns det en ny tråd angående Riksen och Generalmönstringen på Strömsholm. I den står det bla att båda arrangemangen flyttas till Köping istället. Här är en direktlänk till den nya tråden.

/Cattis