klippning av shettis
Hur klipper ni era shettisar, ni som jobbar dom aktivt även vintertid alltså?
Ska jag bara klippa henne där hon svettas mest, eller ska jag helklippa henne?
Skicka gärna med ett foto på era klippta småponnyer
Jag tycker det brukar fungera bra att klippa "undersidan" av dem. Man drar en rak linje från mitt emellan strupen och öronen ner till ljumsken, sen klipper man nedre delen av halsen och magen - undersidan helt enkelt. Det minskar svettningen väldigt mycket, samtidigt som de har hela yllekoftan kvar på sig på ryggen och därför inte behöver ha något täcke. OM man inte tränar dem hårt, dagligen, så räcker detta utmärkt.
Har tyvärr inget foto.
Ja precis, tack! Tycker också det känns hemskt att klippa av rocken på ovansidan, rygg och kors vill man ju gärna ha varmt =)
Men om dom skule bli svettig iaf, dom fryser inte då om dom blir nerkylda på den klippta delen?
Ibland känns det nästan taskigt att hålla igång dom under vinterns värsta tid =/

#2 - de brukar inte svettas så mkt när de är klippta och om de gör det så är det ju i den oklippta pälsen de blir våta. Då behöver de nog ha ett täcke på sig en stund. Jag har aldrig upplevt att mina klippta har frusit.
jag låter bli att hålla igång dem på vintern, för min egen skull… 
#hihi, ja så kan an ju också tänka. Själv hör jag till dom få (tror jag) som hellre aktiverar mina hästar över vinterhalvåret och ger dom semester över sommaren.
Jag och värme funkar liksom inte ihop och alla dessa flygfän, nä tack.
På vintern är det iof mörkt och kallt, men det finns bra utekläder har jag hört och pannlampa
då är det svårare att hitta en AC som får plats i rockarden om sommaren.
#5 - jag har satt cykellysen på rockarden, så inte för det…
Utan det är min ledvärk som mår sämre i kyla, därför undviker jag ponnymotion i kyla.

Jag klipper typisk galoppklippning på de som ska jobbas men inte gå alltför tungt när vintern är som kallast. Ofta behövs inte ens täcke med en sånhär klippning. (Jag klipper mellan de röda linjerna samt lite i ansiktet.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 - precis så som jag menade i mitt inlägg #1. 
Vi helklipper våra ponnyer, förutom på huvudet. Har tyvärr ingen bild.
Jag brukar klippa hela kroppen tidigt på hösten, pälsen växer ut relativt fort men blir inte riktigt lika tjock. Brukar komplettera med en täckklippning i nov-dec. Klipper aldrig senare.
Kör jag ett hårdare pass, så visst svettas dom. Men den klippta pälsen torkar fortare, och jag upplever inte att de står och fryser. Jag lägger oftast körpassen så att de får stå inne efteråt.
Det är sällan jag klipper mina hästar/ponnyer över huvud taget, dock när jag hade ett D-ponny sto som var i tävlingskondition så fick hon vara helrakad.
De små Welsh Mountain ponnyerna rids på vintern men det lilla de blir svettiga får de ha lån pälls kvar för och torkas bra med svett täcke.
Hakuna matata!

Jag helklipper, då Bill tränas regelbundet.

Helklipper min Moa oxå. Annars hinner hon ju knappt torka mellan körpassen..! ;) Har ingen bra bild på henne klippt, mycket ländtäcke och sele ivägen så man ser knappt klippningen ändå..! =)
Vad rekomenderar ni för maskin till shettispälsen?
Jag är inte miljonär så inga fantasipris-maskiner, men självklart ska det vara kvalitet.
Vanlig klippmaskin för hästar brukar funka bra om man klipper sakta. Annars kan man välja ko-skär som är lite glesare, det är lättare att komma igenom pälsen då men de kan bli lite randiga av det.
#17 Vill du tipsa om ngt speciellt märke? Det finns ju billiga alternativ hos tex börjes eller hööks, men är det OK grejjer?
#18 - det är väl som vanligt, att man får vad man betalar för… jag har ingen erfarenhet av de maskinerna.
Jag köpte en Alfa Laval-maskin för 17 år sedan, den funkar fortfarande. Fördelen med att betala några kronor extra för ett känt märke är att det brukar vara lättare att få tag i reservdelar - även om jag svär ramsor över att det inte går att byta skärhuvud på min maskin så jag kan använda den till fåren också…
#19 Ja det är ju så, att man får vad man betalar för och jag är absolut villig att lägga ner pengarna för att få en maskin som håller.
Ska kolla up det märket. Den är det alltså lätt att få tag på nya skär tll och så?!

Jag har en De Laval som kostade 2900:- ungefär, fast det är några år sen, och de vanliga skär som följer med maskinen funkar inte alls på shettispäls. (Jag fick nog ett måndagsex, för mina skär funkar inte helt jättebra på fullblodet heller.) Förra vintern fick jag låna koskär, både glesa och lite tätare, helt nyslipade och de klippte både shettispäls och fullblodspäls hur lätt som helst! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#21 Jag har en De Laval och använder häst skär tror jag det är inte kosse skär och det funkar även på mina shettisar ;-)
ska kolla upp den maskinen, fungerar den bra för det priset så är det ju kanon.
Vi har också en De Laval och den är jätte bra!! :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Jag har klippt en shettis med en 500 kronors klippmaskin ifrån hööks, funkar det med. En gång i alla fall, maskinen levde inte speciellt länge efter det men det gick!
Annars har jag lånat en maskin ifrån en hästaffär och köpt vanliga skär, det går ju riktigt lätt att klippa och hästarna tycker att det är så skönt.

I år kommer jag INTE att klippa Joystick eller Pegasus.
Stickan är för ung för att köras hårt och Pegasus har nyss börjat skrittas i rockard så han behöver TID på sig..
Kommer nog att täcka de så de inte blir björnar i allafall..
Nästa vinter blir det nog åtminstone Pegasus klippt.. Efter erfarenheterna med Krutrök så blir det nog först en HELKLIPPNING å sen delklippning..
Anna-Carin

Jag köpte SM-klippmaskin från Hööks, och är hel nöjd med den tror de kostade runt 1700-1800:-
Om man ska klippa tidigare under hösten innan nov-dec när brukar ni klippa då?
#27 svarar för mig själv nu då… Jag tänker klippa typ NU! Eftersom hon redan har björnpäls.
Sen blir det förmodligen ngn gång till innan nyår. Efter årsskiftet är jag lite skeptisk att klippa.

#28 Ok tack, funderade på de oxå