snabbt svar tack!!
utställning imorgon, kul! Men min shettisflicka har fått unghästvårtor på mulen, får man delta ändå?? snabbt svar om det är någon som vet, är jätteuppskattat!
Det är ju inget smittsamt.

tack för svar! Nej precis, det är väl inte smittsamt!? har precis för mig det men så tänkte jag att det är bäst att kolla om någon här vet 
Att säga att det inte är smittsamt är väl inte riktigt sant? Papollimatos är ju ett virus.
Veritas odium paretFörvånad

Du bör nog veta säkert i o m att du kommer att skriva under en hästägarförsäkran. Kolla med vet.
Unghästvårtor är väl smittsamt vid direktkontakt? eller är det bara om dom blöder? Det är ju ett slags virus, så smitta kan det. Men om man behöver låta bli att åka på utställning får någon annan svara på, man brukar ju inte direkt ha närkontakt med andra hästar.
Klart det är smittsamt, men inte luftburet. Dock är det ju inget farligt utan ngt som de flesta unghästar får.
Är det inte så att det smittar även innan vårtorna kommer?
Har aldrig hört talas om att det är smittsamt. Har frågat åtskilliga veterinärer om just det.

Det är väl smittsamt som våra vårtor typ , men inget som hindrar att man visar ..
Enligt min veterinär så smittar det vid direktkontakt, det är ju ett virus.
I ett stall med fler unghästar är det ju inte ovanligt att flera blir smittade.
Men jag skulle inte heller se det som ett hinder för att visa, såvida man inte går och tafsar på en massa andra hästar ;) som sagt så är det ju inte farligt utan bara en "barnsjukdom"

Har visat en unghingst en gång med vårtor. Kollade med veterinären och så länge inte jag tog direkt på dem o sen på annan häst var det inget någon fara.
du kan ju tvätta händerna noga o inte låta hästen nosa på andra hästar,
Jag har haft någon enstaka unghäst för massor av år sedan som hade väldigt mycket på hela mulen, de blödde till och från. Därav att jag frågat om just smittorisken.
Vid det tillfället hade vi många unghästar och ingen annan fick en enda vårta trots att de levde ihop dygnet runt.
Som någon skrev är det ungefär som våra vårtor. Trots att det är ett virus smittar det inte alls egentligen.
Förra sommaren hade en av mina sommargäster massor av vårtor, efter ett tag fick även den andra sommargästen vårtor, medan mina två klarade sig. Kan tillägga att de två som hade vårtor var bästa kompisar.
Jag vet att det finns info på nätet om dessa vårtor, där det står att dom smittar men är ofarliga och försvinner av sig själva, går ej att behandla.

En parantes i ämnet..
Någon som vet hur länge dom finns kvar innan dom läker ut?
Har en unghäst med vårtor som fick det när andra unghästar kom hit med vårtor.
Visst smittar det om hästarna leker osv, men helt ofarligt är det ju och som Anna skrev- en barnsjukdom som inte drabbar alla.
Jag personligen skulle inte tycka att det vore fel att visa en häst med vårtor.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Nu ska jag inte älta detta, men jag frågade veterinären när jag kom till jobbet idag om hennes syn på saken.
Hon har fått lära sig att det är inte särskillt smittsamt. Men en del unghästar får vårtor trots att de aldrig träffat någon med vårtor, andra får inte fast de går med vårthästar, och några får som går med andra som har vårtor.
Blir man klokare eller ???
Har också läst en del, där står lite olika. Så var och en får skaffa sig en egen tro.
Tiden det tar att bli emun, verkar vara runt tre månader, ungefär lika lång tid som det tar från angrepp till utbrott. Sen hur länge de sitter kvar är individuellt.
#14 Njae inte klokare direkt
… Jaja, smittsamt eller ej, så är det ju inget farligt, bara väldigt äckligt! *ryser*…
Vårtorna försvann ganska fort på min unghingst, men under tiden han hade dom tyckte jag han var så äcklig,kunde knappt ta i honom, yuack…