Motion efter skada
Mitt ena sto är en 13årig shettis, sommaren 2008 blev hon sönder sparkad av ett annat sto och blev ordentligt skadad hon gick på 3 ben i nästan 3månader och de krävdes väldigt mkt mediciner och många veterinär besök innan hon visade någon förbättring, Nu 1år senare så är hon nästan läkt, efter som hon bara stått i 1års tid har hon tappat nästan alla muskler speciellt i hals och rygg, nu vill jag komma igång att arbeta med henne igen men frågan är hur långt man man pressa henne och vad för träning borde man börja med? hon är inte inkörd men inriden
Hon fick en rejäl senskada och hasleden blev också skadad. värt att nämna är att Skadan sitter på höger bakben
Någon som har några bra tips?
Någon som har några bra tips?
Prata med behandlande veterinär.

Som föregående svarade, prata med behandlande veterinär.

Ja, som sagt, fråga veterinären vad han/hon rekommenderar. Senskador läker i allmänhet på 12 månader, så om du har skött skrittpromenaderna på hård underlag riktigt under konvalescensen så bör hon vara redo för lite trav nu, om hon inte redan har fått göra det.
Kan du tömköra henne? Om inte så kan det vara dags att börja lära henne det, eftersom hon troligen inte är tillräckligt musklad för att bära ryttare just nu. Det viktigaste för senan (och troligen för leden också) är att inte överanstränga henne på något sätt, utan hellre ta det vääääldigt lugnt. Skritt- och travpromenader på varierat underlag, tömkörning, lugn longering, m.m. Gå gärna mycket i skogen så att hon får både uppför- och nerförsbackar och måste lyfta på fötterna ordentligt.
Men börja med att fråga veterinären. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jo jag har frågat min veterinär men hon tycker att vi kan fortsätta som förrut men de känns inte som om hon e redo för de så träningstips är tacksamma

#4 Om ni är oroliga så är det bättre att ta det lugnt än att gå på för hårt. Köp eller låna t.ex. Jan Jönssons bok "Fälttävlan", där står det en hel del om hur man tränar otränade hästar från grunden. (Även om man inte ska tävla fättävlan.) Det börjar med skritt 28 minuter och trav 2 minuter per dag, vilket kan låta lite väl militäriskt, men faktum är att metoden är väl beprövad och håller man hyfsad koll på minutrarna så får man snabbt en vältränad häst som är så mjukt igångsatt att hela kroppen hinner utvecklas i rätt takt. Det gör naturligtvis ingenting om man skrittar 29 minuter, om du förstår hur jag menar, men målet är att de första motionspassen hålls på 30 minuter och sen ökar man allteftersom. Det är travminutrarna som är det intressanta egentligen. Boken ger också tips på dressyr- och hoppövningar på lätt nivå, som är bra för otränade hästar och konvalescenter.
Om ni inte redan har gjort det så rekommenderar jag att ni läser en del om senskador och ledskador, så att ni får en bild av vad som har hänt med hästen och hur läkningen går till och hur kroppen påverkas i övrigt av att hästen avlastar ett bakben. Det kan vara värdefullt att veta när man sätter igång en häst efter en så allvarlig skada. Det ger om inte annat ökad förståelse för att andra delar av kroppen kan göra ont ett tag och att man därför måste variera träningen på ett annat sätt och så vidare.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

# Tack så mkt de ska jag definitivt göra