Lite hjälp med min shettis stam...
Shettisen jag tog mig an om i januari -08 är helt återställd nu kan man säga visst han hovar är lite speciella om man jämnför med andra shettisar men dom är så normala som man kunde få dom till…
Jag har inget pass elr nåt sånt på honom, Och ja ja vet! att ja inte skulle tagit på mig étt sånt ansvar, en häst utan papper och blablabla. men ja rädda honom från ett bittert öde och det är de som räknas tycker jag.., Vi har inte skaffat pass på honom efter som han stod med dörren på glänt till döden när vi tog honom så ville vi i första hand se om han gick och rädda.
han är 17½år så ingen ungdom direkt men men.
Det jag vill ha hjälp med är hans stamtavla om man säger så ja har ett halv söndrigt papper på hans stam som räcker sig till mormor/morfra och farmor/farfar men jag vet inte har inte lyckats hitta om han är reggad någonstans..
jag skriver av precis som det står på papperet så ni får fråga om de är nåt ni inte fattar!
Gull Född: 25/5 -74
Mor: Gullidej av Lindås
Far: Caesar
Gläntans Emil Född: 25/5 -88
Mor: Gläntans Podemari
Far: Almnäs Origo
Oskar 24/4 - 92
Mor: Gull
Far: Gläntans Emil
Finns det nån som kan hjälpa mig att ta reda på om han är reggad någonstans för reggade kan dom vara utan pass jag har inga andra uppgifter om hästen tyvärr, Oskar är alltså shettisen jag har!
Tack på förhand! 
Han är inte registrerad hos SSS i alla fall. Du kan prova att kontakta ASRP som tidigare utfärdade pass åt korsningsponnyer, de kanske kan kolla om de har utfärdat ett pass till honom.

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=43265
Här hittar du Gull men hon hade bara en reggad avkomma.

Så nu ett skriv fel! (papperet är trasigt så de är svårt att se…) Det ska stå Gläntans Dock-mari inte Podemari tyckte de va lite konstigt…
2# Jag hitta Gläntans Emil men på han står de "inga avkommor" 
#2 Betyder att han inte har några registrerade avkommor, han kan mycket väl ha avkommor som avlats utan papper.

4# Åh…en fråga, hur funkar de att få pass på en häst du inte har några pappaer dirket på..?

"Enklaste" sättet är att regga den hos ASRP som korsningsponny. Ponnyn har då ingen stam.
Vill man och om man misstänker att ens ponny är renrasig så kan man DNA-typa.
Kan själv inte riktigt förklara så om någon som har ett bättre hum om hur man gör, förklara.

Jag har ju hittat båda föräldrarana och dom är shettisar så han är ju ingen korsning…, Mamma är lite si och så hon säger att visst vi kan skaffa pass om vi måste men de är inget som vi prioriterar hög då ingen vet hur hans fång går nu i år han har vart lite kraslig "/ och jag kan inte driva igenom de så att han får pass då ja är minderårig men ja vill veta hur man gör =) så ja kan prata med mamma (hon är inte emot pass om ni tror de hon är bara lite osäker på "om det är nödvändigt")
Vad kostar de ätt skaffa ett pass btw? de är väl inte så dyrt? elr..? 

Som jag har fårstått det enligt asrp:s hemsida kommer de inte nyregistrera hästar med okänd härstamning (de som skulle fått raskod 99) längre, dessa hänvisas istället till SH. Alltså bör det vara till SH som TS ska skicka sin passansökan
#8 Det stämmer, här är länken till SH:
#6 - man kan DNA-typa, men för att det ska vara lönt så måste man veta vilka föräldrarna är/skulle kunna vara, så att man kan testa mot dem. Det går inte att skicka in ett DNA-prov och hitta helt okända föräldrar utifrån det.

Jag skickade ett mail till ASRP och de skrev att än så länge var det dem som tog emot regansökningar för korsningsponnyer. Men jag kan ha fel.
#11 - följande står på startsidan på deras webplats:
"OBS! ASRP nyregistrerar ej länge ponnyer med okänd härstamning. För att registrera ponnyer med ej känd härstamning: kontakta Svenska Hästavelsförbundet."
Detta handlar om en ponny med okänd härstamning, såvida den inte DNA-typas mot sina föräldrar. Därför hör den hemma hos SH.

#12 Jag sitter i samma sits då mitt sto jag köpte i våras var dräktig med okänd hingst. Hade också hört att ASRP skulle "slopa" sitt korsningsregister och därför Mailade jag Registratorn och fick det svaret.
Jag kan väl bara referera till det jag fått reda på?
Mailade till henne för att få reda på hur det låg till och hon sa att än så länge reggar de dem.

#11 From med 1juli-2009 skall ansökningarna skickas till Svenska hästavelsförbundet för registrering. skickade 2st av mina föls pass så de va inne början av Juli fick då brev hem om att de vidare befodrat mina passansökningar till hästavelsförbundet, så skicka de inte till ASRP för ansvaret är inte längre deras
#13 - det finns ju korsningsponnyer med känd härstamning också och de är väl kvar hos ASRP. Men för mig kan det inte vara tydligare, ponny utan känd härstamning reggas hos SH.
Och det finns väl ingen anledning att krångla med något annat?

mina föl har båda känd härstammning men båda passansökningarna vidarebbefodrades och fölen har fått pass i svenska hästavelsförbundet så nej jag tror inte att korsningar är kvar i ASRP
#16 Fast det beror väl på om det är en godkänd korsning för att i framtida avkommor få det till en ridponny. Enligt ASRPs hemsida är dessa "tillåtna" raser Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial. Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C.
Nedan är direkt från ASRPs hemsida, precis som delen med tillåtna raser.
"Med en öppen stambok där stona tillåts att klättra upp ett pinnhål för varje generation som de betäcks med en godkänd hingst finns det inom ridponnyaveln i dag möjlighet att ta tillvara de bästa individerna genom ett väl genomtänkt system. Med våra svenska tävlingsston som grund och ett tillskott av importerade kvalitétsponnyer har vi idag en konkurrenskraftig ridponnyavel som är på god väg att mäta sig med det bästa på den internationella marknaden."
Är det fortfarande oklart kolla in här, en mycket bra beskrivning på hur systemet är tänkt.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Mina är inte en godkänd korsning då eftersom mina skickades över till annan förening, mig spelar de inte så stor roll vart de är reggade egentligen heller bara de får ett svenskt pass och ett registreringsnummer då de även ska registreras I IMPHS till vintern
De e såå mkt krångliga regler att hålla koll på tycker jag med raskoder hit och dit.. de måste väll ha gått att göra på ett enklare sätt ?
#18 Vad är IMPHS?

#19 en förening där man kan registrera Amerikansk miniatyrer korsningar som partbreed, väntar på de sista DND analyserna innan det e dags att regga
#20 Detta har inte med tråden att göra egentligen, men jag måste bara fråga varför man avlar på amerikanska miniatyrer. Man kan ju inte ha någon som helst användning för den över huvud taget?

# 21 jo de har många användningsområden