Hösilage
I år har vi bytt från hö till hösilage, så jag är nybörjare på silage-fodring =)
Bonden vi köper av (vi köper 50 kg balar) säger att om man snittar upp hela balen och börjar utfodra med "kärnan" så silaget luftas lite, så avstannar processen i balen.
Enligt honom så blir alltså den enda skillnaden att det torkar och blir hö om det ligger "för länge".
Nu har ju jag inte det problemet att vi inte gör av med en 50 kg bal, men skulle tycka det vore bra att veta hur det ligger till.
Egentligen är det väl så att man ska göra av med en hösilagebal inom ungefär 5 dagar innan den blir dålig.
Men under vintern har vi haft balar öppna betydligt längre än så utan problem, och vi hämtade en stor hösilagebal åt gången på en släpkärra. Så vi öppnade upp balen och hivade upp det på höskullen, så det ligger lite löst och då blev det inte dåligt.
Om du kan lufta det så mycket att det torkar så blir det som hö, ja.

Om det är tillåtet att spinna vidare på tråden… =)
Vad har ni för erfarenhet av att fodra shettisar med hösilage? Jag har gett mina det under några år och det har funkat bra men har nu hört att det inte är bra för dem så jag funderar på att sluta. Hur gör ni?
Varför skulle det inte vara bra för dem? Jag skulle aldrig sluta med något som verkar fungera bra, bara flr att någon säjer att "det inte är bra för dem", utan jag vill ha konkret svar på fågan varför det inte är bra,
Jag har fodrat mina med ensilage/hösilage de senaste åren och de mår bra av det.
Bu har vi fodrat ett tag med hösilage och jag tycker det verkar som om hästarna är mer "nöjd" än när dom fick hö. Dom hetsäter inte osv…
Första balen gjorde jag som vår bonde sa, öppnade upp hela balen och började fodra med det innersta lagret, fick slänga halva balen pga mögel =/ så det var ingen bra idé.
Bal 2 öppnade vi hela och skakade upp det lite, alltså mer luft emellan och det verkar fungera.
Möglet i den första balen, var som sockervadd ungefär i konsistensen, men luktade inget särskilt, men kastade det iaf eftersom jag inte vill riskera att fodra med mögligt foder.
Men det brukar ju vara vita partiier i silaget, jästsvamp va?! Som inte är skadligt.
Men hur vet man skillnaden på det?
#5 Men hur vet man skillnaden på det?
Lukten.
#6 som jag skrev i #5 så luktade det ingenting av det. Det luktade hösilage… Så om det vore mögel så känner man att det verkligen luktar mögel?

Jag och mina föräldrar har en hel flock med hästar och då är det helt kanon med hösilage. Hästarna hinner äta upp det innan det blir dåligt. Det är dessutom lätt att lagra :)
Jag brukar hålla "utkik" efter om ensilaget är mögligt, luktar illa eller känns varmt ( oftast i mitten)
/Sofie

#4 Har hört på flera håll nu att hösilage helt enkelt ska vara för kraftigt för shettisar så att bla fångrisken ökar…
Blev bara lite orolig om jag kanske endast borde ge torrhö istället… =)
#5 jag har hört att är det vitt (jäst) så är det ok att bara skära bort de partierna, men i vissa balar har vi haft grönalger, svartmögel och tom. ngn sorts orangemögel - då ska man kassera hela balen. =)
#5 det var vitt, men ändå inte riktigt samma konsistens som jästen som brukar finnas på silagebalar.
Jästen brukar ju vara i samma konsistens som just jäst, detta vita var mer som… Ja, sockervadd/spindelväv…
#9 - det går inte att säja generellt att hösilage är "kraftigare" än hö. Hösilage är konserverat gräs och det är egentligen bara torktiden somj avgör ifall det blir hö eller hösilage. Sen _kan_ man skörda tidigare och få högre näringsinnehåll om det ska plastas men det behöver inte vara så. En grovfoderanalys ger svaret på hur mkt energi och protein det innehåller.
Sen nästa aspekt är att det inte är proteiner som ger fång, utan kolhydrater. Det är proteinet som varierar mest i grovfoder (oavsett om det är hö eller hösilage). Och vill man ge sin ponny enbart grovfoder så är det bara bra om det är mycket proteiner i det, så att proteinbehovet täcks utan att det blir ett stort energiöverskott och då en fet ponny. Proteinöverskott som kommer från grovfoder är ofarligt.
Sen har jag på sistone hört att ensileringsprocessen förbrukar en stor del av kolhydraterna, så att det egentligen borde vara bättre att ge hösilage än att ge hö. Men det förutsätter att det är tillräckligt mkt vatten i hösilaget så att det blir en ensilering - jag har för mig att det bör ligga runt 60% torrsubstans eller blötare.
#10 - varje form av mögel eller jäst i balarna visar att något har gått snett i ensileringen och det är då givetvis en förhöjd risk att fodra med balarna. jag brukar kassera de balar som ser ut så - lyckligtvis har det varit noll sådana de senaste tre vintrarna 

#10 Hur blött är ditt hösilage? Min erfarenhet är att det oftare blir mögel (och framförallt sånt där vitt som ser ut som sockervadd) i väldigt blött silage. Allra helst vill jag ha mellan 55% och 65% TS, såna balar har jag nog aldrig haft problem med.
Och en till fråga, hur många lager plast är det på dem? Jag vet inte om det hänger ihop, men jag har varit med om mycket mögel när det har varit färre än 8 lager plast, men mer sällan på balar som plastats in mer.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#12 är inte 100 på hur blött det är, men enligt bonden var det så pass torrt att det var gränsfall att få det som hösilage…
Första balen var dock ganska blöt, tycker jag om jag jämför med den andra balen, den var mycket torrare och inte lika packad.
Vi är 3 familjer som köpt från samma bonde så bara alla har tagit hem så ska vi skicka på analys och få ordentliga siffror på det.
Vet inte hur många lager plast det är, men tjockt med plast är det iallafall, måste kolla närmre på den saken.
#11 Jasså är det så! Jag trodde att just jästen var helt ofarlig och vänligt vanlig på silagebalar. Vet inte vart jag hört det, tror att det var på filmen " hästhantering"… (heter den så)
#12 Det blir lättare mögel ju torrare ensilgaget är.
Det ensilage som produceras av Krafft plastas först med 8 lager plast på gärdet, därefter läggs det på 8 lager plast till. Vi har 12 lager på våra egna balar.
Och snälla alla!! Det finns inget som heter silage!!!! Det heter ENSILAGE efter konserveringsformen ensilering. Det har blivit enklare att kalla torrt ensilage hösilage, men det korrekta är egentligen höensilage.
Kanske fånigt att hänga upp sig på, men när folk säger att man fodrar med silage - då får jag hicka!
Vi har fodrat med ensilage i alla de former i ca 30 år till nöt och häst. Förstaskörden ger vi aldrig till häst, det blir för kraftigt, men det som är sent taget och utan klöver tycker de om.
De vita jästpatierna brukar jag kasta undan/ge till nöten, men när det är mögel i balarna ger jag inte till hästarna.

#14 Jag tror att alla här är medvetna om att det heter ensilage, men att man förkortar det silage eller hösilage i skrift…
Som sagt, jag har aldrig haft mögel i torra balar, bara i de som legat under 50% TS. Att det kan bli kondens innanför plasten i balar som inte har ensilerat ordentligt vet jag om, men det har jag som sagt inte varit med om ännu.
Jag vill alltid ha förstaskörd till mina, eftersom dessa brukar innehålla högre proteinvärden än andra- opch tredjeskörd. Till mitt fullblod och de ston som varit dräktiga och digivande de senaste åren har det varit kanon med smrp 65 eller högre, medan lägre proteininnehåll har lett till en onödigt stor kostnad i kraftfoder. Efetrsom jag vill undvika kraftfoder överhuvudtaget så ber jag alltid om höga proteinvärden (och hög energi!) till mina. I år är väl den enda som inte behöver så mycket protein och energi mitt 5-åriga shettissto, men i övrigt är det unghästar och fullblod här och de behöver ju höga värden.
www.stuteriprecious.se
#15 Jag tror inte många vet vad det heter egentligen, jag tycker det är bra att nämna saker vid sitt rätta namn. Att säga hösilage är bra för att ange att det är torrare vara.
#15 - min erfarenhet är den motsatta, jag har aldrig träffat på någon andra- eller tredjeskörd med låga värden i. Jag föredrar andra- eller tredjeskörd då det oftast inte är lika grova strån i det och alltid höga värden.
De balar jag har haft mögel i har varit förstaskörd, ganska torrt och lite grövre strån. MASSOR med mögel. Är glad att ha hittat andra leverantörer nu, har nog slängt max 50 kg sammanlagt de senaste tre vintrarna…
#17Det brukar alltid vara högre värden i förstaskörden.
Att det är grövre strån beror nog på att gräset är förväxt, och då lättare perforerar plasten- större risk för mögel.
#18 - "alltid" går inte att säja, det beror ju på när det är skördat. Jag har träffat på MASSOR med förstaskördspartier med låga värden.
#19 Ja tar man förstaskörden i augusti så blir det nog inge vidare!

#17 Kan det vara så att det beror på var i landet man bor? (Bara en tanke.) Jag har alltid haft grovfoder från Uppland eller Västmanland och det har alltid varit bättre värden i förstaskörden. Inte särskilt grova strån heller jämförelsevis, även om jag en gång såg en andraskörd som var extremt "mjuk".
www.stuteriprecious.se
Jag bor i Östergötland och här är alltid/oftast förstaskörden bäst. Om man tar den i början på juni alltså, eller slutet på maj om det är väder.
Vi har de senaste 10 åren endast gett våra hästar vanligt hö men innan det var det ensilage som gällde.
Fördelarna med det är att tänderna inte slits riktigt lika mycket, och det kan göra skilnad när hästen blir äldre!
Sedan innehåller det redan mycket vatten vilket gör att färre hästar får kolik, särskilt när endel av dem är dåliga på att dricka.
Har man bara ett fåtal hästar så är det klart att mindre balar är att föredra, men på vintern håller sig en bal betydligt längre än på sommaren då svamparna inte gillar att det är kallt!
Hade vi kunnat använda oss av ensilage idag så hade jag absolut gjort det!
Hakuna matata!

#22 så lyxigt ni har det… här i norrland har vi inte mycket att slå i slutet på maj… =)
Mina flickor föredrar helt klart hösilage om de får välja. De har de senaste 2 åren ätit just det utan problem men nu när jag får eget stall så blir det nog vanligt hö då de små rundbalarna på 40-50kg är så dyra och 4 shettisar äter ju inte så mkt att jag kan köpa in stora.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//