Hösilage
I år har vi bytt från hö till hösilage, så jag är nybörjare på silage-fodring =)
Bonden vi köper av (vi köper 50 kg balar) säger att om man snittar upp hela balen och börjar utfodra med "kärnan" så silaget luftas lite, så avstannar processen i balen.
Enligt honom så blir alltså den enda skillnaden att det torkar och blir hö om det ligger "för länge".
Nu har ju jag inte det problemet att vi inte gör av med en 50 kg bal, men skulle tycka det vore bra att veta hur det ligger till.
Egentligen är det väl så att man ska göra av med en hösilagebal inom ungefär 5 dagar innan den blir dålig.
Men under vintern har vi haft balar öppna betydligt längre än så utan problem, och vi hämtade en stor hösilagebal åt gången på en släpkärra. Så vi öppnade upp balen och hivade upp det på höskullen, så det ligger lite löst och då blev det inte dåligt.
Om du kan lufta det så mycket att det torkar så blir det som hö, ja.

Om det är tillåtet att spinna vidare på tråden… =)
Vad har ni för erfarenhet av att fodra shettisar med hösilage? Jag har gett mina det under några år och det har funkat bra men har nu hört att det inte är bra för dem så jag funderar på att sluta. Hur gör ni?
Varför skulle det inte vara bra för dem? Jag skulle aldrig sluta med något som verkar fungera bra, bara flr att någon säjer att "det inte är bra för dem", utan jag vill ha konkret svar på fågan varför det inte är bra,
Jag har fodrat mina med ensilage/hösilage de senaste åren och de mår bra av det.
Bu har vi fodrat ett tag med hösilage och jag tycker det verkar som om hästarna är mer "nöjd" än när dom fick hö. Dom hetsäter inte osv…
Första balen gjorde jag som vår bonde sa, öppnade upp hela balen och började fodra med det innersta lagret, fick slänga halva balen pga mögel =/ så det var ingen bra idé.
Bal 2 öppnade vi hela och skakade upp det lite, alltså mer luft emellan och det verkar fungera.