Taskigt gjort!
Jag måste bara få skriva att jag tycker det är himla taskigt gjort ev en medlem på detta Forum att "sno" mitt namn på min butik som jag arbetat upp och kämpat med sen april. Har varit iväg på diverse evenemang mm. och sponsrat under mitt butiksnamn. Har annonserat i tidningen, kostat på att en tecknare gjort min logga (inte gratis direkt), tagit en massa kontakter med leverantörer jorden över under då namnet Ponnybutiken. Ponnybutiken står på en hel massa leverantöers hemsidor som återförsäljare för deras produkter hur ser det ut med 2 med samma namn, godtar leverantörerna det? Jag har kontaktat vederbörande och fick då till svar att jag fick väl ändra namn för hon ville ha sitt eftersom hon fått klart med sin leverantör. Har man bara en kanske det är lättare att byta namn än att jag ska göra det efter snart 8 månader.
Jag tycker detta är fruktansvärt taskigt gjort och det är dålig fantasi. Med dagens IT samhälle hade det varit lätt att se att namnet redan användes!!
Jag är uppriktigt ledsen 
Amor vincit omnia 

Registrerar man inte butiksnamn, undrar jag? Om inte, kommer det nog alltid finnas personer som norpar idéer.
Fast just Ponnybutiken kanske inte känns som det mest "nischade" namnet, om jag ska vara ärlig (det är nog lätt att flera kommer på ett sådant namn, menar jag). Men jag förstår att du känner dej upprörd.

Är det registrerat hos patent o registreringsverket? Annars kan du nog tyvärr inte göra så mkt, givetvis kan du ju dra detta vidare till domstol osv.
#2 Nej det är det inte men vanlig respekt tycker jag borde gälla.
Amor vincit omnia 
Fast jag kan nog hålla med Charlotte att om man från början visste om att hon hade det namnet så är det ju fräckt att ta samma.
Sen undrar jag också om man inte reggar affärsnamnet.
Har man inte patent på namnet så kan man inte göra något och då hjälper det inte i heller att gå vidare till domstol.
Hur som helst himla tråkigt när det blir så, hoppas det ordnar sig till slut.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#4 Även om personen inte visste om det (hur man nu undgått det när man är på detta Forum samt har shettisar) så kunde man väl googlat på namnet? Det var jag noga med att göra innan jag tog detta namn just för att inte riskera att någon annan hade det.
Amor vincit omnia 

Jag googlade och hittade bara Lottas butik med namnet Ponnybutiken. Söker man här på sajten får jag fram samma resultat.
Ponny butiken finns likaså Ponny boden. Inte helt lika men inte så olika heller.

#7. Ponnyboden har jag sett, men jag hittar bara en Ponnybutiken och det är Lottas.

Det enda som kan skydda ett firmanamn/stuterinamn är patent och registreringsverket som flera redan skrivit. Det kostar inte många hundtralappar att göra det. Registrera ditt namn så kan du sedan hävda din rätt-om den andra butiken inte hunnit före…

Har någon annan medlem annonserat ut saker här under samma butiksnamn alltså? Vilken medlem gäller detta? Jag har inte sett ngn annan använda namnet än #0.
Först till kvarn får först mala = skynda att regga namnet…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag måste börja med att fråga varför du inte under dessa 6 månader som du skriver att du bedrivit din verksamhet inte registrerat detta domännamn? Man kan inte sno ett domännamn som ej är registrerat.. Det är ju ganska självklart. Tycker naturligtvis synd om dig men det låter ju som detta är ditt eget fel.
Vad det gäller det rent juridiska så är ponnybutiken alldeles för generiskt dvs för vanligt för att man kan få igenom det namnet hos bolagsverket. Har man inte fått namnet godkänt hos bolagsverket så äger man heller inte rättigheterna för att få ensamrätt på domännamnet. Det är först till kvarn som gäller.
Håller också med signaturen PP. Ponnybutiken är alldeles för vanligt för att kunna tro att man kan ha det namnet för sig själv.
#11 Vem har pratat om Domännamn??
Och om det nu är ett för vanligt namn för att få ha det för sig själv så kanske man skulle ta "Börjes" istället då, också ett vanligt namn ;-) Eller varför inte gå in och "sno" nåt stuterinamn och använda sig av! Det handlar om respekt, inget annat!
Amor vincit omnia 
Och förövrigt finns till och med Ponnybutiken med på Eniro så snacka om förvirrande för kunderna.
Amor vincit omnia 

Fast jag hade ju aldrig velat ta ett namn som någon annan alla redan har på sin butik det hade ju varit lite väl förvirrande tycker ju jag.
Sen kan ju även jag tycka att det är väl godton att inte *ta samma* som någon annan .
Jag hade också googlat och kollat så inte någon annan använde samma namn för vem vill ha butik som heter likadant som någon annans.
Men som sagt för att skydda måste man ju regga det och gör du det snabbt så , fast risken finna ju att den som har *tagit* ditt namn läser här och hinner regga innan dig.
#14 Och sen tycker jag det är ännu värre när det är en person här inifrån som säkerligen sett detta namn användas mer än en gång när folk tipsat om min butik. Och med ursäkten att man tryckt upp visitkort så man inte kan byta namn tycker jag är löjligt!! Allt jag har med mitt namn på då? Jackor jag låtit sy upp till familjen med namnet på, MINA visitkort, brodyr på diverse skänkta täcken, alla leverantörers hemsidor med oss som ÅF, all reklam vi lagt ut både här och där, uppgifterna på Eniro, alla annonser vi haft. Listan kan göras lång och så vill människan att jag byter namn. Frågan är vem det är lättast för?
Fy F för hur en del bär sig åt!!
Amor vincit omnia 

ja det är dålig stil, det ligger mycket jobb bakom att göra reklam och fixa loggotype för en firma, det vet jag
#12 skulle tro att Börjes har skyddat sitt namn för att undvika sådant här.
Trist för dig, men som andra skrev hade det lätt kunnat undvikas.

Lotta, har inte du din butik som företag? Jag trodde att man då var tvungen att registrera namnet på något sätt.

Vad jag kan förstå så ingår den i ett handelsbolag så då är det registrerat i ett namn och inte i samma namn som Ponnybutiken

Det finns inget som helst tvång från skatteverkets håll att registrera enskilda firmor hos patentverket. Det är upp till var och en.
Ska kolla runt lite imorgon vad som gäller.
Amor vincit omnia 
Dålig stil är det naturligtvis, men jag måste erkänna att JAG visste inte att du hade en butik som heter Ponnybutiken.
Vet inte hur ofta "tjuven" är här inne på forumet, men alla "snokar inte omkring".
Att vederbörande "vägrar" att byta namn är dock uselt tycker jag. Dåliga bortförklaringar låter det som.
JAG skulle inte behålla ett namn som visar sig vara "upptaget".
Försök att få det registrerat!

Hoppas det löser sig Lotta,så du får ditt namn.
Tack allihop för erat stöd. Känns ju lite "snopet" när man kämpat med något så länge.
Amor vincit omnia 

Om jag inte blivit helt felinformerad så har denna "andra person" redan registrerat namnet?
När jag tittar på Bolagsverket hittar jag dock bara ett avvecklat företag med ordet "Ponnybutiken" i namnet. Men jag vet inte hur ofta sidan uppdateras iofs.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag tycker det är dålig "fantasi" från en person att använda ett företagsnamn som man själv redan vet används av en annan med liknande försäljning…
Själv skulle jag i så fall välja ett eget unikt namn… Tycker att den senare butiken borde använda ett annat namn både för sin egen del och för andras, tänk så förvirrande det kan bli annars….

Man ska registrera sitt företag hos bolagsverket fick jag reda på när jag skulle ordna kortinlösen till min butik(har haft företag i evigheter och inte vetat detta) namnet registrerar man i det län man bor om det är en enskild firma, vill man skydda det i fler län så kostar det mer. Sedan får man inte heta något som redan finns, så jag kunde inte använda mitt stuterinamn "solo" för det fanns ett "stall solo" i länet, så jag fick regisrtera ett annat namn på mitt företag…
Så tydligen kan företag ha samma namn i olika län då…
Angående bolagsnamn så är det bara aktiebolag som får ensamrätt över hela landet på bolagsnamn, om jag inte minns alldeles galet.
Som enskild firma får man använda vilket namn man vill utan att registrera det. Vill man regga det så är det okej och då får man ensamrätt i sitt eget län, mer skyddat än så kan det tyvärr aldrig bli även om man registrera det.

Har dom snott din logga oxå?
Ja detta är ju ett bevis på att det finns folk till att och att man igentligen inte borde lita på någon!
#27 Visste du att det fanns ett stall Solo när du tog ditt stuterinamn eller var du egentligen först?

#30 mitt stuterinamn registrerades 1988, och då bodde jag i Stockholms län, så om det då fanns ett stall solo i norrbotten har jag faktiskt ingen aning om, men eftersom mitt företag inte var registrerat i norrbotten så tack och adjö till det namnet. Nu har jag löst problemet men det kan ju vara något att tänka på för andra som startar företag. (Vi har haft företag sedan 1989 också, men i ett annat län och inte varit registrerade annat än hos skattemyndigheten, vilket inte var samma sak som att vara registrerad hos bolagsverket….)
Men jag måste säga att det verkar ju underligt att två återförsäljare kan heta samma sak hos en grossist….

När jag reggade mitt företagsnamn (HB) så fick det inte heta samma som något annat reggat namn. Det finns flera företag som har ordet Precious reggat, men inte med samma bokstavskombinationer som jag har. (Man får inte bara regga ett ord eller två, man måste ha en unik kombination av bokstäver (möjligen siffror) ihop med namnet.) Mitt företag heter alltså Precious SR, som kan stå för Sjöängens Rival eller Stud & Racing om jag plockar upp galoppbiten igen, t.ex. Det är skyddat hos Patent och Registreringsverket eller vad det heter, och ingen annan ska kunna regga samma namn på sitt företag. Men det är som sagt ett handelsbolag, inte enskild firma.
Instämmer faktiskt med Inger, jag visste inte heller att din butik hette som den gjorde!
Har bara varit inne på din hemsida en gång, tror jag, la inte namnet på minnet tyvärr.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Apropå människor som skor sej på andra…
Läste i en artikel om Holsteinerförbundet som fick problem då en amerikanare tog patent på deras logga och krävde betalt för varje häst som skulle brännmärkas med den. Det handlar om uppemot 7 500 holsteinerston som betäcks/år.
Taskigt eller bara väldigt smart, beror kanske på hur man ser på saker och ting här i livet.
Det ledde i vilket fall till förlikning.
Vill bara förtydliga en sak!!
Igår kom det fram en uppfödare på utställning och ville tala om att hon lagt in min logga på sin hemsida då jag skulle ha kontaktat henne och bett henne göra det. Har även fått frågan tidigare om det är jag som mailar runt till olika uppfödare.
Jag förklarade då att jag inte mailar runt till stuterier eller några andra heller för den delen och ber dom lägga upp min butik som länk. Var och en får avgöra om de tycker de vill göra det.
Detta är alltså "den andra" butikens tilltag och inte mitt. Jag ägnar mig inte åt "massutskick" där jag ber folk länka till mig! Tycker det är tråkigt när folk tror att dom länkar till mig när det inte är så i verkligheten!! De blir jätte besvikna när jag talar om att det inte är jag som kontaktat dom. Har även fått telefonsamtal från någon som skulle haft kontakt med mig angående en sadel där jag skulle svarat på en annons. Min butik svarar aldrig på annonser, vi annonserar själva!! Vill människor handla hos mig så får dom kontakta mig själva, jag letar inte upp på annonsidor och kollar om jag har det de söker hemma. Oproffsigt!!
Så nu vet ni hur det ligger till!!
Hälsningar www.ponnybutiken.com
Amor vincit omnia 
googlar man på ponnybutiken dyker det upp en hel del olika adresser, ponybutiken.com (som ju är din) ponnybutiken.se ponnybutiken.e-butik.se (nåt sånt)…
#35 Ja det gör ju det nu mera 
Som du skrev så har jag ju .com på min och den är kopplad till e-butik så därför får du upp det. Och inte nog med att ### tog mitt namn, h#n har också kopplat sig till e-butik med rätt så lik utformning av sidan inkl. färg. Vadå egen fantasi 
Amor vincit omnia 

Tråkigt för dig Lotta, men du har nog en bra kundkrets, du har verkligen bra saker.. som jag glömde bort o inhandla igår när alla var visade.. suck..
Stå på dig !

Tittade på båda sidorna, .se och .com . Förvillande lika.
#38 Ja det är inte kul alls! Tycker det är jättebra att fler vill satsa på vår lilla ponnys utrustning men då tycker jag allt att man får komma på egna idéer vad gäller namn, layout mm.
Amor vincit omnia 
Hej hej på er
Caroline heter jag och det är jag som har Ponnybutiken.se
Jag kan hålla med om att hemsidorna ser väldigt lika ut. Men jag har inte ändrat varken utseende eller färg på min utan alltid haft den så sen den startade. Så att påstå att jag skulle härma stämmer inte utan tvärtom, Ponnybutiken.com har ändrats sen starten.
Sen att påstå att jag skulle ha snott någon annans namn stämmer inte. Jag gick den rätta vägen och ansökte om namnet hos bolagsverket och fick det godkänt. Ponnybutiken är alldeles för vanligt (även enligt bolagsverket) för att man ska kunna tro att man kan få ha det för sig själv. Det är synd att vi båda har valt samma namn men då vi båda har haft utgifter och inte är villiga att ändra så blir det ju så att det finns två ponnybutiken.
Jag tycker att det är synd att jag ska bli smutskastad när jag inte har gjort något fel. Har lite varstans på nätet hittat smutskastning om min butik. Kan man inte tåla konkurrenter så kanske man ska avstå från att starta ett eget företag. Jag välkomnar konkurrenter för ser jag att de kan lyckas så vet jag att jag med kan göra det. Dessutom tror jag att det är bra för då tror jag att man lägger ner lite extra möda på att hitta de där lite extra fina sakerna.
Vi marknasför oss på olika sätt och hur man gör det väljer man som butiksägare själv.
Det enda jag vill med min butik är att kunna sälja saker till mina kunder. Jag önskar Ponnybutiken.com lycka till och hoppas att du säljer mycket.
#40 Tråkigt om du blir smutskastad, sånt står i alla fall inte jag bakom. Gillar inte att det antyds.
Synd att du inte bytte redan förra hösten när jag kontaktade dig, då hade en hel del problem aldrig uppstått. Såsom felleveranser mm.
Ps. Min sida har sett likadan ut HELA tiden. Det är bara vissa produkter som tillkommit.
Vill du mig något så kan vi ta det privat då det säkert inte är någon intressant läsning för övriga.
Amor vincit omnia 
Som jag skrev tidigare så önskar jag dig lycka till och hoppas att du säljer mycket.
Det syns ju att vi båda har valt att köpa våran hemsida av e-butiken så därför har vi likadan mall. Men att jag skulle ha dålig fantasi och härma dig färgmässigt stämmer inte. Den här gul/beiga färgen har du inte haft över hela sidan tidigare det vet jag då jag har varit inne och kollat på din för att det inte ska bli för likadant.
Men jag har ingen lust att hålla på och tjafsa om detta. Jag driver ett företag och vill lägga min tid på det och inte på sånt här, det anser jag inte vara seriöst.
Än en gång lycka till.
#0 Usch vad tråkigt när det blir så här.
Var tvungen att kolla båda sidorna för att se att det verkligen var dig jag handlat av då, och det var det. 
Jag kommer iaf fortsätta handla utav dig då du ger en bra service och har ett mkt bra sortiment av grejer.
#43 Det låter bra det 
Amor vincit omnia 
Jag är läst hela tråden nu.
Är det verkligen OK enligt Forumets Skrivregler att ett företag anklagar ett annat företag för att ha stulit ett företagsnamn som är registrerat hos patent o registreringsverket på det företag som blir anklaget för att ha stulit namnet?

#45 Jag undrar det samma
Eller att konstant göra reklam för sitt företag? Man får ju t ex inte göra reklam för sin avelshingst men i varje tråd som handlar om utrustning länkar man till sitt egna företag med köptips.

#28 Är det något nytt att enskild firma kan kallas vad man vill utan att namnet måste registreras? Registrerade min firma 1991 och fick leta länge innan jag hittade ett namn som bolagsverket godkände, samma gäller min son som registrerade sin firma för bara ett par år sedan.
#48 - när jag gick starta eget-kurs 1996 behövde man inte registrera något namn på den, så nytt är det inte.
Ni hade sannolikt kunnat starta utan att registrera något namn. Däremot, när ni nu ville registrera ett namn hos bolagsverket så var det tvunget att godkännas där.
Enskild firma behöver inte heta något alls, det är innehavarens namn som är firmans namn om inget annat anges.