Upprop
Alla ni som håller på med ponnytrav+alla UPPFÖDARE, gå gärna ni in #ponnytravifocus", finns en protestlista MOT att de ska införa pengahandikapp i samtliga lopp från 2008 !!!Detta slår MYCKET hårt mot shettisarna, ni behöver inte ha en licens för att protestera, som uppfödare är ni oxå direkt påverkade !!! Alla måste ju få tävla på lika villkor, eller hur !!!Prismässigt sett så är redan shettisen underlägset russet, låt det inte bli värre !!! 15-20.000:- får man ge för ett normalstammat travruss(fölunge)……………..,så hjälp till att höja statusen på shettisarna, gå in o protestera !!!ha en trevlig julhelg !!!

Putt 

Vi har protesterat!
Det verkar som om SPTF jämför ponnytravet med stortravet för där finns väl bara penninghcp? (Rätta mig gärna om jag har fel)
Den stora skillnaden är att det kan skilja nästan en minut mellan hästarna i vissa penningchp-lopp på ponnytravet medan det i stortravet bara skiljer några sekunder mellan den snabbaste och långsammaste hästen i loppen.
En blandning anser jag vore det bästa, så att alla som vill har möjlighet att skörda framgångar på travbanorna!
Instämmer med #0 viktigt att meritera sina shettisar för att höja deras "status".
Men är inte det bra? Alltså att de som sprungit in en massa pengar får handikapp? Så kan de som är nya i sporten ha en chans…
Vad innebär pengahandikapp?

Det finns hästar som inte är speciellt snabba som lyckats tjäna många tusenlappar under flera år, men aldrig kommit ner i snabba tider. Dessa står då jämsides med mycket snabbare hästar.
Rekordhcp loppen är inte heller helt rättvisa eftersom snabba ostartade hästar möter de långsammare shettisarna.
Hur man än gör blir inte alla nöjda och det blir aldrig helt rättvist, men jag anser ändå att bara ha penninghandicap är ett STORT steg tillbaka för ponnytravet!

#4 Loppen kan vara för tex hästar som tjänat 1000 - 5000:-
Hästar som tjänat 1000:- står på start och sedan får de som tjänat med olika tillägg på distansen exempelvis 20 meter/varje 500:- (Det är olika hur propparna skrivs ut - detta är bara ett exempel!!)