Vilken färg har Kaxig?

Ser mkt svart ut tycker jag. Båda två.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Fast, en BRUN häst, vanlig eller mörk, har alltid svarta ben och täckhår och är brun på kroppen. Eftersom fölpälsen är ljusare oftast så syns det tydligt om de är bruna eller ej. Kan tänka mig at tsvartbruna kan vara knepiga att skilja på isf, men dina ser abslut mkt svarta ut. Jag skulle aldrig kunna tro att ngn av dem kunde vara brun.
/Cattis

OOO vilka söta bebisar!! Allihopa, oavsett svart eller brunskäck
. Fast jag håller nog med om att han ser svartskäckig ut.
Så på ett brunt föl är benen svartare än på ett svart föl?
Är benen på en svart mer gråa eller beiga jämfört med benen på en brun/mörkbrun?
#8 benen är aldrig ljusa på en brun men en svart kan också ha mörka ben vid födsel.
#10 avvikelser finns ju alltid men på ditt föl tycker jag man ser tydligt i huvudet istället att den är brun.

Ozzy som syns om man klicka på min Avatar visade sig bli brunskäck, vi var helt övertygade om att han skulle bli svart.

#12 På bilden ser han iaf ut som en svartskäck.
/Cattis
Måste bara säga att jag tycker Kaxig är ett så bra namn!
#15 Jag tycker att ditt föl ser ut som en klockren brun. :)
Dessutom är det ju inte särskilt konstigt, chansen att hon ska ha fått en brungen från sin far är 50%. Kombinationen Ginette-Orkan ger 25% svart, 25% brun och 50% fux (varav hälften med brungen och hälften utan). :)
En väldigt fin brun färg har hon på kortet på din hemsida! Jämför du med Daijna eller Zsa-Zsa så är det också rätt tydligt vilken skillnad det är mellan en svart fölunge och en brun fölunge.
#16 chansen att hon skulle vara brun, ok jag ger mig. Men visst är det rätt häftigt att Ginette fått 3 olika ungar med samma pappa. Zsa Zsa var ju RIKTIGT svart så där var det ju ingen tvekan alls:) Men jag tycker att Simply är riktigt svart ut runt ögonen….det skall bli kul att se Simply när hon fällt riktigt. Hon är underbart söt & fin. Men jag gillar kombinationen Ginette/Orkan dom blir så goa ungarna….
#17 Ja jag noterade det också. Himla tufft att du fått alla tre färgerna! Skulle vara ännu roligare om du skulle få en fux till efter Orkan - det skulle ge exakt den fördelning som statistiken ger. ;)
Zsa-Zsa var verkligen svart på fotot. Det är ju faktiskt inte särskilt vanligt att fölungarna är så svarta. Det brukar oftast bara vara skimlar som föds kolsvarta. Älggrå brukar ju vara regeln, men det är kul när det kommer undantag! Smilla var ju riktigt grå istället - en klassisk älgbebis alltså. :)
#18 Ja visst är det roligt med färger. Ibland blir man inte riktigt klok på dom:) Men jag håller med dig, Zsa Zsa var helt sanslöst svart, jag har nog aldrig sett en unge sååå svart, dom brukar vara mer Älgiga:)
Men du om ärligheten ska fram så tycker jag att Ginette & Orkan hade kunnat ge mig ett skäckigt föl:)
#19 Jo det är ju sant. Den genen tänkte jag inte på. :) En fruktansvärd otur att du fortfarande inte fått ett skäckföl. Med andra ord krävs ytterligare 5 föl, som då skall vara 1 fux, 2 st rödskäckar, 1 svartskäck och 1 brunskäck, för att statistiken skall stämma. ;) Låt oss hoppas att de allihop är ston!

#20 allihopa ston
där sprack den statistiken 

kacka: Jag försökte svara i din Gästbok men det gick inte.
Jag såg att Ozzy skulle bli brun framåt våren, och mycket riktigt när han tappade fölpälsen i somras så var han brun.
Ozzy har ju hunnit bli 1 1/2 nu, har inga nya bilder att lägga ut ännu. Har inte plats på hårddisken för att tömma kameran.
Tyvärr var han bara korthårig i ca två veckor sedan började han sätta vinterpäls. 

#13 Ja, han såg verkligen svart ut som föl!
Han hade svarta ben och var väldigt mörk under fölpälsen.
Men när den började falla av så var han mörkbrun.
Jag är så gott som säker på att han är svartskäck…