Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett22-reglementen-lagar
Läst 482 ggr
Cattis
0

Storeglementet 2007

Finns nu utlagt på SH's hemsida - Storeglemente 2007

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ahnna
0

För oss som har dumma datorer som har fått för sig att inte öppna såna filer - tror du (eller någon annan) att du kan lägga ut texten här? Samma med hingstreglementet.

Tack!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

Cattis eller någon annan som orkar läsa igenom alla sidor på hingst och sto reglementet kan ni inte kort skriva vad som är ändrat.

Charlotte-Aveback
0

Med tanke på den tidigare länken om ålder för "veteraner" på utställning, och där många tyckte att gränsen gott kunde höjas från nuvarande 15 år, är det värt att notera att SH redan vid 10 års ålder kallar stona för "äldre" (paragraf 11.4).

Charlotte-Aveback
0

Med anledning av de tidigare diskussionerna kring mankhöjden för 3-åringar (standardstorlek) står det följande:

**

"Diplom: Utdelas till sto som vid tre års ålder erhållit minst 40 poäng exteriört, varav ingen delpoäng under 7, och få ej vara högre än 105 cm. Diplom utdelas även till treårigt sto som vid två skilda bedömningstillfällen och av två olika auktoriserade domare erhållit lägst 40 exteriörpoäng på SSS utställningar. Ingen delpoäng får understiga 7. Mankhöjden får ej överstiga 105 cm."

**

AnnaLundin
0

#4 Då vet vi i alla fall vad vi har att rätta oss efter nästa år! :D

#3 Den 10-årsgränsen har funnit så länge jag haft koll på storeglementet, jag tycker det är märkligt. Jag som med en dåres envishet hävdar att en häst inte är gammal förrän den får ålderstecken…

Cattis
0

#3 det har ju alltid varit så. Iom att det är gemensamma regler för många ponnyraser måste de väl dra gränsen någonstans. Och de andra raserna blir ju inte lika lätt så gamla som shettisarna blir, utan räknas kanske som äldre redan vid 10 års ålder.

/Cattis

Ahnna
0

Fast inte är väl en häst gammal vid 10 års ålder, oavsett ras…? *funderar* Tycker nog att veteran borde vara 15 eller varför inte 18-20 någonting? (Och kalla 15 och äldre för just "äldre".) Även andra raser, som genomsnittligt lever till de är 25-27 år är ju inte lastgamla i varken kropp eller psyke förrän de blir bortåt 20 år. (Min erfarenhet.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Har inte åldern med poängsättningen att göra? Om det är ett sto äldre än 10 år får hon inga poäng eller att ägaren kan välja själv.

Är stoet 10 år kan hon hunnit få 7 föl. Vissa ston syns det mer på än andra att de varit i avel ett tag. Har hon dessutom fått tillräckligt med föl för att visas för höjning, så är det ju avkommorna som bedöms. Så det finns säkert en tanke bakom.

Cattis
0

#8 Jo det är enbart det som spelar roll, poäng eller ej.

/Cattis