Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2361 ggr
UG
0

Gödselplatta....

Vi kommer framöver att behöva gjuta gödselplatta.

Hur är bestämmelserna? Går det bra med helgjuten platta och skyddsbarriärer? Eller behöver jag avlopp ner i tank? Min gödselhantering är att gödslet skopas ut med traktor på åkrarna till våren. Plattan ska vara till gödselförvaring i väntan på detta.

Ahnna
0

Jag har precis gjutit platta här. Om jag minns rätt så är bestämmelserna att plattan måste vara tät (alltså helgjuten, inte i bitar med sand emellan) och det får inte ske någon avrinning som kan skada grunsdvattnet. Väggarna (helst murade) ska vara minst 1 m höga. Har man gödselbrunn så finns det helt andra bestämmelser, men de kan jag inte i huvudet. Min platta är helt platt, 3,5 x 3 m med en lutning åt ena hållet - på motsatt sida kommer det att vara öppet (utan vägg) så att man kan köra in och tömma sin skottkärra. Därför är lutningen sån att urin/vatten rinner mot en murad vägg.

I övrigt ska plattan vara stor nog att kunna lagra gödsel i minst 6 månader. Den ska vara tjock nog så att den inte spricker på vintern (min är ca 15 cm tjock.) och bärlagret under bör vara singel eller sandblandad singel. (Så att plattan inte sätter sig.)

Vi grävde ut en grop i ovan nämnd storlek och la singel och sand där, ganska tjockt, och skapade lutningen som vi ville ha på plattan. Sen byggde vi en ram av trävirke som vi förankrade i marken (så att den inte skulle flytta på sig) och sen kom en kille med betong ifrån den lokala betongindustrin och hällde i grovbetong i ramen. 2 dagar senare var plattan klar att användas!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0

Tack snälla för svar!

Det lutar åt att jag inte gjuter avlopp och gräver ner tank. Tycker det verkar vara lite procedur med tanktömmning. Å andra sidan kommer blir ju avloppstanken från huset tömd ett par gånger om året, gödseltank kan kanske tömmas i samma veva? Någon som har det så?

AnnaLundin
0

Mitt råd är att du tar kontakt med miljökontoret i din kommun innan du gör din gödselplatta. Det är nämligen så att kravet på storlek ocjh utformning kan skilja mellan olika kommuner och till och med mellan olika kommundelar! Det senare gäller i min kommun! Där jag hyrde stall förut var man tvungen att ha lagringskapacitet för 4 månaders gödsel, där jag bor nu är det 6 eller 8 månader man måste kunna lagra… Jag minns inte vilket, men det spelar ingen roll för mig ändå eftersom jag har gödselplatta som rymmer 2 års gödsel om det skulle behövas…

Hästgödsel är torr gödsel, som inte släpper ifrån sig vatten knappt ens om det regnar mkt på den. SÅ jag har mycket svårt att tänka mig att någon kommun har krav på urinbrunn. (även om jag har en ganska stor sådan också, fast det beror på att de hade grisuppfödning på gården innan vi flyttade hit…)

Sasser
0

Jag skulle oxå kontakta miljökontoret, håller med #3.

sanne
0

håller med #3 .  Vi fick tillsägelse om att det skulle vara helgjuten,men då hade vi hovslagaren här och han påpekade också att hästgödsel avdunstar uppåt i ångor, alltså ingen flyt gödsel.