Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1660 ggr
sokkertoppen
0

Vad gäller inför betäckning?

hej. vi har tänkt på att betäcka våra shettisar, eftersom de är första gången så undrar jag vad som behövs göras? kanske vaccineras? ge mig lite tips Skrattande

Hovgarden
0

Det är ju bra om stona är avmaskade och att du har koll på när de brunstar samt att du kasnek har valt hingt och pratat med hingstägaren

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

sokkertoppen
0

när dom brunstar vet vi :) så de är bara avmaskning som ska göras? jag håller på att leta hingst nu, de finns ingen här inne men en fin hingst i när heten av norrtälje eller stockholm. ingen shettis.. vill ha en b ponny eller liten c. welsh eller en islänning kanske? :) nån som har?

UG
0

När man betäcker ston är det viktigt att använda en hingst i samma storlek. Tänk noga över ditt val att betäcka med en annan ras. Finns det någon köpare till dessa ponnyer? Vad kommer de att nedärva för oväntade egenskaper, kommer de att se oproportionerliga ut? Du kommer inte kunna använda avkommorna till aktivitet inom Sveriges Shetlandsällskap. Jag föreslår att du ytterligare en gång tänker igenom ditt beslut och istället betäcker med en avelsvärderad shetlandshingst. Har stona pass i SSS?

icansson
0

2# får jag fråga vad du har för syfte med att avla på dina ponny? Har dom stam?

Ursäkta om jag kanske låter otrevlig men jag begriper inte varför man ska avla så som du tänkt. Härinne hittar du många med stuterier med fina avelsgodkända hingstar som tar emot ston som har stam. Om nu inte dina ston har stam förstår jag inte varför du ska avla på dom

IdaT
0

Hej Sokkertopp!
Vad roligt att du funderar på att skaffa föl! Glad Vet du hur jag skulle göra? Jag skulle betäcka mina stammade shetlandsponnyston med en godkänd hingst, förutom att avkomman kan registreras i SSS, som har jättemånga roliga aktiviteter, har du även en kunnig person att stödja dig mot, då jag är säker på att dom flesta hingstägare tar sig tid att svara på frågor, och det gäller förresten inte bara hingstägare, utan dom flesta uppfödare.
Om mitt shetlandsponnysto inte var stammat, skulle jag njuta av henne för den underbara individ hon är, och köpa ett stammat sto, föl eller vuxen, som jag sedan skulle kunna ta föl på.

Dessutom, om du väljer att skaffa en shetlandsponny med pass i SSS finns det en jätterolig klubb som heter RKS (rid och körklubben shetland), som har många, jätteroliga brukstävlingar, bara för shetlandsponnyer. Dessutom är gemenskapen som finns på dom något man bara borde upptäcka!
MVH
Ida

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Hovgarden
0

Om det är en shetland skulle jag inte heller rekommendera annan ras!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

sokkertoppen
0

#3 ja stona har pass :)

vi kommer själv behålla fölen så köpare behöver vi inte ha. :)

vi vill ju ha en i nästan samma storlek som stona.. våra shettisar är stora, dom är små b ponny. så vi har tänk oss welsh mountain, dom är i ungefär samma storlek.

#4 våra hästar har stam, men vi tycker inta att de är viktigt med sånt eftersom vi ska behålla fölen och bara andvända dom till hobby ridning/körning. men de är väl inget måste att dom ska ha stam? om jag har förstått de rätt :)

#5 ja vi tycker de skulle vara jätte roligt att ta föl :) vi tar ju fölen för att ha dom själva rida in och köra in. :)

exitingsvillemo
0

För att fölen ska kunna föras in i SSS och ni ska kunna vara med på SSS aktiviteter och RKS aktiviteter så krävs det att fölen har föräldrar som är införda i SSS stambok, alltså renrasiga shetlandsponnyer med stam i 3 led =)

IdaT
0

#7 Även om jag ville ha min shetlandsponny till ridning eller körning skulle jag vilja använda en godkänd shetlandsponny hingst, just för att kunna få tillgång till alla roliga aktiviteter som både SSS och RKS har.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

[Nesslan]
0

Eftersom stona är b-ponnyer så kan det ju vara bra att ta en lite mindre shetlandshingst, godkänd naturligtvis. För att minska risken att fölen blir överväxta för då blir de väl inte rangerade i utställning? Om ni vill ha en större ponny att rida och köra rekommenderar jag att ni köper en eller flera ponnyer av större ras, kanske russ eller welsh. Man kan ju köpa ett föl om ni vill rida/köra in de själva. Lycka till!

icansson
0

En godkänd shettishingst har ju med genomgått vet besigtning

Mossedal
0

# 5 VILKET TREVLIGT INLÄGG! Med sådan inägg kanner man sig nog inte påhoppad, utan kanske tar en allvarlig funderare på att "hålla sig inom rasen". Fram för fler sådan inlägg när folk frågar om råd!

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

exitingsvillemo
0

#12 kan bara hålla med =)

IdaT
0

#12 & #13 Tack så jättemycket!

MadeleneJansson
0

# 12 Precis min spontana tanke! Guldstjärna till Ajdidodii!! Själv kan jag inte formulera mig så "snällt" när frågan kommer på tal…

IdaT
0

TS, förlåt för trådkap, men vill gärna dela med mig av tips jag fått, så att även andra kan få uttrycka sig på ett bättre sätt, så att människor slipper bli påhoppade över internet. Glad

#15Tack så mycket! Fick dessa tips av QALM här på iFokus, som jag tänkte på när jag skrev inlägget i #5:
"För att människor inte ska ta illa upp när man ger råd ska man aldrig utgå ifrån dom utan sig själv. Tex: Jag skulle inte betäcka med den hingsten istället för du ska inte betäcka med den hingsten. Det ger den som får rådet en möjlighet att ta ställning till ditt råd. Istället för att du säger till personen hur den ska göra."
Behöver jag säga att jag inte alls formulerade mig bra innan dom tipsen jag heller? Skäms

seijsing
0

#5 Oj vilket trevligt svar du skrev, kan bara hålla med de övriga - det behövs flera rådgivande inlägg med den vänliga tonen istället för alla de som verkligen "pekar med hela handen"  =)    (vilket jag tyvärr tycker är alldeles för vanligt här)

Fint gjort!