Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 7153 ggr
balotte
1

Är det farligt med körsbär?

Vi har ett körsbärsträd som hänger över i hästarnas hage. Tror ni det är farligt för hästarna att äta dom, har räfsat upp men får inte upp allt. Hörde nu när jag var ute att de stod och knaprade på kärnorna.

runas
0

Tror inte det är farligt fast jästa körsbär kan ju bli lite kul…

min kompis fullblod käkade äpplen som låg på backen under ett träd i hagen o blev aspackad! Han vinglade, hängde med huvudet o kunde knappt stå, vi fick stödja honom o sen ut o gå lite med honom tills han piggade på sig lite. Aldrig sett en så patetisk häst, han såg verkligen full ut!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Kimpa
0

Har ingen erfarenhet av det, men det första som dök upp i huvudet var att kärnorna är ju väldigt hårda, så man kanske ska se upp för trasiga tänder?

Sehvrin
0

Vår ena älskar att äta körsbär (inklusive bara kärnor) och direkt farligt tror jag inte att det är, för hon åt körsbär förra året också (och kanske innan dess). Möjligen blir tänderna lite slitna, men jag tror inte att de går sönder.

Något jag är lite mer orolig för när det gäller körsbär är att getingar brukar sitta och smaska på dem, så det finns ju viss risk för geting stick.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[lindatornerup]
1

Jag har ingen erfarenhet av körsbär men däremot plommon!!! Min nordsvensk Lukas äter det ibland och resultatet blir att han släpper sig så han nästan far runt ihagenTungan ute…och tyvärr är det inga "diskreta" heller direkt, så grannarna undrar nog ibland vilket foder han går på …Skäms

balotte
0

Då kan jag nog vara lugn fick bort mycket men inte allt, ska gå ut och kolla tänderna.

Tack!

Lotta

AnnicaL
0

Har egentligen ingen aning om hur det är för häst… Men jag har tamråttor och till dom ska man plocka bort kärnorna i stenfrukter (om jag inte minns fel så kallas väl körsbär, plommon och sånna frukter med bara en stor kärna så?). Detta pga att det fanns någon blåsyra eller något i kärnorna som gjorde att det inte var bra för råttor att gnaga på dom.

Kan ha missat något och det behöver ju inte alls ha betydelse för häst, men det är ju tråkigt om dom skulle bli sjuka eller något av det…

#1 Hahaha, vilken syn det måste varit! =)

BoelH
0

Mina "spottar" minsann ut kärnorna (plommon). Det ser bara för roligt ut. Men visst är det imponerande!Tungan ute