Chipmärkning föl
Har en till fundering… =) När chipmärker ni era föl?
Har hört att det är skadligt när de är för unga, men var går gränsen?
Jag brukar göra det i oktober-november när det frusit ute men med de nya reglerna blir jag så illa tvungen att göra det på nyfödda from nästa år.

Så om jag gör det snart (han är 6 veckor) borde det va ok?
Våra är födda i maj, och de är chippade allihopa. Tror inte ett ögonblick på att de kan bli problem med muskulatur eller att de är för små i nackarna. Man använder samma chipp-spruta till kattungar och hundvalpar. Våra är runt 1-2 månader när vi chippar dem.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#3 Men det är lite skillnad då katter/hundar får chippet innanför huden och inte i muskulaturen 
Jag kommer chippa mina miniföl tidigast vid 2 mån
Det är som # 4 säger. På hund och katt och dom flesta smådjur sätter man chippet under huden. Men på fåglar sätter man det i en muskel, vilket kan vara pilligt ibland.
Men visst tycker man det är lite onödigt grov nål åt de små.

har chippat en av fölen här som är född i April, ska ta den som är född i Maj nu och sen ahr vi ju en liten kille som föddes i mitten av Juli.. det känns tidigt men vi blir ju tvungna så det är bara bita ihop !
chippade ett halvblods föl som var 3.5 vecka, men det kändes inte så jobbigt för dem är ju större…
Chippets storlek är som ett riskorn eller en fjärdedels millimeter bredare. Jag chippar med "pistolen" samma vecka de föds. Ser inte några som helst problem med det. Och då har jag små miniföl.
Blir intressant att se om några år om man kan se några problem eller inte med föl som blivit chippade tidigt. Jag försöker att ta det så sent som möjligt in på året. Tror inte att det är några större problem, även om man skadar små bitar av muskeln, så är ju halsen itne något de använder mer än med deras egen vikt - inte bakdelen osv. Men tycker det känns bättre att gör det på någon som är äldre oavsett, både för deras kropp och att de kan vara lättare att hantera genom att de litar på en~ Jag skulle inte lit på någon som ger mig en spruta när jg var liten bebis i.af xD
Hakuna matata!

Läste någonstans en rekommendation om att fölen skulle vara iaf en månad gamla. Så det går jag på.
Kommer dock inte ihåg var jag såg rekommendationen… 
# 7
Vilket märke på chipp har du ?
#10 ISO-chippen, de är annorlunda än mina gamla DataMars
#8 Tja, våra älsta som vi chippade som 1-2 månaders föl är nog i alla fall 4-5 år gamla, och jag ser inget som helst fel med deras nackar där chippet är insatt…
Tillägg: Vi började chippa fölen 2002, ur den kullen finns bla en godkänd hingst och två diplomston, ena stoet är visad med 45 p och BIS.
Delad glädje är dubbel glädje :)