Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1285 ggr
kahelin
0

vilket bett?

Vad har ni använt er av för bett när ni börjat vänja in era pållar vid bett? och hur länge har ni vänjt in dem innan ni börjat tömköra eller så?

Emma-Andersson
0

Jag använder ett vanligt rakt tränsbett bett vet inte vad det heter.

Tycker att et fungerat bra på mina.

olesen
0

rakt bett är ju snällast för hästen, tredelat är inte heller så skarpt, dom som är känsliga i munnen andvänder vi rakt och tredelat på , dom som ligger på och drar väldigt andvänder jag tvådelat.

seijsing
0

Jag har använt tredelat på mina shettisar. Risken med tvådelade bett är att de går upp i gommen och skaver. Bytte även från tvådelat till tredelat på mina halvblod och tyckte att jag märkte en positiv förändring på bägge.

Kimpa
0

Vi har använt oss av både raktbett och tredelat med fasta ringar. Även att de är smala då de trots allt har en liten mun.

Har släppt ut dem en stund i paddocken med bett för att de ska kunna röra sig och känna av bettet utan att man har någon inverkan på det.
Redan efter en-två ggr har vi börjat med lite tygeltag från marken ( gåendes brevid) innan vi börjat tömköra.

exitingsvillemo
0

börjar alltid med ett rakt bett med fasta ringar, fungerar bra.

Brukar promenera några ggr med tränset, men med en grimma utanpå som jag fäster grimskaftet i, bara för att dom ska få vänja sig vid att ha bettet i munnen (att släppa ipaddock borde fungera lika bra, men jag har inte den möjligheten)

När hästen vant sig vid bettet och inte gör fula grimaser/försöker spotta ut det, så går jag vidare till tygeltag under promenaden.

Hanna-D
0

Rakt, tredelat eller tredelat fullcheck (om de är oroliga i munnen). Använder en grimma över tränset tills de vant sig vid bettet.

Ahnna
0

Jag är inget fan av raka eller tvådelade bett. Använder bara tredelade tränsbett på ponnyerna, så smala som möjligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

runas
0

Har alltid använt mig utav tredelade bett på mina ponnyer men min nya 3-åring gillade inte att det skramlade i munnen så på henne har jag rakt bett och det funkar finfint.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

kahelin
0

vad har ni för storlek på betten?

PP
0

Brukar börja med ett rakt bett och sen gå över till ett tredelat sötmalmsbett alternativt tredelat fullcheek.

Sen fortsätter jag att alternera mellan raka och tredelade bett för att det enligt tandläkare ska vara bra att variera både bett och nosgrimma (och bettlöst). För enkelhetens skull har mina ponnyer därför ett par-tre träns var…Oskyldig

Jag tycker själv att det är lite svårare att tömköra/köra på raka bett, för att det krävs mer av "cykelstyretänkande". Men det är förstås bra träning för mej oxå. Flört

Mina ponnyer varierar mellan 8,5 och 9,5 i bettstorlek.

Kimpa
0

Vi har också 8,5 och 9,5 på betten

seijsing
0

8,5 här med

runas
0

mina har 9,5

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

zettan
0

ni som börjar med raka bett (jag gör de oxå) varför byter ni sedan bett? Alla mina körs på raka bett. Vissa med rörliga ringar och vissa med fasta. Jag testade tredelat för ett tag sen men fick då en "käftig" häst. Så bytte tillbax till rakt och då var de mkt bättre.

Elshira
0

Jag använder mig av 3-delade till alla vi har för tillfället utom möjligtvis ett pelham vid dressyren (har welsh ponnyer)

Hakuna matata!

zettan
0

#14 hoppas ingen tar de som att jag är emot andra bett. Bara intressant att se varför ni byter.

Elshira
0

Raka bett är väldigt snälla bett och det vet nog de flesta~ Men jag tycker att helt oledade bett är br t.ex ut i skogen, vid körning osv, men på dressyrbanan tycker jag att man blir mindre kännslig i handen av dem.

Tycker att de 3 delade betten ger en bättre kontakt och en mer finkännslighet än de raka, samtidigt som de inte blir "vassa" som de 2 delade betten blir.

Hakuna matata!

Hanna-D
0

Har fått tag i ett grodbett, stång men har inte provat det än. Någon annan med erfarenheter?

runas
0

#18 grodbettObestämd?

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upplever att jag svänger bättre på ett tredelat än ett rakt i precicionen och i hindrena, kör hellre på ett rakt i dressyren.

Hanna-D
0

#19 Grodstång (man ska inte jobba och tjuvsurfa samtidigt Flört), kallas även fransk stång. Finns med fast och rörlig skänkel.

Ninnii
0

Jag använder bara raka bett då jag prövat tredalde och två delat. Tycker de går och slår med huvudet och inte alls är nöjda, men efter att börjat med raka så är de jätte fina med huvudena. När jag var i Holland köpte jag en liverpoolstång som var med rak mundel, och det går Bill som bäst med. Sen det här med styrningen på rakt bett, fungerar bra, tycker inte det är sämre än andra. Mne sedan så träningsmässigt så vill man ju komma så långt att man inte ska behöva styra för mycket. Tycker själv att Bill iallafall har kommit så långt att det ibland känns som han känner vart jag är på väg. Sen kör jag han mycket med höger,vänster för då är han beredd på vart vi ska. Så då behöver jag inte styra han så mycket med tömmen. Mne det är mycket träning som ligger bakom detta. Men i år fungerar Bill väldigt bra.