ringde min hovslagare idag
och bad om hjälp med min 3åring.
han trampar diagonalt med vänster bak mot höger fram. tydligen kanske man kan rätta till det med ett par skor.
Jag e ingen expert på sånt.. men till svar får jag bara. är han snäll? jag har inte tid att bli skadad…
Urkburk… nu vette tusan vart man ska vända sig. ska ringa runt lite o se om det finns någon annan hovslagare…
Bor du i Skåne? Isåfall kunde du nog "lånat" min hovslagare, han är en klippa i alla läge och dessutom mycket duktig. Du får höra av dej om det är här nere du bor MVH Linda

Och bor du norrut kan du säkert låna "min" hovslagare. hon är super på korrigeringar!
Skulle aldrig komma på tanken att byta bort en hovslagare som gör ett bra jobb bara för att han sagt att han INTE vill bli skadad! Det är väl en helt rimlig fråga från hans sida, även om han kansks uttryckte sig klumpigt.
Har en god vän som är hovslagare och det har hänt med än en gång att hon kommit hem från en skoning och förbannat sig själv för att hon inte frågat före!
Vår hovis blev riktigt illa skadad av en B- ponny som bar sig illa åt. Det blev en skada som han aldrig blir helt frisk ifrån.
Jag förstår fullt och fast om man inte tar åt sig en häst ( stor eller liten ) där skaderisk föreligger.

jo självklart förstår jag hovslagarn. men hur gör alla andra som har unghästar? jag vill inte att någon som är rädd för att bli skadad ska sko min häst för det känner säkert hästen att han/hon är osäker och då kanske det händer just för att man är lite osäker o velig kanske. men jag tror det har löst sig iaf…

Jag har många unghästar, här har aldrig ens den frågan ställts.. har även provat andra hovslagare och ingen har frågat något sådant, mina unghästar har iofs inte heller varit nå besvärliga, men det får jag väl äta upp nu när jag skrivit det ;)
kan nog tycka att det tillhör den vardagliga skötsel att på föl och unghästar vänja dom vid att ta på ben, lyfta hovar och när det funkar vänjer man dom vid att knacka trixa med hoven…lika viktigt att detta fungerar för såväl skötaren som hovslagare eller vetrinär.
Ju svårare det är att få föl/unghäst att samarbeta desto mer tid får man lägga…tillhör vett och etikett att andra ska kunna vårda hästen utan att riskera att skada sig…ja, det är vad jag tycker i alla fall.
Jag har full förståelse för att hovslagare har krav på att hästen ska vara samarbetsvilliga…tror att fler och fler hovslagare ställer krav på oss hästägare att ha väluppfostrade hästar.
Hovslagare skall också vara snälla och inte lyfta för högt och bända i små ponny ben Om de gör de så kan den mest snälla och sammarbetsvilliga lilla pålle bli en "odåga"…Så säg ifrån om det förekommer.
Veritas odium paretFörvånad

#0 Men om det är din ordinarie hovslagare, så borde han väl veta om hästen är snäll?
Min hovslagare är super! Han verkar alla föl gratis, för då vet han att de blir gjorda (och korrigerade om det behövs) och att de sedan är vana vid honom när de är större och det blir dags för tex. skor :) Och jo, det finns folk som är för snåla för att verka sina föl…
Håller helt med #8! Har själv snälla och duktiga pållar , både stora och små, men fick för några år sedan leta ny hovslagare , då min blev sjuk! Och det är svårt häromkring iallafall att hitta någon som vill ta nya kunder , speciellt om man säjer att man har shetlandsponnyer!! Och tyvärr blev det att man under en kortare tid, fick ta dom som hade "lust" att komma för att verka dom små! Bla var det en som det räckte att hon kom innanför dörren så blev det "problem"!!!! Hon skrek och gapade på dom och slog dom med raspen och jag förstod rätt snabbt att hon faktiskt var rädd!! Så det blev enkel biljett ut ur mitt stall, och sedan på telefonen och leta vidare, det stod ju två halvfärdig verkade shettisar istallet. Iallafall så fick jag så småningom kontakt med Lars , som jag har nu, och som jag är oerhört tacksam för. Han är en sån pärla , och han var här en gång i veckan och kollade Delfie, när hon hade problem med veka kotor! Hör till saken att han har ca 10 mil hit ..en väg ! Hovslagare och vetrinär är nåt som man bör vara noga med att det fungera med, både för hästen och en själv tycker jag!
Håller med föregående talare. Känner inte din hovslagare till hästen, som är tre år?..eller är den nyinköpt? Men visst får de fråga om de är hanterbara.
Har också svårt att hitta vettig hovslagare nu när min skadade ryggen och fick steloperera ett par kotor, men han ska komma igen. Han fick även lårbenet avsparkat av sin egna hingst för några år sedan och var borta ett tag. Han är duktig och har skott på Täby galopp. Han heter Terence McFadden (Heaps tidigare) Finns i Götene. Jag vet att han vill ha fler kunder.. om han nu fixar detta.
Han har inget emot mina shettisar ivf trots att han är låång..
Jag kan hålla med TS att det var en klumpig formulering på fråga.
"Är den snäll? Jag har inte tid att bli skadad" Jag skulle ALDRIG lova min hovslagare att det är helt riskfrit att sko/verka mina hästar, det är ju ändå en levande varelse och olyckor inträffar även om hästen normalt är väluppfostrad. Förstår inte hovslagaren det, har han för lite kunskap om hästar för att få verka mina.
Men kanske man ska ha i åtanke att det just var "een klumpig formulering" så man kanske inte ska skicka hovis om man trivs med honom i övrigt.
Själv är jag helnöjd med min hovis, han har egna shettisar och vet hur man kan lyfta ett shettisben. Han jobbar också som hovslagare på ATG-kliniken och är duktig på korrigeringar och dyligt