Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2387 ggr
[Rebecka]
0

avmaskning

Är det bra att avmaska bara en häst om man misstänker att ena ha mask? Eller ska man ta alla på en gång om man nu maskar en?    Har hört att de inte ska va bra att bara maska av ena och inte d andra

Pia-Lena
0

Om den häst man väljer att inte avmaska trots allt har parasiter kommer den man avmaskar att reinfekteras så mycket snabbare. Köp 2 st Kolla-Masken på Apoteket, ett mycket smidigt sätt att ta träckprov. Då v e t du om båda eller ingen av hästarna behöver avmaskas och med vilket preparat. Sedan bör dessutom avmaskningen ske i samband med byte till parasitfritt bete efter ett par dagar.

AnnaLundin
0

som Pia-Lena skrev, ta ett träckprov på dem och avmaska endast om det finns mask. Man behöver inte avmaska den häst som visar sig vara utan mask - varför ge kemikalier till en häst som inte behöver, liksom…

Pheobe
0

Jag hade avmaskat den som hade mask och inte de andra. Sen tar man alla innan betessläppet

AnnaLundin
1

#3 - varför ska man ta alla menar du? varför ska man ge avmaskningsmedel till en häst som inte har någon mask?

Stallmima
0

Ett tips på bra "masksida"  www.maskkontroll.se

Pheobe
0

#4 Jag maskar ALLa mina hästar två gånger om året. Har man unghästar och äldre hästar i samma hage och någon har mask har man det helt sannolikt på alla hästarna efter ett tag. Sen HAR jag mask här så jag vet att jag behöver maska både mot blodmask och styngflugans larver.

AnnaLundin
0

#6 - njäe, det är inte alls säkert att det är som du skriver. Det är inte alls ovanligt att några hästar är "nollade" på träckprov och att någon enstaka är en maskmagnet och "smittspridare".

Om du vet att du har mask i dina hagar så är det väl i första hand beteshygieniska åtgärder som bör användas för att bli av med parasiterna. Mockning av hagar, sam- eller växelbete med får/nöt, putsa rator och liknande.

Att ge avmaskningsmedel till en häst som inte har några, eller bara ytterst få parasiter gör inget annat än att möjligen öka på risken för resistensutveckling hos parasiterna.

AnnaLundin
0

blidde dubbelt

Madick
0

#6 - Absolut inte! Utslaget är det 20% av hästarna som bär på 80% av maskarna. Många stall har så lågt smittryck att de inte behöver avmaska alls, bara har regelbundna kontroller med träckprov.

OM man har smittspridare hos sig så är det viktigt att avmaska regelbundet hela betessäsongen med medlets intervall för att stoppa smittspridningen. Att avmaska mot blodmasken 2ggr/år utan att veta hur stor smittan är är helt meningslöst. Avmaskar du i maj och september t.ex. så är smittan från hästarna borta i 4, 8 eller 12v beroende på vilket medel du använder, således släpper de ut en massa ny smitta efter 1, 2 eller 3 månader innan du avmaskar igen och hästarna tuggar i sig en massa nya ägg som de sprider vidare osv.

Hur mycket smitta man än har går det att planera och sanera så smittrycket minskar rejält på bara 2 år.

De stall jag hjälpt med parasitstrategier visar alla samma resultat, max 2 år sen är de nere på att avmaska en eller två hästar per stall regelbundet, om ens det.

Madick
0

#1 - Om du MISSTÄNKER mask så börja med att göra prov för att konstatera att så är fallet. Enbart de som visar positivt avmaskas.

Pheobe
0

Jag avmaskar mina hästar som VETERINÄREN sagt! Basta!

Prover ÄR tagna! Skäms på ER som tor att ni kan ALLA individuellas problem. Eller ja problem är det inte heller kan jag inte påstå. Hur kan ni säga att gör si och så då ni inte vet hur andra har det? Jag skriver hur JAG gör med mina hästar. för att MIN veterinär sagt det.

avmaskar man som flera veterinärer vill ska man ALLTID göra det var 6e-8e vecka hela sommaren vilket är helt onödigt.

AnnaLundin
0

#11 - det sorgliga är att väldigt många veterinärer har alldeles för dålig koll på hur man effektivt bekämpar inälvsparasiter. Det är lika fel att alltid avmaska hela somrarna som att avmaska "i blindo".

Det finns FLER än du som läser de svar som skrivs här och om vi någon gång ska få bukt med parasitproblemen så behöver man få med all information när man skriver om avmaskning. Har du gjort träckprov som gett dig svar - toppen! Skrattande Men det har inte framgått av dina tidigare inlägg…

Pheobe
0

#12 Det är väldigt konstigt att preparaten blir receptbelagda och då hamnar i dessa okunniga veterinärers händer. Det är veterinären som ska ta träckprov (läs rekomendera) och SEN skriva ut recept. så det är faktiskt upp till veterinären och inte den enskilde hästägaren att kunna allt. Jag gör som veterinären sagt till mej för jag vet väl inte bättre då då.

Pheobe
0

#12 Hästen som blev behandlad för blodmask fick träckprov taget på djursjukhuset.

Mot styngflugan maskar jag ALLTID i slutet på oktober då vi har fruktansvärda mängder ägg på hästarnas ben. Också här enligt veterinärens rekomendationer. Och det finns inte nåt jag kan göra åt hagarna för stungflugan. Vem ska springa och mocka sommarhagarna?! Och kossor kan jag inte ha här. Hagen blir putsad en gång om året och den har tom blivit besprutad så mer finns inte att göra. Det hjälper inte att plöja upp för det kommer igen och igen ändå. Får kan jag heller inte ha här så maska får jag göra.

Du menar att jag inte behöver maska innan betet? Men alla som har hästar ivägskickade säger att man ska man ska innan dom åker dit. De blir maskade där också. och ska man först ta träckprov och sen maska blir det ju hur dyrt som helst. då måste man ta prov varje år och om det varje år visar att man ändå måste maska blir det svindyrt

Madick
0

#14 (och 11): Läs igen vad du skrivit så ser det du skrivit att du gör ut som allmänna råd. Det står ingenting om provtagning och veterinärens råd där. Tänk på vilka som kommer läsa det du skriver och hur det kan uppfattas.

Avmaskning på hösten om man har stora mängder styngfluga håller jag absolut med om!

Men våravmaskningen, där är det noll koll. Du avmaskar utan att veta om hästarna verkligen sprider smitta, och dessutom bara en gång så de som ev. hade något fortsätter sprida smitta när intervallet på medlet gått ut.

Läs vad jag skrev tidigare, det tar max 2 år att få ordning på ett rejält parasitnedsölat stall och då är det provtagning och avmaskning med korrekta intervall under denna tiden, sen är det lugna gatan!

Pheobe
0

#15 Vem snackar om stall? Mina går på lösdrift och där gödlas ut varje vår så där lär knappast vara något kvar. Det är hagarna som i så fall är problemen. Och problemen bottnar inte i egna hästar utan i alla andra hästar som varit här på betäckning. Man kan omöjligt hålla reda på alla andras hästar också, därför maskas de egna. Och eftersom en häst haft blodmask rek veterinären att man avmaskar alla unghästarna, inte de vuxna.. Unghästar ska alltid avmaskas enligt veterinären, de gamla kan man hoppa över och kanske ta prov på men de unga ska maskas. Sen kan jag ju tycka att om man maskar de unga och inte de gamla och de unga har mask så får väl de gamla det också?

Och NEJ jag ger inte ut rekomendationer, jag skriver vad JAG hade och har gjort. Sen får väl andra göra som dom vill

Madick
0

¤16 - Med "stall" menar jag inte byggnaden i sig, utan ett ställe där det finns hästar, med alla marker och övrigt som ingår.

Steg 1 är att TA kontroll. Det går att sätta vilka krav som helst på de hästar som ska få komma. Där jag lämnat ston på betäckning har det varit krav på att de ska vara avmaskade innan de lämnas. Dessutom hjälper det inte att avmaska de egna om det inte är de som sprider smittan. I första hand är det för markernas skull man avmaskar. Hästarna klarar stora mängder parasiter utan att bli dåliga. Dessutom har många ett starkt eget försvar mot parasiter.

Blodmask är hästens vanligaste parasit som alla hästar i mer eller mindre mängd har. Det är också den man bekämpar under grässäsongen OM man har hästar som sprider smitta. De olika medlen tar olika mycket av blodmasken. Pyrantel tar vuxna maskar, dvs efter 4 veckor sprids det lika mycket ägg igen. Ivermektin tar vuxna och "ungdomar" och det dröjer 8v innan äggen sprids, och så moxidektin som håller borta äggen hela 12v och dessutom skyddar hästen i 2v från att plocka upp ny smitta.

Unghästar behöver ofta mer hjälp med avmaskning, men även där gäller det att man har kontroll på markerna. Ju bättre förutsättningar desto starkare hästar som INTE blir smittspridare.

Sen är det ju så att det som skrivs som forum med "såhär gör jag" TAS som rekommendationer, särskillt om du är någon som är "känd" på forumet. Tanken blir då "funkar det för henne funkar det för mig" och det är där problemet blir, för ingen har en exakt likadan situation.

Vad gäller vad veterinärer säger så litar jag inte blint på en veterinär i alla frågor. Jag har olika veterinärer jag vänder mig till beroende vad jag behöver hjälp med. Ingen kan vara expert på alla områden.

[Rebecka]
0

Troligtsvis har han mask då han haft feber, rinnig avföring, vatt allmänt hängig, mest bara pillat lite i höet och inte vatt så social som han brukar vara.. Har pratat med veterinären  med o enligt han e de garanterat att han har mask. Så han skrev ut ivomec till honom och hoppas nu att han ska bli sitt vanliga jag igen.. Han blev ju maskad i oktober men de tog väl inte allt..

tack för alla svar

Pia-Lena
0

Jag har nyss gjort Kolla-Masken på mina två hästar. Resultatet blev 0 EPG på islänningen, 21 år, och 800 EPG på shettisen, 3 år. Eftersom shettisen tidigare haft problem med stora blodmaskar begärde jag en odling för att se om några sådana fanns kvar, det gjorde det inte, äggen härrörde uteslutande från små blodmaskar. Så nu kommer jag alltså att avmaska shettisen men inte islänningen.

Madick
0

#18 - Jag har faktiskt inte varit med om att mask orsakat feber och rinnig avföring… Och om så var fallet så vore det verkligen läge med träckprov och ODLING för att få koll på om det är stora blodmasken med i matchen, då krävs åtgärder i hagen då det är en av de få parasiterna som faktiskt kan döda sin värd.

Att din veterinär skriver ut avmaskningsmedel utan att göra något prov först och dessutom ställa en mycket vag diagnos är som att du får penicillin av doktorn för förkylningssymptom du berättar över telefon.

[Rebecka]
0

#20  mitt ena sto hade blodmask i november då hade hon fått rinnig o lös avföring o hade även 39 graders feber..

AnnaLundin
0

#21 - är du säker på att febern och den rinniga avföringen berodde på blodmaskarna då? Kan det inte lika gärna ha berott på något annat, en störning i tarmfloran t.ex?

[Rebecka]
0

#22  ja helt säker på de är jag.. Då hon blev mkt bättre och friskare efter att hon skitit ut blodmaskarna o hon tog sig i hullet o så med..  detta hände när hon precis blivit utlånad på foder o tack vare att fodervärden avmaskade henne mot blodmask med så fick jag reda på att d va de.. Hon var ju maskad med banmint i oktober men den tar väl inte blodmask.. Först trodde vi d var att hon blivit särad på fölet sitt men så va det inte.. Fodervärden har  även pratat med veterinären om detta

Pia-Lena
0

Tänk bara på att om den lösa avföringen beror på en tarminfektion och inte på parasiter så kan en omgång med antihelminthika göra problemet än värre. Träckprov är att rekommendera, Vidilab är oerhört snabba med svar, tror det tog två dagar efter taget prov innan svaret kom via mail.

Madick
0

#22 - Banminth tar vuxna blodmaskar.

PetraJ
0

#22 Våran en nsv hade feber som hoppade upp och ner. Tillslut så skickade veterinären oss till skara med henne för han kunde inte lista ut vad som var fel på henne. Korde upp henne på fredag och skulle ringa tillbaka på måndag för besked. Höll på att dö när vetten sa att hon var full av mask och där av febern.

[Rebecka]
0

#25 ok men då kan hon ändå inte fått ut alla när hon maskades o oktober.

#26 ja då är de rätt normalt att dom får feber om dom e fulla med mask.. Så då va d inget konstit att mitt sto hade så hög feber o sen nu med att även min vallack hade feber..

MIn vallack är ju helt som vanligt nu igen iaf efter  att han blev maskad förra veckan.. Så d va mask han hade.. Kan ju känna igen att både mitt sto o min vallack hade samma symtom med feber, rinnig avföring, osociala, hängiga o även lite avmagrade..

Madick
0

#27 - Kan du vara snäll och be din veterinär tala om var h*n hittat att feber är ett symptom på mask. Jag hittar det nämligen inte någonstans. Avmagring och diarree kan vara tecken på massuppvak, dock brukar man då även hitta maskar i bajset.

Att din valack också hade feber och det nu har gått över kan ju helt enkelt vara en infektion…

Sen är det ju bra om man vet lite om maskarnas livscykel och vad man använder för medel och hur länge de verkar och på vilka maskar (oj vilken knepig mening det blev). Så svårt är det faktiskt inte som det kan verka.

#26 - VILKEN mask var hästen full av? Om det var blodmask, odlades det på äggen så de kunde kolla om stora blodmasken fanns, och om så var fallet, vad fick ni för råd då?

icansson
0

kollade lite i en vet bok jag har hemma o där står det feber o rinnig avföring kan vara symptom på mask.

Pheobe
0

#28 En häst kan nog får ganska många sympton vid kraftigt maskangepp. Jag vet en som fick feber och kolik och var full med blodmask. En arab dock men ändå.

Madick
0

#30 - VILKEN blodmask. Talar vi lilla eller stora här? Det är skillnad.

Madick
0

#27 - Igen, om dina hästar blir så dåliga av mask är det stor sannolikhet att de har stora blodmasken. Att bara avmaska räcker inte då, utan markerna behöver saneras så mycket det går. Äggen/larverna finns kvar och återsmittar hästarna.

Just därför borde din veterinär tagit prov innan avmaskning för att kontrollera om ni har stora blodmasken på era marker.

stallostby
0

Min ena häst (arab 17 år) påvisar "alltid" mask så han får odlas, men ingen av mina shettisar hittills… Men han behöver ändå inte maskas av.

MEN om jag får knycka tråden (annars gör jag en ny). STYNGflugelarver..? Har fått svar i min egna tråd om att avmaska eller inte, men vill ta upp frågan igen..Ska man maska på hösten eller är det meningslöst? min arab är full av ägg på benen…

Madick
0

Om hästen har styngflugeägg på benen och du inte hinner skrapa bort allting varje dag så är det avmaskning med ivermektinmedel senhöst som gäller. Sen oktober ungefär, efter första frosten. Det gör att det inte kommer ut nya flugor nästa år iaf från dina hästar :-)

stallostby
0

Tack!! (känns omöjligt att få bort allt, nu vet jag ju ändå inte hur mkt han redan har fått i sig)