Fråga ang vaccinationer
Hur ofta ska de vaccineras, jag frågade när jag hämtade Puzzel när hon skulle vaccineras och de sa om ett år, och senaste vaccination är gjord 060118 sen har hon innan de fått två sprutor en 050722 o en 050816 mot hästinfluensa, ska hon ha en spruta då nu i Januari eller skulle hon haft den tidigare, jag har aldrig vaccinerat från att de varit föl förrut utan vaccinerat en gång om året, vill ju att det blir rätt. tack på förhand
När man börjar vaccinera (Influenska + stelkramp) ska dom väl ha 3sprutor med X-antals veckor mellan innan dom räknas som "färdiga", sen fylls Influensan på 1gång/året och stelkrampen varannat år. Jag har halv bra koll, men brukar alltid kolla med min Vet. när det närmar sig vaccinering så vet hon om det ska vara båda eller bara ena.

Trodde också att det var så men när jag började vaccinera shettisarna så fick de två med tre månaders mellanrum och sen den tredje efter ett år! Det kanske skiljer sig mellan olika prep? Utgår från att vet. vet vad de gör! 
hm här är det ca 6 veckor efter första sprutan och sen ett halvår och sen var 3 år i allafall när det gäller stelkramp
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Stelkramp är vart tredje år.

OK tack då ska jag kolla om hon ska ha influensa nu eller båda, men då är det iallafall en spruta nu i årsskiftet.

Jag håller på att vaccinera alla mina och de fick de första två med en månads mellanrum och den tredje ska de ha efter 5 månader enligt min vet.

Beror på , vi har fått samma information som en kombinerad spruta , den andra sprutan 5-6 veckor senare , nästa A2 efter ett och och nästa stelkramp efter 3 år , stelkramp ges ju vart 3:e år…
Ändrat det nu millan ;-)
#7 eeee inte var 3:e månad väl du menar väl år eller???
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

haha yapp du har så rätt så millan ;-)

Enligt tävlingreglementet!
1:a grundvaccineringen
2:a grunvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen) När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader. (minimikrav)
Källa: Tävlingsreglemente 1, Gemensamma bestämmelser.
Detta gäller hästinfluensan!