RKS-tävling 24/10 i Bålsta
PROPOSITION FÖR
RID OCH KÖRKLUBBEN SHETLANDS TÄVLING PÅ
STIGSBERGS GÅRD, BÅLSTA
24 OKTOBER 2009
Tävlingen är endast öppen för medlemmar i RKS.
1. Anmälningstiden utgår 8 oktober 2009. Anmälningsavgift 80:- per klass, insättes på RKS pg: 120 79 91 - 9. Skriv tydligt ryttarens/kuskens namn, antal starter, tävlingens plats och datum. Efteranmälningar mottages i mån av plats fram till klassens början mot en avgift av 100:- per start.
OBS! Anmälningsavgiften ska vara betald senast 8 oktober! Efteranmälan kan betalas på plats.
2. Regler enligt RKS tävlingsmoment, se www.klubbenshetland.se.
3. Klasserna som anordnas är:
Klass 5a, hoppning med ledare 10 cm.
Klass 5b, hoppning utan ledare 10 cm.
Klass 5c, hoppning med ledare 20 cm.
Klass 5d, hoppning utan ledare 20 cm.
Klass 5e, hoppning med vuxen på banan 30 cm.
Klass 6, hoppning 40 cm.
Klass 7, hoppning 50 cm.
Klass 8, hoppning 60 cm.
Klass 10a, precisionskörning, barn. (+50 cm)
Klass 10b, precisionskörning, senior. (+40 cm)
Klass 12, tömkörning precision. (Portar 55-60 cm.)
Klass 13 - 15, agility, yngre barn, äldre barn och senior.
Riden agility med och utan ledare.
Tömkörd agility.
Riden precision utan ledare. (Som precisionskörning fast uppsuttet.)
Handlerhoppning. (Hinderhöjd ca. 40 cm.)
Skriv tydligt på anmälningsblanketten om ni vill starta i någon av klasserna utan nummer!
Rosett till samtliga startande, plakett finns att köpa i sekretariatet för placerade ekipage.
4. Tävlingen hålls inomhus i ridhus 20x40 m. Framridning och framkörning utomhus.
5. Anmälan på RKS anmälningsblankett, ladda ner från www.klubbenshetland.se. Anmälan skickas till: Ahnna Ehnström, Sätra 230, 814 95 Älvkarleby. OBS, hela blanketten ska vara ifylld och underskriven för att anmälan ska vara godtagbar!
6. Alla ekipage ska ha egna nummerbrickor enligt TR. Alla ponnyer ska ledas i träns på tävlingsplatsen.
7. Frågor ställs till Ahnna Ehnström, 026-870 95, 073-959 576 4, ahnnaehnstrom@yahoo.com.
8. Ryttar-/Kuskmeddelande kommer att finnas på hemsidan senast 1 vecka innan tävlingen.
9. Minst 2 starter i varje klass för att den ska genomföras som tävlingsklass. Är det bara 1 anmäld i en klass så genomförs den som clear-round.
10. Lättare servering kommer eventuellt att finnas. Se ryttarmeddelandet för detaljer.
11. Box och rum finns att hyra, läs mer och boka på www.stigsbergsgard.se.
12. För vägbeskrivning, se www.stigsbergsgard.se.
13. Hederspriser:
Bäst Matchat Ekipage
Bästa Hingst
Bästa Barn
Bästa Senior
Välkomna! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Blir det inga priser för bästa sto och valack? Endast hingst? 

#1 Vi måste dessvärre jobba med det vi har och det finns inga Sto- och Valack-priser kvar. Om jag har möjlighet så kanske jag kan sponsra dem, men i dagsläget så låter vi det vara osagt. Bästa Senior och Barn får pris i alla fall. 
www.stuteriprecious.se
Okej 

Stigsbergs Gård är en kanontrevlig anläggning. Ska försöka få med några barn till denna tävling.
#4 Va roligt! Dra ihop ett gäng så vi blir några stycken. Det är ju nästan hemmaplan för er 

Gud va roligt på hemma plan :)

#6 Då får ni se till att komma! 
www.stuteriprecious.se
#6, står ni i det stallet? 

Upptäckte att det krockar med Nords halloweenutställning. Tävlingen den 20/9 i Uppsala är samtidigt som utställningen i Köping. mIna ryttare/medhjälpare är engagerade i Nord, får se om vi får ihop det.
#9, Någon utställning måste ni väl kunna hoppa över? Nu är det ju så nära er också 

#7 Hoppas de
blir första gången för oss då 
#8 Vi står nån kilometer bort men brukar använda ridhuset när de behövs
Putteliputt! 
Hm… Ska jag eller ska jag inte… Hihi, skulle vara roligt, men Ahnna då måste vi hinna träna nån gång före…
#13, klart att du ska åka!
Vore superkul om ni kom!
#14 Jo jag förstår att ni skulle tycka det vore kul, då får ni ju någon att skratta åt
när vi tar oss igenom prec. i sakta skritt… Hur länge är det OK att vara kvar på banan? Får man ta så lång tid på sig som vill?
En kvart 20 minuter, blir det bra?
Nej då! Fast enligt reglerna så får du ta dej igenom banan i vilken gångart du vill, då vi inte har någon maxtid. Så vill du köra banan i skritt, så gör det 
Men det finns ju 4 klasser till för oss vuxna, så de e bara o välja o vraka 

#15 I den tömkörda agilityn på Uppsala-tävlingen så vann ju det ekipaget som skrittade genom banan, för att de var felfria och ingen annan var det. Så ibland lönar det sig att ta det lugnt.
Eftersom vi är en nybörjarklubb så har vi ingen maxtid (oftast) och då är det ju ett ypperligt tillfälle att pröva en ny gren, kanske med en grön häst, i lite sakta mak. Så det är klart att du ska vara med! 
Den ni kommer skratta åt är mig, som kommer klanta till det för 100:e gången, det är jag säker på. Det är inte meningen att vi ska vinna tävlingar i RKS…
(Senaste gången vi gjorde det var 2003!)
Vad vill du träna på? Var någonstans?
www.stuteriprecious.se
#17 Hehe precis.. Jag försökte rejsa genom banan med drog på med 8 fel.. Så ta det lugnt, det är ett tips hehe.
Men Ahnna, i Strömsholm så kommer de gå kanon. Det är bra med drop-in så vi slipper tidspressen!

#18 Jag var för stressad på KM, det är sant, för det fanns inte tid till någon vila, lunch, avslappning eller fokusering, så att vi inte var helt felfria då kan jag acceptera. Men klantar jag mig i Strömsholm också så är det ju bevisat, jag ÄR för klantig för att vinna RKS-tävlingar! 
www.stuteriprecious.se
#19 Haha! Det kommer gå bra ska du se.
Att klanta sig händer alla 
Jag vet inte vart vi ska träna, vi har ju ridhuset här, men det blir ju en bit för dig att åka då… Finns det ngt annat åt ditt håll?

#21 Det finns ställen lite överallt här, men Gävle är väl lika långt för oss båda? Ungefär, i alla fall. Du får ju förstås gärna komma hit med häst + vagn om du vill så kan vi träna på nån gräsplätt. 
www.stuteriprecious.se

#20 Men när man har snabbast tid, gång efter gång, och hästen har gjort det den ska, och enda anledningen till att man inte vinner är för att man själv har styrt slarvigt eller sparkat på en kon (!!!), då känner man sig lagom idiotisk…
Att det händer på en tävling är väl okej, men ta KM som exempel. Allt gick kanonbra i precisionstömkörningen ända tills jag styrde för snävt mot port nr 9 och pållan höll på att gå förbi. Snabb korrigering bakåt-höger - och så rev vi en boll, ja… Tid 43.86, medan vinnaren hade 49.93! GHAAH!!! 
www.stuteriprecious.se
haha jo, jag förstår vad du menar.. Tävldade i Säter för ett par år sedan i agility, allt gick kanonbra och vi hade en riktigt bra tid tills vi kommer till prasselbandet, tror du inte jag river det med huvudet?! Vi slutade 6a pga att hästen blev skrämd när hon fick hindret över sig så vi stannade några sekunder..

Att skynda långsamt kan löna sig i en del sammanhang! 

Verkar som om jag kan få med mig ett par barn som kan o vill tävla. Var in o tittade på proppen och undrar lite över "Riden precision".
Är det på idelatid ?

#26 Nej, vi tänkte köra "snabbast tid vinner", som i precisionstömkörningen. Alltså ingen omkörning/omritt.
www.stuteriprecious.se
Ahnna, fel räknas också 

#28 Det är ju en självklarhet, tänkte att det var onödigt att skriva.
www.stuteriprecious.se
Någon annan som har planer på att komma? :)
Shetland nord har utställning den 24 oktober så vi funderar på o flytta tävlingen till helgen efter istället, den 31 oktober. Funkar det för er som tänkt komma?
TÄVLINGEN HAR BYTT DATUM! NYTT DATUM ÄR DEN 31 OKTOBER!!!!

#32 För mig blev det bättre !

#31 För mig blev datumändringen mycket sämre tyvärr för då har Shetland Öst utställning… 
#34 se till o kom ändå ;) Du har säkert varit på en del utställningar i år, tävla bruks nu ;)

#35 Ha ha jo i och för sig men hade planerat att åka på båda två och tyckte det var så bra att de var helgerna efter varandra men nu krockar de ju tyvärr.. Hade jättegärna åkt på båda…

Jag startar en ny tråd med rätt datum i rubriken…
www.stuteriprecious.se