Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1787 ggr
BoelH
0

Agility - vad ska man tänka på

I ett svagt ögonblick bestämde jag mig för att anmäla mig och hästen till agilityn på Bjärsjölagård. Det ska bli kul att testa, men jag har aldrig sett det utföras. JAg hoppas jag hinner se någon innan vi ger oss in på banan. Men jag undrar hur gör man?

Är banan fastställd så att "hinderna" ska tas i en speciell ordning? Går man banan innan? Är det på tid? I såfall när är det tid, eftersom vissa övningar är väl att hästen ska stå still..och springer man emellan.. Hjälp, jag vet ingenting känner jag….

Ge mig alla tips ni har!

[lindatornerup]
0

Hej! Jag ska också visa i agilty den 29;e . Det är "drop in " så du kan titta på några före dej, och banan är fastställd, så det är ok att gå banan innan. Och det är på tidFlört. Oftast är det några vanliga hinder att hoppa över, koner som man ska springa slalom runt, presening som ska springas över, stor "tunnel" som ska springas under, bildäck som pållen ska ställa framhovarna i, och ibland också att man ska backa ponnyn i ett "L"( bommar som ligger i ett brett "L", så du ska allså åven svänga ponnyn baklänges) Usch det lät mer komplicerat än det ärGlad!!  Du får gärna kontakta mej i Bjärsjölagård om du vill ha lite mer "kött på benen". Jag kommer att vara där innan kl 0930,  mitt mobilnr är:0738099742.  Vi har tävlat mycket i agility och delar gärna med oss av det vi kan ! Du kommer garanterat att tycka det är jättekul!!!!! MVH  Linda

BoelH
0

Tack! Vi kommer nog inte vara där fullt så tidigt, men jag hakar gärna på! Jag ser fram emot att testa och det är väl bättre att sikta högt än att aldrig spänna bågen eller vad man nu säger….får väl träna lite på kondisen i veckan!Cool

Ahnna
0

Det bästa är att träna hästen att klara av olika situationer och att kunna gå över plast, presenningar, vattenmattor och trasmattor m.m. Prasselband att springa igenom är en klassiker, så träna gärna på det också. Vippbrädor, däck, backningar m.m. förekommer med jämna mellanrum och det kan vara bra att ha förberett hästen på det.

Jag har patent på att vara snabbast men med något litet slarvfel, så det bästa tipset jag kan ge dig är att vara övertydlig på varje hinder och visa hästen exakt vad den ska göra (och kanske framförallt vad den inte går göra) och gasa upp tempot MELLAN hindrena istället. Jag har en förmåga att gasa hela tiden, vilket till exempel igår på RIKS:en ledde till att min ponny inte hann få upp alla fyra hovarna på lastpallen som skulle passeras. Så vi fick 4 fel för att vänster bak trampade utanför, helt i onödan…

Din egen kondis är jätteviktig också. Jag springer på adrenalin och jävlar anamma, så när jag kommer i mål är jag nästan medvetslös av syrebrist. Oskyldig Jag kan inte ens skylla på att jag är rökare eller nåt sånt, jag har bara sjukt svaga lungor! Skäms

Vänj hästen vid färglada saker, saker som fladdrar, saker som låter när det blåser, saker som ser skumma ut, saker med vatten i och så vidare. Kort sagt, är hästen väl miljötränad så brukar den inte rynka på näsborren åt en agilitybana. Flört

Lycka till!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

icansson
0

Jag ska på min första agility tävling på lördag har börjat träna hästen med att gå över presenning o ställa hovarna i däcket samt att stå på pall m.m jätteroligt e det men man blir nervösare för varje dag som närmar sig. även annan träning e bra som o prassla med saker o ting runt om kring hästen för att den ska vänja sig. Miljöträning. Min häst har inte varit ute så mkt bland folk o stim så jag tog mej en sväng in till samhället med henne igår jättebra träning tycker!

BoelH
0

Jag tror inte att miljöträningen i sig är det stora problemet, eftersom Terri är lugn som en filbunke i de flesta lägen (kanske ska vänta med att skriva något sånt till efter lördagen), utan snarare hur det praktiskt går till från start till mål. Vad är det man inte får göra och vad ska man alltid göra?

Jättebra med tips Ahnna, jag kommer nog försöka med säkerhet framför snabbhet. Jag vill ju gärna komma igenom allt, mycket hellre än att satsa på att bli först! Tungan ute

Men rent hypotetiskt….vad gör man om hästen tvärvägrar att göra en övning? Ta exempelvis en vippbräda, vad gör jag då? Går man vidare till nästa hinder och får x antal fel eller är det som att vägra ut sig på en hopptävling?

Säger domaren till att hästen har haft hovarna tillräckligt länge i däcket eller hur går det till?

Hur höga är hinderna? Och ska man allt som oftast hoppa med eller springa bredvid? Vilka hinder ska man springa bredvid och så vidare?

Jag vill veta allt som går att veta så gärna mer tips!

OCH…jag tycker att det ska bli skitkul!

Ahnna
0

När RKS kör agility så har man 10 eller 15 sekunder på sig, beroende på svårighetsgrad, och kan man inte ta sig igenom hindret då så får man 4 fel. Vi har inte kört med uteslutning efter 2-3 vägringar, utan man har sina sekunder på sig att genomföra hindret och sen får man springa vidare.

I däcket så brukar vi bara ha som regel att båda framhovarna ska vara i däcket samtidigt, de ska inte stå kvar en viss tid.

Hindrena vi har är normalt mellan 20 och 40 cm höga, enkelhinder. I RKS har vi som regel att handlern också ska hoppa med hästen, samt springa mellan konerna med hästen. Det blir helt enkelt för lätt om man bara behöver leda hästen genom/över ett hinder och själv gå på sidan.

www.stuteriprecious.se

BoelH
0

Tack så mycket. Nu känner jag mig mer på banan Tungan ute. Kul ska det bli!

Kris_J
0

Brukar det stå i proppen om vippbräda förekommer? Eller är det något man får räkna med kan finnas?

Veritas odium paretFörvånad

[lindatornerup]
0

Det står inte i proppen vilka hinder som används.. tyvärr, så det blir ju alltid en överraskning! Vi har också att handlern ska hoppa/ följa med, men hästen ska stå med hovarna i däcket några få sekunder i,  våra tävlingar. Det kan variera lite , men det kan du fråga om på plats.  RKS, var det dom som höll bla i agilityn i Huseby( Riks) i fjor? Ni hade en snabb och rolig agility bana där! (utan att "skryta" så vann min Urd den Flört) Men jag har lärt alla mina  shettisar agility, och min valack ska göra debut på Lördag. Han är fortfarande lite försiktig och "nervös" för "däcket", men han måste ju börja sin "karriär" någon gång!Glad Lycka till på Lördag alla agilitybitna !!

Ahnna
0

#9 Ja, det var vi. Den agilitybanan blev väldigt liten, eftersom det var platsbrist, men i normala fall brukar vi ha en längre banan med större avstånd mellan hindren.

#8 Vi brukar inte heller gå ut med vilka hinder som förekommer, det blir en överraskning. Allt kan förekomma, men vanligtvis har vi inte flera jättesvåra grejer.

www.stuteriprecious.se