Svansen borta...
Någon som har varit med om att svansen "trillat bort" längst ner på svansroten? Kan hästar få rävskabb?
Min lilla dam har eksem, men har aldrig någonsin kliat sig så långt ner förut, utan bara längst upp på svansroten. Jag undrade varför hennes svans blivit så tunn och upptäckte då att hon tappat (eller kliat av, men det ser inte riktigt kliat ut) nästan allt tagel på en yta som är ca 5 cm nästan längst ner på svansroten och runt om hela svansen.
Någon som har varit med om detta och vet vad det kan vara?
Hon kan ha kliat sig mot något och en stor del av taglet har stannat kvar där. Mitt förra halvblodssto tappade större delen av sin svans på det sättet, hon kliade sig mot en gren och taglet blev kvar på grenen…
Det är därför hennes svans - som egentligen var både lång och tjock - ser så fjösig ut på den här bilden:
#1 Jag bara ÄLSKAR den bilden!!
Till TS: för många år sedan hade jag en shettis som åkte hästbuss från Danmark och hem till mig (Norrköping). Den som hade lånat honom hade lindat svansen för att skydda den. Det var sommar och varmt, och svansen blev väl "kokt" på något vis, för någon vecka efter hemkomst började taglet falla i drivor.
Nu hade han en m y c k e t tjock svans, men det var säkert hälften som rasade. Själva svansroten var fnasig och ful. Jag tror inte att han kliade sig, det rasade av ändå.
Jag gjorde inget åt det, taglet växte ut igen.

Häller med Teddy vilken underbar bild…
#0 jag tror att det var fukten som gjorde det. Att bandaget stängde in fukt eftersom huden andas. Jag vet en bonde som märkte de kor som blivit maskade med en löst sittande bit eltape om svansänden. Flera av korna tappade svansen där tapen satt. Den ströp inte blodcirkulationen, bara gjorde huden fuktig och instängd.
#0 som svar på din andra fråga. Nej, de kan inte få rävskabb. Frågade vetten för flera år sedan då jag misstänkte det på vår hund, om det kunde smitta hästarna.
Svaret var att det kunde smitta till djur med pälsklädd svans, dvs räv, hund, katt…
0# är det sår på svansen? Eller bara avskavt?
#1 Verkligen underbar bild. Så kan det faktiskt ha gått till, det ligger en lös gren i hagen och en tuss av svanstaglet strax bredvid. Kanske har hon fastnat i grenen och dragit med sig den dit.
#6 bara avskavt, inga så alls.
Tack för alla svar, då är det säkert ingen fara! Jag har smörjt med "Superbra hästsalva" (eller vad den nu heter), tror att jag ska fortsätta med det så att inte knotten biter henne där det inte är något tagel direkt.

#0 precis så har flera av våra eksem hästar "gjort" också (shettis och islänning)
tappar tagel fast dom inte kliat sig, inte alla och bara helt plötsligt så tappar dom en massa i svansen, har aldrig sett att dom gjort det i mannen.
#8 OK, då kanske det trots allt beror på eksemet då?! Jag har haft henne i nio år (hon har haft eksem hela tiden) och har aldrig tidigare tappat svans på detta sätt… Just nu ser hon ut som en ardenner med helt avkapad svans längs svansroten. Det var inte så stor idé att spara de fem strån som satt kvar på svansen…