"Knasiga beteender hos hingstar"
Vi har ju Joystick Diablo född -06 och Pegasus född -07 här hemma.
Begge två är hingstar ett tag till så hormonerna flödar absolut hos Pegasus.
Han kom ju hit från Sofsan i april. Har alltså bara flyttat ca 2 km. Vi bor mera öppet så han ser lite mer bilar å så nu. men traktorer är han van med sen tidigare och ensilagebalar har rullats på åkern bakom hans hage hela hans liv…
Hur som helst så formligen VRÅLAR han åt lastbilar, mjölkbilen, bilar med släp, större bilar och givetvis hästtransporter som far förbi.
Å så då om de råkar cykla eller gå någon förbi deras hage uppe vid vägen så klart.
På senare tid har detta även lett till "uppvisning" av styrka hos gossarna.Dvs stå på bakbenen och bitas lite och dansa runt för att sen rejsa lite..
Fast värst va nog i går eftermiddag när Pegasus började gå fram och åter och VRÅÅLA åt de ny rullade ensilagebalarna på åkern jämte hagen.. å tyvärr så väckte han oss X antal gånger med detta vrålande i natt
Ja vi hade ju kunnat gå och ta in de inatt men jag trodde han skulle ge sig..
Joystick ja han hakade på en stund men sen strunta han fullkomligt i vad Pegasus gjorde..
Har era unghingstar sånna knasigheter för sig???
Det låter ju rikigt knäppt!
Våran hingståring har inga såna beteenden förutom att han envisas med att han ska bita i skorna på alla som vistas i närheten, men det är väl sånt dom brukar syssla med. ;)

Skor.. ja de ÄLSKAR Joystick över allt annat.. att lukta på både med och utan tänder.. DE känns som sagt mera normalt..
Anna-Carin
Ja vad ska man göra när det inte finns tjejer i närheten? Då får man tända på en rundbal….
Låter som om han fått en riktig testosteronknäpp!

Jo de är nog så. Har aldrig hört talas om något liknande tidigare.
I oktober ska vi kastrera så.
I natt har han dock sovit på söta örat. Matte var så hemsk igår att hon TVÄTTADE 2 små skitiga herrar. Å sånt tar på krafterna minsann
Anna-Carin
Vi trodde att våran hade flera bokstäver eller hela alfabetet (bokstavsbarn/häst) men när jag läst detta verkar han ganska lugn

Pegasus är alltså SNÄLL att hantera hemma och vi har inga problem så längre. Det har testats lite gränser där också men de har vi klarat av nu. För tillfället i allafall ska jag kanske tillägga för de kan ju komma nytt försök från den hormonstyrda gossen igen.
Å dessutom ser ju Joystick hur Pegasus gör och hakar på emellanåt..Även om han inte riktigt förstår VARFÖR de gör vissa saker
2 månader kvar till kastreringen ungefär så vi får väl skaffa öronproppar kanske..
Fler med "knasiga" unghästar??
Anna-Carin

#3 Min 2 års hingst tänder på kor och Shetlandsvalacker trots att det finns ston på gården.
#6 kanske ett snipp av stämbanden istället 

Det tål att tänkas på
Nu har vi kommit på att han även försöker komma i kontakt med hästarna uppe på ridskolan som ligger dryga kilometern härifrån.
HAN har inte varit dit sen 10 maj tack och lov.. de va ju dit Joystick rymde men då var ju Pegasus hemma i hagen..
Hästarna kom tillbaka dit förra veckan. Så de kan tänkas att han försöker prata med nån av tjejjerna där som han hört..
En lättretlig liten häst nu Pegasus. Joystick behöver bara tänka på att göra nåt som inte passar så attackerar han.
Har tagit in gossarna nu så de får vila lite även från varandra. I morgon ska jag försöka mig på lite tömkörning med Pegasus och OM han kan slappna av så blir det ut och skritta med rockarden så han får bli BÅDE kroppsligt och mentalt trött och glömma tjejjerna ett tag
Anna-Carin
Oj, du verkar ha ett riktigt litet hingst-monster där hemma ;) Snöpning är nog det enda raka.
Stackars Joystick som måste gå med monstret
Vi hade 2 arabhingstar (far och son) som båda var otroligt snäll i all hantering mot både hästar oavsett kön och mäniskor, men gick de i en hage bredvid vägen så skenade de ikapp men bilar som åkte förbi, samt var de båda helt tokig i om några kajor eller skator satte sig ner innom synhåll i deras hagar.
Hakuna matata!

Efter att ha tömkört i förrgår kan jag då komma med följande..
Stackars Pegasus har just nu 3 personligheter
I hagen testosteron styrd HINGST som vrålar åt det mesta och har inget tålamod med Joystick
I stallet Mattes gullegris som bara älskar att bli borstad och allmänt ompysslad
När vi jobbar Unghäst som vill vara till lags men som inte riktigt kan låta bli att prova ibland OM man verkligen måste göra exakt som matte säger..
Igår hade då JAG en fruktansvärt dålig dag. Mina ben ville inte alls fungera. Hade tagit in gossarna för en mat och vila paus. Joystick fick gå ut först då höll jag mig på benen i allafall..När jag skulle ta ut Pegasus så vek sig bara benen. Han tänka en och annan tanke att ut och leta häst.. men inte då!! Pegaus TVÄRNITADE och stod som en staty tills jag var på benen igen!!!
Joystick har ju lärt sig sen länge att matte dimper i backen och då stannar man tills hon är uppe. Pegasus har ju inte hunnit med så mycket än.. men OJ så mycket berömm han fick.. Å vad det värmde i hjärtat
Anna-Carin
#11 vilken duktig kille
ge honom lite tid att förstå alla dessa hormoner i kroppen, poletten trillar og ner snart.
Det låter ju som om du har en kanonfin liten ponny under monster-kostymen

Nu har jag pratat med veterinären och på tisdag blir det kastrering av grabbarna.
Lite tidigare än vad som var tänkt men röten är borta och de är det viktigaste.
Igår såg jag något för första gången.. De stod och KLIADE varandra och myste.. tyvärr så upptäckte de att matte kom så det övergick till brottningsmatch och uppvisning innan jag han få det på bild..
Anna-Carin