Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 2863 ggr
Miija
0

Hur hitta avelshingstar?

På SSS hemsida ( som är jättebra och bra skött! ) finns dock en brist. Man kan bara hitta hingstar med RS-nummer men inte de avelsgodkända, s.k EU-hingstarna. Synd, tycker jag. Stoägare som vill se utbudet av avelshingstar kommer inte åt alla och många är besvikna över det.

Är det någon som vet om det finns en plats där ALLA godkända avelshingstar finns listade?

Länka gärna om ni vet.  Tack på förhand!

Hovgarden
0

Finns inte alla på www.shetlandsponny.com elelr är det bara de med hemsidor?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Marta
0

Det kommer minst two more till sweden soon..!  Cool

Mer info kommer hopefully on www.bluemull.se in due time..

Miija
0

#1  De hingstar som finns på sidan du anger är hingstar där ägaren själv lämnat sin hemsideadress m.m. Jättebra sätt då den är aktiv med massor av länkar men inget som automatiskt listas. SH har heller ingen lista utan hänvisar till SSS och där listas de ej heller.

#2 Oh, no! Så nice och exighting. Undrar när "in due time" will be.. Flört   How många hingstar kan one have?  One to each mare..? Tungan ute

polgara
0

Men Märta, ni skulle ju inte skaffa fler hästar

AnnaLundin
0

Det måste vara en omöjlighet att hålla reda på alla hingstar som är tillgängliga i avel numera.

RS-hingstarna är ju enkla att hålla reda på, av förklarliga skäl.

Sen har vi de importerade, s.k internationellt godkända. HUR ska någon kunna hålla reda på var alla dessa finns, eftersom det varken finns något samlat register över vilka de är eller vilka av dem som är tillgängliga för avel?

Utöver dessa är det ju dessutom tillåtet att använda vilka (fullstammade, DNA-typade) shettishingstar som helst i avel. Och HUR ska någon ha en möjlighet att hålla reda på alla dessa?

Hade systemet med årlig betäckningslicens funnits kvar så hade det ju varit en väg att gå, men jag förstår ärligt talat inte hur det annars ska gå till så som läget är just nu.

Miija
0

#5  Det var ju just ett samlat register på de s.k EU-hingstarna jag efterlyste. Flört 

Alla hingstar vill nog ingen ha listade över men däremot alla hingstar, godkända för avel.

Helt omöjligt borde det vara om man satt i system att lista dessa tidigare. Alla importerade avelshingstar måste ju t.ex CEM-testas, så den vägen borde det gått att föra någon sorts register/lista.

De ska också vara härstamningskomtrollerade så den vägen kanske kunnat gå också.

Ägarna till dessa hingstar hade nog gärna sett att det fick stå även på deras hingstar att de är godkända för avel i SSS webbstambok. När det finns en så bra fungerande webbstambok är det synd att inte den tjänsten finns. Där kommer varken resultat eller om de blivit avelsgodkända, om de blivit det i annat land än Sverige. Varför kan man undra och vem/vilka har bestämt det? Stoägare med importerade ston hade säkert gärna sett att deras utländska resultat fick stå med i densamma..men det får bli en annan tråd.

Mossedal
0

Kanske en lista över alla hingstar med betäckningsblock ;-) Dessa får man ju bara ut om hästen är "godkänd" (CEM-testad om importerad etc).

För ett betäckningsblock måste det ju finnas om avkomman ska kunna reggas! Fyller man inte i blocket och rullorna spelar det ju ingen roll hur himla godkänd hingsten är.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Hovgarden
0

Håller med om att ett sådant register skulle behövas upprättas speciellt när vi har ett så stort och fint utbud av hingstar!

/Katja

AnnaLundin
0

#6 - jag förstår vad du är ute efter.

Men jag ser det svåra i att genomföra det. Det måste nog i så fall ske på frivilligbasis, att hingstägarna rapporterar in att de använder hingstarna i avel. För det är ju inte nödvändigtvis likställt att import av hingst => avelshingst. Inte heller nödvändigtvis så att DNA-test av hingst -> hingst i avel. Betäckningsblock delas ju ut till dem som ber att få ett till sin hingst, så det visar ju inte ifall hingsten är "godkänd" eller inte. Och idag är ju godkänd ett vitt begrepp, eftersom alla hingstar är godkända för avel.

(att jag sen inte förstår varför man väljer att stå utanför RS-systemet om man importerar en bra avelshingst är en helt annan historia, just nu är det det faktum att det inte är så himla enkelt att sammanställa som är uppe för diskussion)

Hanna-D
0

#6 Alla hingstar vill nog ingen ha listade över men däremot alla hingstar, godkända för avel.

Alla hingstar är "godkända" för avel nu, hur menar du?

Kris_J
0

Alkla hingstar med betäckningsblock som används går att finna i "Blåboken".

Veritas odium paretFörvånad

Miija
0

#11   Då måste jag ha sökt fel, för när jag testade den vägen fick jag inget resultat. Jag sökte på namn, dock utan reg.nr eller dylikt.

#10   Jag tror nog att du vet precis hur jag menar Flört. Skillnaden mellan hingst och hingst, godkänd för avel = premierats och godkänts för avel.

#6  Jo, alla kan begära ut bet.block, DNA-testa m.m. men när man ändå måste lämna de uppgifter SH vill ha ( för. t.ex bet.block ) kunde en av frågorna vara om hingsten är godkänd för avel och var den premierats. Likadant gällande DNA, kunde finnas som alternativ att fylla i att den är godkänd för avel.  Till SSS kvittar det om man frivilligt lämnar info om utlandsmeriter, de tas inte med i alla fall. Lite konstigt då det fortfarande är samma häst med samma meriter även att den byter land.

Vad gäller att "stå utanför RS-systemet". Varför skulle man behöva göra om en sådan sak? Sedan kan det finnas många orsaker till att man inte kan, eller vill, göra om det. För egen del så hänger det tyngst på att jag inte ens kan springa. Hur kunna träna eller visa en häst om du inte kan springa? Visst, svaret blir säkert att det går att låta nån annan träna och visa. men riktigt så enkelt är det inte. Vem vill ha en annans hingst på sin gård för träning? Hur mycket skulle detta kosta för ägaren? Jag har hört mig för ang. just detta men ingen är direkt pigg på det.

Hovgarden
0

#12 tror inte hon menade blå basen på internet utan den blå boken som delas ut av SH (rätta mig om jag har fel)

/Katja

Miija
0

#13   OK. Ja, den har jag inte. Får undersöka saken och se om det står någe om om de är avelspremierade eller ej.Glad

AnnaLundin
0

#12 - det finns många som kan tänka sig att ta emot och visa andras hingstar, du har nog bara frågat på fel ställen… Flört Sen är det min erfarenhet att väl hanterade hingstar inte direkt behöver tränas för att kunna visa upp sig, utan det handlar mest om att hålla dem i rätt skick med rätt foder och motionering i lagoma doser.

Och jag förstår att du är ute efter att din hingst ska synas någonstans, men det är inte så enkelt som du vill ha det till- VARFÖR ska det finnas en fråga om ifall de är "godkända" när ALLA hingstar är det, visade eller inte? För att hjälpa till med marknadsföring på något sätt?

Du får nog helt enkelt se till att annonsera och marknadsföra dig/hingsten lika mycket som alla andra får. Det är ingen garanti att det kommer en massa ston bara för att man finns med i någon förteckning någonstans. En BRA hingst marknadsför sig själv, men det vill ju till att han syns och visar upp sig, t.ex på utställningar, premiering eller tävlingar (ridning, körning etc). En hingst som inte någonsin har visats upp offentligt i landet får inga ston för att ingen vet något annat om honom än det som står i webstamboken.

Miija
0

#15   Hade det handlat om att jag skulle vilja marknadsföra min hingst hade jag gjort genom annonser eller liknande. För det andra har jag inte ägt honom sedan ca. ett år tillbaka. Att ha egen hingst, betyder inte för mig, att man , som det brukar heta, ska spotta ur sig en massa avkommor. Får man inte ha egen hingst för att man vill, inte vill skicka iväg sina ston, vill ha koll på hur de mår/har det, har svårt att köra bil till t.ex hingsthållare ? Måste man "ha massor av ston" bara för att man har egen hingst ?  Tråkigt när det ska vinklas personligt.

Jag har frågat mycket vana hingstvisare  bl.a och t.ex fått till svar att de isf vill ha hingsten ca. ett par veckor för att lära känna den och på så vis kunna göra en rättvis insats. De som är "stora" inom detta och har stor vana har oftast så mycket att göra själva inför och på en premiering att de har fullt upp med att ta hand om sina egna.

Du måste vara en jäkel på att ställa ut som kan ta vilken häst som helst och visa fram den till sin fördel.  Jag skulle vilja se det i verkligheten, en hingst som inte varit "ute" på något på ( för att fortsätta på din linje om "min" hingst ) 6 år och den visar sitt allra bästa! Jag tror inte det är så enkelt som du vill ha det till.

Och du nämner webstamboken, att man går efter vad som står där… det är ju vad jag skrivet innan, att det vore bra om hästarnas alla resultat fick stå med och inte bara de som är presterade i Sverige.

Med risk för att verka tjatig, då jag skrivet det innan, anledningen till att det borde finnas en lista/register är t.ex för att det finns faktiskt stoägare som efterfrågar det. Har inte stoägarna rätt att få tillgång även på var de hingstarna finns?

AnnaLundin
0

#16 - du får absolut ha hingst utan att spotta ut nassor av avkommor, vill du att stoägarna ska veta att han finns är det ju bara att upplysa dem om det, precis som jag har sagt. Du talar liksom lite mot dig själv där när du i samma inlägg tycker att det ska vara lätt för stoägarna att hitta honom samtidigt som du inte vill att han ska spotta ur sig avkommor.

Och jag säjer det igen - det finns nog många RShingstar, som alltså FINNS i förteckningarna - som du aldrig ens har noterat att de existerar. Så det är inte bara "de andra" hingstarna som försvinner i mängden.

Det är MASSOR med resultat som inte finns i webstamboken. Där finns i princip enbart resultat från SSS (och regionföreningarnas) utställningar + från premieringar. Resultat från lokala ponnyavelsföreningars utställningar saknas, liksom treårstest, kvalitetsbedömning och alla former av tävling. Även resultat från rådgivande bedömningar saknas. Så det är inte specifik mobbning av utländska resultat i webstamboken utan där är just bara SSS-relaterade resultat.

Sen undrar jag varför du bara vänder dig till "mycket vana hingstvisare", som kanske har fullt upp inför premieringar? Det finns många andra som är jätteduktiga på att visa ponnyer, som kanske gladeligen skulle hjälpa dig med visning och det för en struntsumma, om de bara får frågan. (det måste inte alls vara "en kändis" som håller i snöret för att hingsten ska godkännas…) Jag har sett visare ta grimskaftet en stund före visning av hingsten och han har blivit godkänd. Detta förfarande kräver dock att hingsten - precis som jag skrev tidigare - är välhanterad hemifrån. Är han det så kan en duktig visare få honom att visa sig tillräckligt bra.
Det måste inte henner nödvändigtvis vara samma person som tränar honom på hemmaplan, i den mån det behövs, som den som sedan visar fram honom. Det viktiga är att han hanteras och uppfostras så att den som kommer visa honom kan göra det på bästa sätt.

Har hingsten inte varit ute på många år så kanske det är läge att ta honom till en plats med många andra hästar ett tag innan för att se om han får fnatt av de många nya presumtiva lekkamraterna (eller kanske konkurrenterna, beroende på hingstens inställning) eller ifall han har en förmåga att stänga av och koncentrera sig på sig själv. Sen får man agera utifrån det.

Och vad gäller din sista kommentar så är ju mina ovisade unghingstar precis lika godkända för avel som din EU-hingst (förutsatt att jag DNA-typar dem etc - jag tar dem bara som exempel då det aldrig kommer inträffa att de används i allmän avel).

VEM ska föra register över vilka hingstar som finns tillgängliga och VILKA ska få vara med?

Jag kan nog tycka att valet att stå utanför RS-systemet också innebär att man har valt att inte finnas med förteckningar liknande de du söker. Det finns ju alltid möjlighet att visa fram sin hingst för att få vara med…

Kris_J
0

#12 De som fört språngrulla står med i "Blåboken" om de rapporterat till SH.

Kris_J
0

#13 "Blåboken" finns att beställa från SH.

Hanna-D
0

#12 Nej det gör jag faktiskt inte, i min värld är godkänd = RS. Om man nu ens måste använda ordet 'godkänd'. Allt annat kan vilken hingst som helst uppnå precis som #17 skrev.

icansson
0

#17 håller med de behöver inte vara en "kändis" som visar.

Miija
0

#17   Du fortsätter på linjen om att det skulle handla om "min" hingst. Tråkigt att man inte kan ta upp någonting gällande internationellt godkända hingstar utan att det ska vinklas till att bli personligt!

Hur kan jag tala emot mig själv när jag inte någonstans nämnt att jag skulle vilja att det var lättare för stoägare att hitta just "min" hingst?

Huruvida jag vet vilka RS-hingstar som finns eller inte är inte relevant i frågan som denna tråd gäller, men de är sökbara om man skulle vilja hitta dem. Eller hur?

Jag har aldrig uttryckt att "specifik mobbning av utländska resultat i webstamboken".  Den som drar upp mobbning har bara varit du. Varför har du så svårt att föra en dialog utan att göra den personlig och mer en underton av löjliggörande av den andra parten?

Ang. de andra resultat du saknar i webstamboken så kanske du kan starta en egen tråd om det/dem?

Jag har inte bara frågat "kändisar" ang. visning, därav skrev jag bl.a, vilket i det här fallet betyder bland andra. Läs gärna vad jag skriver innan du drar egna slutsatser. Du har din uppfattning om hur enkelt det är att visa hingst men de som vill ha hingsten hos sig ett par veckor för att den ska visas till sitt bästa, kanske kan få ha den uppfattningen ?

" Och vad gäller din sista kommentar så är ju mina ovisade unghingstar precis lika godkända för avel som din EU-hingst " Ja, vad ska man säga?  Din inställning är vi alla medvetna om men att du misstror andra länders avelsnämnder så rejält…ja, det vet jag inte hur man ska kommentera.

VEM som ska föra dessa register får man diskutera sig fram till med de instanser där det kan möjliggöras. VILKA som ska vara med? I detta fall, som tråden handlar om, skulle det isf vara en lista på internationellt godkända hingstar.men det beror väl på vem som för listan. Skulle du göra listan skulle tydligen varenda handjur med kulorna i behåll vara med. ( så länge de är DNA-typade, etc..)

Varför skulle "icke befintligt" register av internationellt godkända hingstar vara något man valt, bara för att man inte ger sig för trycket och känner sig "tvingad" att visa även i Sverige, när hingsten redan är godkänd? Det är två olika saker.

#20   Då finns det en värld utanför din. Flört När man pratar godkända hingstar eller handjur med kulorna i behåll, så är den stora skillnaden att internationellt godkända hingstar är framvisade och bedömda inför en avelsnämnd och DET är inte alla handjur, i alla fall inte i min värld.

#21   Läs längre upp i inlägget.

Kris_J
0

#22 Alla hingstar som i sitt land uppfyller kraven för en avelshingst är sk internationellt godkända. Alla länder har inte en avelsnämnd, det räcker att du visat hingsten för en veterinär. Veterinären behöver inte vara en sk hästveterinär.

Ahnna
0

#23 Vilka länder har en sån slapp "kontroll"? Bara visa för veterinär.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

#24  England tex. det har iallafall tidigare räckt att skicka hingstens papper.

Kris_J
0

#24 Det finns Svenska hingstar som är "godkända" på det sättet också…De har aldrig varit utanför landets gränser, lite pappers arbete och hingsten är en "stallion". Jag dömer ingen konstaterar bara fakta. Var och en gör som den vill utifrån de regler som finns.

Vad jag personligen föredar är en helt annan sak.

Marta
0

#25 Tidigare med modifikation - under några år nu på senare tid har det räckt att skicka pappren men tidigare var det domare och veterinär inblandade och de godkände eller inte godkände de som man anmält till inspection.

Det är ju bara de sista åren som det varit totalt kravlöst men det verkar som om den inspection man dragit igång på Shetlandsöarna kommer att sprida sig. Skottland är på G att införa det och på SPSBS´s AGM framkom önskemål att det från föreningens sida skulle utformas så att det var lika överhela UK.

På shetland nu bedöms hingsten av tre olika domare som står på tre olika ställen och helt oberoende av varandra bedömer och det sammanslagna resultatet visar sen om hingsten godkänns och med vilken valör, Guld Silver eller Brons. Plus att en veterinär också går igenom hästen. Det kändes faktiskt som ett fair system just att de bedömdes av tre domare oberoende av varandra. Både med poäng och skriven motivering.

Miija
0

#23   Helt korrekt!

För övrigt hoppas jag att stoägarna pratar med hingstägarna så de den vägen får fram var hingsten är visad, hur kritiken löd och vad de tyckte om honom. Hingstägaren bör också kunna visa upp, eller förmedla vart stoägaren kan vända sig om för att få verifierat att hingsten är visad och resultatet av densamma.

Miija
0

#24       Förvånad       Hingstar med RS-nr..?

Miija
0

#27   Shetlandsöarnas sätt låter onekligen intressant.

Kris_J
0

#27Precis som du säger det är de senaste åren som det varit mindre krav.

Förutom då de frivilliga på Shetlandsöarna.
 På Pony Breeders of Shetland Association:s hemsida finns protokolls underlag utlagt, ett i mitt tycke väldigt bra protokoll, vi borde ha ett liknande det är väldigt utförligt.

Se här: http://www.shetlandponybreeders.com/pdf/EVALUATION%20PROCEDURE.pdf

Kris_J
0

#30 ingen med RS vad jag kommer på just i stunden, men med stallion status i SPSBS.

Marta
0

#31 Tack!

AnnaLundin
0

#22 - du skrev "Din inställning är vi alla medvetna om men att du misstror andra länders avelsnämnder så rejält…"

Jag misstror INGEN ALLS.

Mina ovisade unghingstar ÄR precis lika mycket godkända att använda för avel som vilken "internationellt godkänd" hingst som helst.

Och vad gäller misstroende så, som sagt, jag misstror ingen alls. Däremot vill jag att de hingstar jag själv ska använda i avel ska ha en varudeklaration på det språk jag själv talar, enligt det system jag själv är van vid, för att lättare kunna avgöra ifall det är en hingst jag kan tänka mig att använda. Det har INGET med misstroende att göra, däremot är det obestridligt att olika länder har olika sätt att bedöma hästar - utan att man kan säja att det ena är bättre eller sämre än det andra.

DU skrev också: "Ang. de andra resultat du saknar i webstamboken så kanske du kan starta en egen tråd om det/dem?"

Varför ska jag starta en egen tråd om det? DU saknar de utländska resultaten i webstamboken, jag saknar många svenska, VAD är skillnaden? OCH det finns för övrigt en hel del shettisar som varit utomlands och blivit bedömda, det är alltså inte bara importerade hingstar det handlar om.

Jag är övertygad om att vi kan få in samtliga dessa utom-SSS-liga resultat i stamboken, om vi är beredda att avlöna vår stambokförare för arbetet…

Och ärligt talat, det jag skriver kan lika gärna appliceras på vem som helst, eller på dig och din hingst. Du kan välja själv hur du vill tolka det.

AnnaLundin
0

Efter lite funderande insåg jag att det där med misstroendet kan tolkas på mer än ett sätt, så jag förtydligar lite.

För mig är godkänd = RS.
Men som systemet ser ut nu så är godkänd snarare "lämnar stamboksberättigad avkomma".

Och när det gäller den senare tolkningen av godkänd, DÅ spelar det ingen roll ifall hingsten är godkänd i något annat land eller inte, utan både den internationellt godkända hingsten och den helt ovisade unghingsten lämnar stamboksberättigad avkomma.

Sen, vad gäller förteckning över de internationellt godkända hingstarna så finns ju inte ens krav på att de ska anmälas in till SSS, såvitt jag förstår. Utan de kan väl leva med sitt utländska pass utanför SSS ramar om ägaren vill. (rätta mig om jag har fel) Så jag kan inte se hur rasföreningen skulle kunna göra en komplett sådan lista . om det är det du efterfrågar.

Sen än en gång - ska man ha en komplett lista över alla hingstar i allmän avel så bör den väl i så fall vara just komplett, med alla hingstar som lämnar stamboksberättihad avkomma, eller?

Miija
0

#34   Du snurrar med samma saker fast i annan ordasättning. Kan du inte hålla dig till tråden så försöker jag inte förklara mer. Vill du fortsätta ansätta mig privat kan du göra det just privat. Tack!