Man blir inte glad av denna beskrivning.
Han påminner mkt om ett halvblod att arbeta med- har inget av det tråkiga,lata o envisa sidan som shettisarna har. *
Fy vad lessen man blir när man ser dessa beskrivningar av shetland i annonser.
Hästarna blir ju vad man gör dom till.
Jag håller helt med dig, härliga att hålla på med och helt underbara.
Den sida jag fått av shettisar är att de är väldigt positiva, arbetsmyror som krummar lite extra vid beröm. Och vilket psyke sen! Önskar det fanns fler halvblod som var som shettisarna
.

#2 Håller helt med!!

Tråkigt att se !
Håller helt med dig om att de blir vad man gör dom till.

usch vad trist….snacka inte veta något om shettisar…
Tycker bara synd om dom stackarna som inte insett vilken underbar ponny shetländarna är!!! Men en annan attityd är, att när man träffar en som inte vet att man har shettisar, och man "pratar häst" så är man med i snacket tills dom frågar vad man har för slags ras…sen är det liksom kört!Helt plötsligt vet man och kan man absolut ingenting "för shetlandsponny - det är en sån man har istället för gräsklippare, och dom kan vem som helst ta hand om! Trist att dom inte fattar att även om det är en liten häst , så är det fortfarande ..en häst. Som behöver allt det som en stor häst behöver. Både ifråga om omsorg och skötsel. Och gissa om dom blir snopna när man berättar om alla aktiviteter som finns , att dom faktiskt både premieras och går igenom tex 3 års test! Oftast brukar jag verkligen "prata för saken" men ibland är det bara att ge upp ….Ibland undrar jag om folk har hjärnan i friläge 

håller med om att det är trist med sån attityd.. men det tycker jag gäller alla raser.
jag har även en ridtravare som jag köpte för snart 2 månader sen. han e hur go som helst skithärlig att rida mm mm.
men många som jag sagt till att jag köpt en ridtarvare är bara negativa.
som sagt hästen blir vad man gör den till oavsett ras
Håller med om att det är en tråkig inställning till rasen men just envisa tycker jag att de är - i positiv bemärkelse!

Ingen idé att lägga energi på att förklara "shetland" för sådana människor, dom skulle inte förstå i alla fall.
Inte bara shetland som har problem med förutfattade meningar.
I Lördags var jag på tävling, Dressyr, i klass B3 startade en fjordhäst, ett duktigt ekipage, men domaren sa till sekreteraren(som jag känner) Hur dömer man en sån här häst?!!! Sekr. svarade "Du kan ju börja med att se hur hästen rör sig"! Hon blev riktigt irriterad. Hon tränar min brorsdotter o hennes fjordhäst, som för övrigt fick 58% på sin ritt och hamnade i mitten av startfältet med 12 "bruna" hästar efter sig.
Det är det som gäller. Ut o visa upp våra fina shettisar. Det tar tid, men bästa sättet tror jag för att ändra folks uppfattning.
Min lokala ridsportbutik berättar att dom säljer mer o mer varor till shetland än tidigare. Sista tävlingen på Flyinge som jag var på, fanns massor med shettisekipage! Både enbet o par.
Hurra för den goa lilla hästen som man aldrig växer ur!
Tänk om alla kunde förstå vilken underbar och intiligent häst shetland är!!!!!!Lika trisst är det att man ska försvara sej för att man bara….har shetland. Jag har haft stor häst Nordsvensk, halvblod, visst kan jag sakna att få ut och rida……men jag bara älskar mina shetlansponnier!!!!!
Visst är det fruktansvärt tråkigt med dessa nedsättande kommentarer. 
Men glöm inte att de som säger som i TS kommentar är okunniga om shetlandsponnyer….Som Linda skriver de är synd om dem som inte vet bättre. Vi entusiaster har en stor uppgift att lära dessa okunniga stackare vilken förträfflig och allsidig ras vi har.
Veritas odium paretFörvånad

#10 Precis samma sak för mig!!Vad ska hon med dom där små hästarna till som hon inte kan rida???Va!!!!!!Sånt gör mig tokig!Jag använder mina shettisar mer än vad många gör med sina "stora".Sen kan man ju inte låta bli att undra vad dom har för relation till sina hästar eftersom man inte kan komma på nåt annat att göra med dom än rida.Vart tog allt gos och mys vägen?Alla mysiga skogspromenader?Nä,en del vet verkligen inte vad dom pratar om när det gäller shetland,världens underbaraste ras

#12 Så rätt så! Min brorsdotter med sin fjording o jag med min shettis brukar ha det vi kallar Mys o Pys kväll m våra hästar. Vi är i stallet en Lör el Sönkväll när ingen är där. Borstar o pysslar o gosar o går sen ut på "betespromenad". Mkt uppskattat av både hästar o ägare!
Vi har fått 2 fullblod i stallet som tävlar galopp. Dom får vara ute 4 tim/dag. De andra 20 timmarna står dom inne o "laddar"…..vilket hästliv. Inte mkt mys o pys där inte.
Dom flesta skaffar häst för att det är roligt o mysigt. Men det glöms bort….
Jag läste annonsen idag igen och ser då att man tagit bort den negativa beskrivningen.
BRA GJORT:

Det är jättesvårt att slåss ur underläge. Jag sysslade ju med fjordhäst i över 10 år och kämpade alltid i motvind på tävlingar - inte för att vi var sämre (för det var vi verkligen inte!) utan för att folk hade förutfattade meningar.
Det tråkigaste med det hela är att varje gång dessa trångsynta människor ser ett bra ekipage (shetland, fjord, whatever) så säger de "ja, undantag finns ju!" och varje gång de ser ett sämre ekipage av samma ras så säger de "Ja, titta bara, vad var det jag sa! De är ju hemska!" och sen tycker de att deras fördomar har bekräftats. Det spelar ingen roll om 100 duktiga ekipage med shetland kommer till den tävlingen, om det kommer ETT sämre ekipage som så att säga "gör bort rasen". Det är det enda de trångsynta människorna ser, de blundar för de som gör bättre ifrån sig och kallar dem rätt och slätt för "undantag" eller säger "de hade väl en tursam dag för en gångs skull".
Att nå ut till dessa människor tror jag dessvärre är nästan omöjligt.
Några kanske kan ändra uppfattning, men inte många. De är redan så insnöade på sitt eget så de ser inget annat. Jag som har en "brun" också (fullblod) får ofta höra att det är fel sorts brun! Bara halvblod ska det vara, annars är det fel. Påpekar man att deras halvblod är 75% fullblod så blir de bara tysta förs tunden, men de ändrar sig inte! *svordom av valfritt slag*
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Måste berätta om en annan granne jag har ( jag har 4 st grannar med olika raser) denna ,då hon har araber och dom är ju sååå speciella och inteligenta
! ialla fall så behövde hon hjälp att släppa ut dom ,och snacka om kaos…dom var inte vana vid annat än att DOM bestämde och så skulle det vara ! Det betydde att första hästen jag skulle ta ut ( jag visste allså inte detta då) for ut igenom stall dörren i 190 , och trodde att jag inte skulle få stopp på på henne , men när jag fattat mej och gjort klart att JAG skulle gå ut först + att att det skulle gå i lugnt mak , så fixade det sig till slut.. och någon vecka senare kom denna granne ner till mej så jag bed henne att "hjälpa " mej ut med shettisarna . Mina små är alltid jättesnälla och coola när dom ska ut, men hennes kommentar till att mina var så duktiga var; " har alla dina shettisar fång, dom går ju så sakta när dom ska ut" Hallå!!! Tur man har humor ibland , det underlättar mycket ibland
Jag får ofta höra att mina små älsklingar är "onödiga" och "vad ska du med så värdelösa småpluttar till?"

Mina vänner som lärt känna dom får jag alltid komplimanger av om hur trevliga, sociala och väluppfostrade de är och det värmer
.
Tänk vad många människor som går miste om såå mkt trevligt och roligt bara för att de valt bort våran härliga ras! Nåja, deras förlust…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
När jag berättar att jag har en shetlandsponny för folk när det inte är några hästar närvarande så får jag ofta kommentaren "Vad ska du med den till?"
Däremot när jag är ute med James, tex när vi skulle kastrera honom så var det bara positiva kommentarer som "Åhh vad söt han är!" och "ska du inte spara honom som hingst!?"
Så jag tror inte att "storhästmänniskor" är immuna mot shetlandsponnyernas charm i alla fall.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#16 Men sånt där har ju inte med rastillhörighet att göra alls, utan uppfostran. Man måste göra skillnad på de två faktorerna, annars föder man bara fler fördomar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se