Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 25-bete-stallplatser
Läst 1078 ggr
sandraDeLuxe
0

I valet och kvalet om lösdrift i vinter.

I år står jag i valet och kvalet om jag inte ska ha mina hästar på lösdrift hela vintern. Det sägs att om det är mkt rönnbär så blir det en kallvinter, men med en tjock och bra halmbädd samt ett täcke på var häst så dom inte blir blöta så borde det väl inte vara någon fara?

MEN, av mina hästar (två shetlandsston och en d-ponny valack) så är det ena stot en riktig tjockis. Nu går hon i liten hage med nästan obefintligt att äta, hon får ett par nävar fibergi samt mineraler salt och vatten finns i hagen. Och jo jag måste säga att hon ändå har gått ner men är fortfarande runt (rids väl idag 1ggn/v) När hon ibland kommer ut till den stora hästen i den större hagen går det någon dag så är hon lika rund igen.

Om dom nu ska gå på lösdrift i vinter hur fodrar jag bäst för att hon inte ska förbli en tunna? Valacken behöver äta, likväl det andra stot på 1,5år. Just nu känns fritillgång på hö inte som någon idé alls. Det har dom aldrig fått heller.

/SG

kahelin
0

Jag har två hästar på lösdrift, en femårig maxad d-ponny och en ettårig shettis. Vi har byggt en "höhäck" av EU-pallar till våra och det funkar mycket bra. Min stora kan stå och äta fritt, medans shettisen får pilla lite mer genom springorna. Därmed får hon inte i sig lika mycket som den stora, men hon får ändå i sig en hel del. Vår lösdrift är rejält halmad så hon kan ju välja att gå och pilla i halmen också.

För min förra shettis (en gamling) funkade det här sättet utmärkt. Hon var också en riktig tjockis och när vi la höet fritt på marken så fick hon i sig nästan lika mycket som min stora. Så våran höhäck är jag jättenöjd med!!

sandraDeLuxe
0

Okej tack. Har dina hästar fritillgång?

Vi har ett foderbord i lösdriften ca 2m långt och 1,5m djupt. Ett alternativ kanske skulle vara att man fyller den och sen har en liten foderhäck uppsatt högre på väggen till d-ponnyn?

/SG

Ahnna
0

Är hon verkligen tjock? Eller kan det vara proteinbrist? "Obefintligt att äta" kan ju betyda många saker, men oavsett om hon är överviktig eller inte så behöver hon ju en viss mängd foder per dag. Jag hade hellre slopat fibergin och satsat på ett vettigt grovfoder.

Fri tillgång tycker jag kan vara värt att prova i alla fall. Dina andra två hästar kommer säkerligen må kalas av det och den överviktiga ponnyn behöver ju inte stå och äta hela dygnet bara för att hon är överviktig nu. De flesta hästar som får fri tillgång slutar hetsäta efter några veckor och pillar sen i sig precis lagom mängd foder för att må bra.

Kan du få tag på ett grovfoder med lite lägre värden i, som du kan blanda med ett grovfoder med bättre värden? Då gör det inte så mycket om någon av hästarna äter hela tiden. Om du fodrar den eller de som behöver extra näring med t.ex. lusern en eller två gånger per dag så kan du reglera fodermängden den vägen. Jag har själv ett liknande problem med ett par hästar som måste gå tillsammans men som har helt olika näringsbehov. Men det går!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Att fodra med höjda häckar ger hästarna ett onaturligt sätt att stå på. Det bästa för alla hästar är att äta på marken, för då stretchar de sina ryggar och nackar och tuggar maten på rätt sätt med käkar och tänder i rätt läge. Hönät och häckar kan vara praktiska för oss, men inte för hästarna. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

runas
0

Mina fyra ston(3, 5, 6,o 7 år) gick på lösdrift förra året o fram till betet nu i år, funkade finfint.

Fri tillgång på saltsten o hösilage, halmad lösdrift o stor hage med träd. Alla höll sig i fin form o mådde toppen.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//