Vetehalm
Kan hästar stå på vetehalm? Äter dom det, och om dom gör det, ska man ge dom mindre hö då?

Vete halm är den bästa halmen att ha häst på , mina äter inte mycket av det .
Korn tex har ju lite sticksiga strån som hästar faktiskt kan sätta i halsen …

Mina hästar äter det och det ser jag som positivt då det ger syselsättning. Om du inte har en rikigt fet häst så ska du inte behöva ge mindre hö.
Jag tycker som 1 att det är den bästa halmen då den både är smaklig och har god uppsugningsförmåga. och som 1 även säger så är inte kornhalm att rekommendera då de vassa små stråna även kan sätta sig i skapet på hingtar och valacker
:)

#2 Fast mina äter minst av vete halm och de är så lite de äter att de knappt märks *S* har jag annan hälm så kränger de värre än värst :-) men jag vill också att de ska äta lite halm , de är bara bra för magen , jag drar inte heller ner på någon mat
Jag strör med halm av alla de sorter, tycker vete och kornhalm är bäst. Måste bara fråga: FINNS det verkligen någon som har haft en häst som fått axen i petternicklas, eller är det bara en skröna? JAG har då aldrig varit med om det!!!

Nej jag har aldrig varit med om det men jag fick lära mig det på ridskolan :S
Håller med#1 . Håller precis på att få pressat fin höstvete halm, och mina gillar att äta den i rimlig mängd, men min nordsvensk "Lukas" tror jag inte har koll på vad rimlig är..han älskar vete halm och eftersom han var gravt överviktig när jag fick honom, så är det en fördel att han kan äta lite halm också. Det har gjort att han inte tappat vikt för snabbt och han även har haft att sysselsätta sig med när höet tagit slut. Har heft honom i ca 7 månader nu och han har blivit jättefin

De blir inte feta av halm, de blir bara bukiga. Halmen innehåller inte speciellt mycket näring, men mycket fiber. Skall de inte träna eller tävla på någon högre nivå, gör det ju inte så mycket om magen blir lite stor. Och som de skrivit tidigare i tråden är det ju jätte bra om ponnyn kan äta lite halm och ha något att göra när höet (som de kan bli feta av) är slut.
Vi fodrar/strör också med korn halm och har aldrig haft någon häst som fått någon agn som satt sig fast.
Ge dem det hö de behöver och har du bra halm är det bara bra att de äter av det! Då hålls magen igång hela tiden utan att du behöver ge mer hö för den delen =)
Vi har havre eller kornhlm och de brukar våra inte klaga på ^^
#4 Jo det har väll hänt att de har fått de, eller ja inte bokstavligen talat i utan fastnat på utsidan~ och åkt med in, men å andra sidan har de haft både gräs och hö och avsett halmsort så hade det kunnat fastna där med så, tom spån kan de lyckas få upp. Men har aldrig märkt att någon "litit" eller varit irriterad av det :P
Hakuna matata!

#7 att hästen blir bukig har snarare med hur tränaden den är inte vad den äter. Finns travhästar som får större mängder grovfoder som inte är bukiga.
Hela föregående vinter fick mina ponnyer ett mål halm/dag. De fick hösilage morgon + kväll och halm till lunch, inte jättepopulärt hos alla men de flesta åt med god aptit. Anledningen till att jag ville ge halm var att det alltid skulle finnas mat och något att pilla med när det är kallt.

Mina hästar får oxå halm som foder och äter det :)
Mina får kornhalm under vintern har dom fri tillgång på halm ute, både i höhäcken samt i vindskyddet, utöver det får dom hö (hösilage, nytt för i år) i givor frukost+middag.
Inne strör vi med halm, så fri tillgång även där, samt hö.
Vetehalm rekomenderas väl att strö med, eftersom det är mjukt och inte lika välsmakande som havre- och kornhalm.
okej:Dtack för alla svar!:D