Avskavt hovskägg
Idag när jag tog in min unghäst märkte jag att hovskägget var borta
Allt hans underbara hovskägg är borta. Vad sjutton kan det vara? Kan det bero på leran? Ingen annan av våra hästar har samma som Tappi, men i grannstallet så har en skimmel där också tappat hovskägget. Kan det bero på att Tappis ben är vita och kanske känsligare? Har ni också hästar med samma sak? Vad ska man göra åt det?
Hej
Råkade ut för samma sak på min häst som var skäck ett år (vita ben). Då stod han ganska mycket i lera under en tid. Detta i kombination med att jag borstade när det var torrt tror jag gjorde att det försvann. Har hört även andra som råkat ut för detta.
Så länge de inte har sår eller i kombination med detta får mugg så tror inte jag det är någon fara (men jag såklart ingen expert…).
Hovskägget växer ju i alla fall ut igen, även om det tar lite tid ;O)
Charlotta

Det är inte helt ovanligt att hår går av om det blir blött och sedan nerkylt. Iskristallerna i håret gör det skört och böjs hårstrået då så går det sannolikt av som en istapp.
Har det inte varit kallt hos er, så kan det vara för att sandkornen i leran skaver av hårtråna. Efter tillräckligt många turer i lervällingen så kan hovskägget alltså gå av. Mina har klarat sig hittills, men jag har alltid (nästan) borstat bort leran när den har torkat på morgonen innan utsläpp.
Trist utan hovskägg, men se det från den ljusa sidan - nu kan det inte skavas bort mer!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#2 Jo, det kan nog skavas bort med :( Hästen i grannstallet hade nästan inget hår kvar alls :S Läskigt att det kan har skavts av så nogrannt. Det är verkligen jämt över alla fyra hovar. Trodde först att någon hade klippt och hotade högt i stallet att om någon har klippt hovskägget på honom så blir den inte långlivad men sen kom jag på grannhästen.
#1 Ja.. Någon gång växer det väl ut igen.. Suck.. :P

Det kanske kan vara så att hästen själv har gnagt av det också? Den kanske tröttnade på att så mycket lera fastnade, det blir ju ganska tungt att lyfta fötterna! Eller så kanske det blev varmt och kliade under lerinpackningen, vad vet jag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#4 Jo på frambenen hade det kanske kunnat vara så men han hade nog inte fixat att få det så jämt om han bet av det själv på bakbenen.
Underligt är det i alla fall =P