Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 765 ggr
achibaldsminiatyrer
0

Fellägen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har alla mina föl kommit till världen men av 4fölningar så fick 3st av mina ston fellägen alla mammor klarade sig dock men ett av fölen avled trots snabb veterinärvård

Jag har aldrig under 6års tid råkat ut för fellägen och sen kommer de 3st på en gång.

Jag har även läst om en massa ston här som fått fellägen i år

Detta verkar vara ett riktigt dåligt år eftersom så många fölningar gått fel, Hur vanligt är det med fellägen egentligen?

sker de ofta? eller tycker man bara att det är så många fler än andra år pga av att man kan läsa mer om de tex i forumet? om ni förstår hur jag menar!

men Att 3 av 4 fölningar skulle vara fellägen e inte "nomalt" i mina ögon,

Hur många fler finns de där ute som drabbats hårt iår?

Hanna-D
0

Har haft mitt första felläge (på sex år) i år. Gick dock hyfsat lätt att reda ut, det var efteråt komplikationerna kom…

Är dina ston förstföderskor?

[Billan]
0

Här har vi haft två fel lägen i år. De första sen vi började avla, för 20 år sedan. Dock klarade vi det ena själv, men det andra krävde vet. hjälp och slutade lyckligt.

achibaldsminiatyrer
0

#1 2st av stona va förstföderskor dock va de betäckta med minihingst så de borde ha underlättat tycker jag..

Trine
0

peppar så har jag klarat mig från fellägen än så länge men jag vet att det inte bara är shettisar det krånglat med iår, många andra raser häromkring som har haft mkt fellägen så det kanske är nåt riktigt "skitår" ..

Mini1
0

Har du använt samma hingst till fölen? Vissa hingstar ger fler fellägen/komplikationer.

achibaldsminiatyrer
0

#5 alla har samma pappa.har använt samma hingst i 6år aldrig haft några problem förrän i år

Ellinor Johansson
0

# 5 Det var intresant. Har du någon ide´ hur hingsten kan påverka ett felläge?

Kan du PMa mig vilka hingstar det gäller? Vet du om hingstarna far också har samma problem?

Hanna-D
0

#5 Undrar samma sak som #7, hur kan det vara hingstens fel? PM:a mig gärna info.