Vitblack??
Finns vitblacka hästar. Fjordingar bla. Men vilken är grundfärgen?? Hittar EN shettis i stamboken som är reggad vitblack. Någon som sett denna häst? Är den vitblack eller är det felreggat? Någon som vet vem som äger henne? Född -02 är hon. Vore jättehäftigt att få se henne!! Hon heter Serena v.d. Driehoek. 
Kan tilläggas att PP är farfar till denna häst, verkar vara mini till storleken. Fatta vad häftigt. Tänk att få ha den hästen i sitt stall!!!
Men snälla nå'n, Serena är fux och inget annat! Hon ägs av Tunsta stuteri och jag har själv sett henne.
Tja, där ser man vad fel det kan bli!.
Islandshästar och fjordingar har ibland den färgen som heter vitblack och motsvarar gulbrun om det är utan blackanlag. På isländska heter färgen draugalott som betyder nått med spöke?!.Naturligtvis har den ål och så strimmor på benen.
För att bli vitblack så krävs anlaget Ccr i enkel uppsättning.
# Men, så trist. Det stod faktiskt i stamboken att hon var vitblack (i alla fall när jag slog på "vitblack"). Så trist!
#3 Okej, så då är det gulbrun som är grundfärgen?? Häftigt i alla fall! Skulle gärna se en shettis med den färgen. Borde ju vara godkänd och borde kunna gå att få fram. Synd att jag varken har någon gulbrun eller black häst. 
Länk till fjordfärger
Det här har visserligen inte mycket med shetland att göra, men om gulanlaget finns hos fjordingar så måste det väl också finnas fjordingar med dubbelt anlag för gult, dvs gulvita och pärlvita fjordingar?! Är det nån som nånsin sett en sån?

När vår Highland Cream (e. Dusol) föddes för 2 år sedan,trodde jag absolut att han var vit..kritvit, tills jag såg något ännu mer vitt på hans mule, hans lilla vita fläck på mulen (snp). Han var altså isabell.
Hans vinterpäls är också vit,Ser ut som en liten långhårig hamster på vintern.med sina svarta pepparkornsögon=))
Nu när vinterpälsen fallit av ser man klart att han är gul med vit man o svans, men han är väldigt ljus isabell. Ska ota honom så får ni se.
#6 vad jag har hört så passar sej fjordingfolket för att dubbla anlaget gult i aveln. Det ska därför inte finas så mycket "vita" hästar.
Enligt någon sida jag läst på så kallas ibland gulbrunblack för vitblack…
fjordingfolket kallar vitblack även för Ulsblack. Ingen aning om varför.
Kommer inte det från Ulv… Dvs varg? Men är inte det musblack?
#11 ulsblack kallas vitblackarna. sa en uppfödare här iaf
men det FINNS väl ingen färg som heter vitblack? Vilken är GRUNDFÄRGEN?
#13Det är ju brun eller rödblack
det gula anlaget är dolt hos musblack
Någon som har kort på en "gul-svart-black" eller "gul-brun-black"?

#14 Musblacken har inget gult anlag? Blackfärgen är inte gul alls.
# En vitblack shetland, är förmodligen en gulbrun - och den har inget med blackfärgen att göra alls. En gulbrun är en brun häst med gulanlag.
En black häst med gulanlag blir isabellblack. Det kan den ju kanske också vara och så ljus att man valt att regga den (felaktigt) som vitblack.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#16 En musblack kan bära på det gula anlaget och då är det dolt. Visar sej inte på den. Den kan visst ha anlaget.
Och vitblack finns ju visst. men det är ovanligt. Finns hos fjordhästen iaf.Tydligen mer i Danmark än här. Den kan se ut som en isabell om manen och svansen bleks mkt och om ålen är otydlig.

#17 Om en häst har ett gult anlag så syns det. Det ligger inte dolt. Däremot kan den ju kanske (?) i teorin bli gulsvartblack, men det syns isf och den är icke en musblack.
Gulanlag, blackanlag och skimmel samt skäck - alla dessa syns, de bär inte på dem dolt. Har de anlaget, så syns det.
/Cattis
står iaf så i hästens färger. Står även att flera musblacka har fått gula föl. Står att anlaget ligger dolt hos de musblacka.

Men då är de också isf gulsvarta. Inte rena musblackar
/Cattis
ja så är det väl men om man inte ser det gula på dom kan det ju vara svårt att veta att dom bär på det… ser ju det först vid eventuella föl
Så om man korsar en ljusbrunblack som kan vara ganska lik en isabell förrutom i ål mm. Om man då korsar den med en cremello så ska ju avkomman bli GUL… men om den då även är black så hur ser man det?

En black har alltid ål! Då blir den isabellblack eller gulbrun eller kanske bara isabell.
/Cattis
Isabellblack är ju grundfärgen röd med både gult och blackanlag… Men vad heter en hsät som har svart elelr brunt som grundfärg och som har både gult och blackt anlag?

gulbrunblack?
/Cattis

Fast jag vet inte hur en sådan i praktiken kan tänkas se ut…
/Cattis
#13. Men det FINNS väl ingen färg som heter vitblack? Vilken är GRUNDFÄRGEN
Brunblack - brun
Rödblack - fux
Musblack - svart (finns även gulsvart)
Vitblack - gulbrun
Isabellblack - isabell.
Jo det finns en färg som heter vitblack.
Det är helt enkelt en brunblack som dessutom har fått ett gulanlag. Man kan också kalla dem för gulbrunblackar.
Det är väl inte en så jättevanlig färg på shetland precis, men fullt möjlig att få fram om man t.ex. betäcker ett gulbrunt sto med en brunblack hingst.(Man kan ju också använda sig av andra kombinationer av black + gulanlag, men en av föräldrarna måste ha brunt anlag också).
Vitblack kallas ibland också för ulsblack (från början hette det ulvsblack men förenklades till ulsblack). Det är precis som Kacka skriver en syftning på varg och färgen på deras päls.
En vitbalck är mycket ljus på kroppen, nästan helt vit med en svag beige ton. Ansiktet är mörkare och man och svans är mörka (svart eller chokladfärgade, de kan ha lite ljusare slingor). Dessutom har de en ål, inte lika tydlig som på en brunblack, men fullt skönjbar.

Jag sparkar liv i den här tråden dårå…
Jag har sett vitblacka fjordingar, de är nära kritvita i färgen med zebraränder, ansikte och ål i mörkbrunt. Himla snygga! (Tycker jag.) Tyvärr råder en del förvirring kring färgen och många tror fortfarande att om man betäcker med en vitblack så dör fölet (lethal white-missuppfattning?) och därför väljer flera uppfödare att hålla sig borta från färgen helt och hållet. Har diskuterat ämnet med fjordfolk och det slutar nästan alltid med lite höjda röster och "du-har-fel-attityd" eftersom det är så djupt rotat att bland annat dubbelgula hästar, vitblackar mfl. inte går att avla på. Mycket av missuppfattningarna handlar om albinoanlag (som inte ens finns?) och att t.ex. två skimlar som betäcks med varandra får ett dödfött föl. Det är tråkigt att en del inte går att prata med om saken, eftersom de är så fast i "gamla gubbtankar" kring hästavel…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Ullsblakk fjordhest er en hest som er hvit med svart ål og sebrastriper. Ullsblakk har ikke noe med ulv, men fargen på den mest vanlige saueull ("får" sier dere vel her? og det er altså fargen på hårene)