Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1407 ggr
Sara.minishettisarna
0

Mini shettis bära

Jag fattar inte hur mycket en mini shetiis orkr bära… Hemma hoss oss så orkar en av våra som är 82 cm bära nästan 50 kg. Hur mycket ska de bära?

susanne-s
0

Orkar gör väl de flesta, frågan är väl vad de mår bra av, jag märker på mitt sto som är 96 cm att mina barn på 20-25 kg är helt ok för henne men det har hänt någon gång att båda suttit på om vi är långt hemmifrån och dom inte orkar gå, och visst orkar stoet men jag ser på henne att hon inte trivs, varför belasta en så liten häst kan jag undra, det finns ju större hästar, samma sak med vagn mitt sto har vid några tillfällen dragit/släpat tunga lass på närmare 200 kg, hon har hjälpt till lite i skogen, men då får hon verkligen ta i riktigt och det tycker inte jag känns rätt, runt 100 - 150 kg tycker jag är max iaf för mitt sto då jobbar hon rätt och bjuder på och har roligt. och då har oxå jag roligt. Men alla är vi olika både häst och människa - detta gäller mig och min häst och jag menar inte att det är rätt,  men vi trivs

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pyttis
0

Skulle inte komma på tanken att belasta någon av mina mini 80-83 cm med nästan 50 kg på ryggen. Orkar gör de kanske men det känns inte rätt. Det brukar sägas att russ ska bära runt 50 kg. Det tycker iaf jag är vettigare.

kacka
0

Visst är shettisar starkamen det är inte meningen att den ska bära så mycket att den skadas.

kacka
0

Jag skulle nog tycka att runt 30 på mini skulle räcka. 35-40 på standard under metern och 40-50 kg som max på en över metern… Beror delvis på hur vältränade de är men också hur deras exteriör och lynne är.

Faxlin
0

#3: Usch, skämta inte ens om det. Vad hemskt om något ljushuvud fick för sig att lyssna på dig. Skrämmande tanke.

#4: Tycker jag låter som en sund generell vikt att köra på. Sedan är det som du säger, man får inte glömma att titta på individerna. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hjarter_dam
0

Jag har en standard-shettis och jag sätter inte barn som väger över 35-40 kg på henne. Jag vet inte vad en mini mår bra av att bära, men om man ska jämföra med min shettis och sen att minishettisen är mindre så skulle jag nog säga: inte över 30 kg… ABSOLUT INTE 50 KG!!

Ellinor Johansson
0

Hej Sara

Det är MYCKET olämpligt att någon som väger nästan 50 kg. sitter på en minishetland. Ponnyn har inte muskulatur för att bära så många kilo på sin rygg, utan får bära det "på skelettet". Det är inte snällt mot ponnyn att göra så, jag tycker att du ska prata med din ridlärare eller någon annan vuxen i stallet så det aldrig händer igen.

kacka
0

Hemma hoss oss så orkar en av våra som är 82 cm bära nästan 50 kg. Hur mycket ska de bära?

Jag kan nog också orka bära mycket en eller två gånger men hur SUNT är det? Hur stor är risken för skador? Hur vanligt är det med tex ryggskador på ponnyer pga för mycket tyngd på rygen?

paparatzi
0

#0 50 kg av vad?

Sara.minishettisarna
0

Men hallå VÄNTA LITE NU!!!!

Jag frågade en fråga inte att alla skulle klandra mig för att det skulle vara jag som satt på min shettis eller att jag hade bestämt att min shettis skulle bära 50 kilo!!!! jag har inget med saken att göra att den fick bära så mycket! 

Jag frågade en fråga hur mycket dom orkade bära??

/ Sara

Sara.minishettisarna
0

Nu har jag läst igenom alla era så kallade "svar" här ovan och det var nog kanske bara något som var seriöst! JAG VET ATT DET ÄR FÖR MYCKET MEN JAG FRÅGADE HUR MYCKET EN MINI SHETTIS ORKADE BÄRA inte att det är för mycket!

Jag frågade den här frågan för at jag tyckte att det lät för mycket med 50 kg.

Så jag tycker det är jätte dålig stil aatt klaga på mej!

kacka
0

Jag tror att vi alla kan hålla med om att 50 kg är mycket för en mini.

Cattis
0

#11 Ta det inte så hårt. Troligen har en del av de som svarat inte direkt haft full koll på vem som ridit eller liknande. Man kanske kan tro att det var du eller så, med tanke på hur lite information man får om läget genom att bara läsa din fråga. Så ta inte svaren på sådant sätt att du tar illa upp. Även om det kan vara svårt att låta bli.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

#12 med tanke på exempelvis inlägg #3 kan man ju förstå att det inte känns så skoj. Bland andra. Fler andra inlägg är ganska skarpa.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Anna Johansson
0

jag tror det lämpliga kan vara mellan 25-30 kg.

Sara.minishettisarna
0

Tack för svaret!:)

Som sagt så är det absolut inte jag som sätter mig på min egen shettis hon skulle väll gå av:/

Kratern
0

#0 Jag har också läst inläggen. Undrar ändå hur du kan veta att din shettis orkar bära 50 kg? Jag menar hur kom du fram till det?

Sara.minishettisarna
0

jag har inte kommit fram till något jag ställde en FRÅGA!!! Men hästen gick ju på. ( jag säger inte att hon trivdes) Så då "orkade" hon för stunden men jag undrade om det värkligen var sunt för en minishettis att bära den vikten. Vilket INTE jag tror!

JennyStaaf
0

Jag tycker det är bra att svaren är skarpa och tydligt visar att det är olämpligt för en mini att bära 50 kg.

Frågan är så luddigt formulerad, att det är mycket lätt att som okunnig tro att det är helt ok med den vikten.

Förhoppningsvis läser den okunnige också svaren.

Jag måste tillägga att jag tycker det är olämpligt att ens testa hur mycket en ponny/häst kan bära.

Det här var inte riktat till trådskaparen utan är ett generellt svar.

kacka
0

Det har hänt att vuxna karlar har ridit på shetlands… Så en shetland kanske klarar 80kg men jag skulle inte rekommendera det.

Sara.minishettisarna
0

hoppas d fattar att vi inte testar något, förlåt så mycket då för att jag ställde en fråga>!

kacka
0

Forumet är till för att fråga på! Du gjorde helt rätt!

Men det är ju ägarens val vad man vill ha för maxvikt. Det som kan hända om vikten är för stor är att hästen skadar sig. Kanske märks det inte med samma utan kanske flera år senare…

Moni
0

jAG TYCKER DET VAR EN BRA FRÅGA, HÄR KOMMER EN TILL OM  MAN KÖR MED DOM, VAD ÄR RIMLIGT ATT DOM KAN DRA, EN VUXEN? 60 KG????

Anna Johansson
0

#23 Det tror jag inte ska vara några problem att dra det.

JennyStaaf
0

#21 Jag skrev längst ner att inlägget inte var riktat till dig - det framgick när man läste svaren att du hade formulerat frågan konstigt. De flesta tolkade frågan på ett sätt och svarade därefter, och du förklarade sedan att din fråga gällde något annat.

kacka
0

I maratonkörning så drar de TVÅ personer äver 15 år…

Kratern
0

Jag tycker också att det är jättebra att man kan ställa frågor i detta forum.

Jag kan dock tycka att det är synd att man sedan förnekar vissa saker.

I inlägget #21 säger personen att man inte testat vilket motsäger vad personen säger i #18. Naturligtvis har en person på 50 kg suttit på den lilla hästen vilket bara är att beklaga.

Har någon provat rida på en hund? Nää, för det förstår man ju att det inte går.

Till inlägget om vad shettisar orkar dra. Jag skulle säga c:a 100 kg inklusive vagn och allt (om shettisen är tränad och normalstor). I övrigt så får väl sunda förnuftet råda.

OK. Shoot!!

Sara.minishettisarna
0

ja det är klart att hon som satt på minishettisen testade något otroligt dumt. Men jag och mina vänner skulle aldrig kunna görea något sånt. Det var som sagt därför jag frågade den här frågan.

/ sara

kacka
0

Det är inte dig Sara som vi ifrågasätter utan SAKEN i sig… En skada i rygg eller ben pga förslitning kan ta lång tid innan det märks och ibland går det inte heller att reparera.

Det är alltså både beroende på hästens exteriör men också hur stark den är och vilken kondition.

moa
0

#0 Jag skulle tycka 50 kg var för mycket för en mini ja. Mitt sto på 95 cm bär inte ens 50 kg.

#23 Mitt sto drar utan problem 100 kg + vagn. Hon har dragit över 200 kg utan problem också, men då på plant och bra underlag. Hon tyckte det var jätte roligt. Man märker ganska fort vad ens häst klarar av. Ett tecken på att det är för tungt är att den har öronen bakåt (hela tiden då alltså).

kacka
0

Sedan är ju tex foder viktigt så man ser till så de har tillräckligt mycket uppbygt skelett och muskler för att kunna balansera och bära en ryttare. Särskilt viktigt med ett sto som har föl som får ge sin näring till två individer…