Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 456 ggr
Ryssen
0

Fång förbyggande foder?

Mitt sto fick fång för ett par år sen…(Gråter Usch va hemskt det var)…Har läst om att vissa ger något för tarmfloran…(tex Protexin Bio Premium) Hon blev helt återstäld men har haft en del återfall dock inte så kraftiga eftersom jag nu ser symtomen nästan innan vetrinären…lite paranoid kanske men jag känner ju min tjej bättre än vettrinären…Skrattande nu undrar jag om det är något som jag kan ge även fast hon inte är sjuk i förebyggande syfte?

Frågar här eftersom vetrinärerna har rätt varierande kunskap om fång, första gången fick vi träffa nån expert på strömsholm, men han har åkt tillbaka till USA den jäkeln…Räcka ut tungan

Annette
0

Jag ger mitt sto Protexin. Det kan du ge för att hålla tarmen i balans i förebyggande syfte.

veronicarickfelt
0

Probimin rekommenderar jag! Det ger jag till mitt halvblod som haft fång i massa olika omgångar. Nu äter han bara hö. o sen jag tog bort betforen så har han blivit ännu bättre och smalar i benen, så ja tror han har reagerat på sockret oxå.
Men han rids och tävlas i både hopp o dressyr nu och han klarar sig på hö! =) självklart har vi tagit höanalys och gått igenom så att han får rätt mängd av allt…
Men probimin!

Annette
0

Vad är probimin?

veronicarickfelt
0

d e som A-fil i pulverform ungefär. d borde gå o söka på nätet så du hittar vilka som säljer d i närheten av där du bor..

kacka
0

Pröva gärna Foderjäst och olja (tex majsolja)…

Annette
0

#4. Undrar om det inte var det jag köpte genom min veterinär. Det blev svindyrt! 700:- / månaden. Då tror jag mer på Protexin.

Ryssen
0

Tack för alla svar…Skrattande

Nån som vet hur man får tag på Protexin Bio Premium eller något lik värdigt…hörde att det var förbjudet ett tag i Sverige…?

Ska defenitivt testa det, min pålle går i jordhage…(ska fylla på sand där nästa vår…*Jaay*) och det vore kul om hon kunde gå några timmar om dan i en nerbetad gräs hage utan att matte ska oroa ihjäl sig…Ledsen

JennyR
0

har du provat en såndär gräsreducerare?

Ryssen
0

Vad är det? #8

Menar du munkorg…?

linnri
0

Har hört att Fibergi Låg är ett bra foder för ponnyer och hästar som lätt får fång. Min kompis häst åt krafft grov,men sen fick hon fång, och fick återfall några gånger och då sa veterinären att hon genast skulle gå över till Fibergi Låg, och att hon kunde ge henne lite olja varje dag.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

AnnaLundin
0

Protexin hade säljstopp ett tag pga att några av enzymerna i det inte var tillåtna. Det är omgjort nu och går att få tag i igen.

Kontakta importören för att få reda på din närmste återförsäljare. Deras websida har tyvärr varit under uppbyggnad ett bra tag nu, händer inget… Men där finns kontaktformulär.

mariajalrup
0

Jag ger mina Spillers High fiber cubes, det är speciellt framtaget för fånghästar. Det är ett fullfoder och jag ger det torrt, alla hästarna äter det mkt bra! 20 kg kostar ca 140 kr.

jullan
0

Ett enkelt tips som jag fick utav min hovslagare sedan mitt sto råkade ut för denna fruktansvärda sjukdom är att ge hästarna vanlig kron jäst! Det ska tydligen hålla tarmfloran i skick, och förebygga på så sätt. Mina hästar får det och de äter de i maten som ingen ting! (Matvraken). Mitt sto har aldrig haft ett återfall och det är vi glada över! Ingeet man vill ha om man säger så!

/Jullan

Kratern
0

#13 Hur mycket?

Anette
0

#13 …….och hur ofta? Fundersam

kacka
0

Kan inte även loppfrö och linfrö vara bra för att hålla tarmarna igång?